مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در نشست اعضای کمیته بحران آب استان گفت: افت آب‌های زیرزمینی موجب فرونشست سالانه ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری دشت‌ها در استان شده که در این میان می‌توان به فرونشست دشت برخوار، مهیار، گلپایگان و اصفهان اشاره کرد.
کد خبر: ۹۳۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶ 10 February 2021

منصور شیشه فروش با اشاره به تدوین استراتژی دستگاه‌های اجرایی، درباره مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، صنعت، آشامیدن و فضای سبز گفت: امسال در سال آبی میزان بارندگی در ایستگاه چلگرد به ۴۷۴ میلی متر رسیده است و این رقم نسبت به ۴۰ سال گذشته ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد که بیانگر استمرار پدیده خشکسالی در استان اصفهان است.
وی با بیان اینکه پدیده خشکسالی بیلان منفی آب‌های زیرزمینی را در اصفهان رقم زده است افزود: به دلیل نبود بارندگی کافی، سالانه شاهد یک تا یک و نیم متر افت آب زیرزمینی در آبخوان‌های استان هستیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به خشک شدن تالاب گاو خونی گفت: در حال حاضر ۹۶ درصد تالاب گاوخونی خشک شده است که این امر می‌تواند ریزگرد‌های موجود در تالاب را تا ۶ هزار کیلومتر مربع در هوا معلق کرده و ۶ استان همجوار را درگیر کند.
شیشه فروش با بیان اینکه حجم سد زاینده رود ۱۸۷ میلیون متر مکعب است افزود: ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است، بنابراین به نظر می‌رسد وزارت نیرو با همراهی سازمان محیط زیست، احیای رودخانه زاینده‌رود را مانند احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دهند.
در این نشست معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: برای تامین آب آشامیدنی پایدار مردم در استان اصفهان راه اندازی خط اضطرای سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ ضروری است.
ناصر اکبری با اشاره به ظرفیت محدود انتقال آب از تصفیه‌خانه باباشیخعلی گفت: ظرفیت نهایی انتقال آب از تصفیه خانه آب باباشیخعلی ۱۱.۵ مترمکعب در ثانیه است، این در حالیست که با افزایش یک درجه دما در نیمه اول سال، ۳۰۰ لیتر مصرف آب شرب افزایش می‌یابد.
وی گفت: با در مدار قرار گرفتن بخشی از سامانه اضطراری، امکان افزایش آبگیری از تصفیه خانه تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه فراهم شده است.
وی با اشاره به ضرورت راه اندازی خط اصطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ افزود: با راه اندازی خط اضطراری سامانه دوم آبرسانی ۹۰۰ لیتر در ثانیه، در مجموع به آبرسانی در شبکه توزیع خانگی اضافه شده و امکان توزیع عادلانه آب فراهم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار