نکته جالب جایی است که حوزه هایی که ایران توانسته خود را بر لبه تکنولوژی دنیا قرار دهد از همان ابتدای انقلاب تاکنون مورد تحریم کامل بوده است در حالی که حوزه اقتصادی بجز چند سال اخیر ، چنین تحریمی را شاهد نبوده است !
کد خبر: ۹۳۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ 12 February 2021
به گزارش تابناک کهگیلیه و بویراحمد ، با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب ، توسعه نامتوازن در بخش های مختلف کشور کاملا مشهود است ! در حالی که ایران در حوزه های نظامی ، امنیتی و تولید علم جز برترین های جهانی محسوب می شود اما در عرصه اقتصادی ، فرهنگی و معیشت مردم از کشورهایی است که دارای مشکلات بسیار اساسی است این در حالی است که عمده بودجه کشور در بخش اجرایی که متولی اقتصاد و فرهنگ است هزینه می شود .
نکته جالب جایی است که حوزه هایی که ایران توانسته خود را بر لبه تکنولوژی دنیا قرار دهد از همان ابتدای انقلاب تاکنون مورد تحریم کامل بوده است در حالی که حوزه اقتصادی بجز چند سال اخیر ، چنین تحریمی را شاهد نبوده است !
حال این سوال مطرح می شود که چرا بخش های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی که بیشتر تحت فرمان حوزه اجرایی است اینگونه ضعیف و همانند کشورهای عقب مانده عمل می کند و نمی تواند رفاه عمومی را تامین کند و با هر تکانه کوچکی در بازارهای مالی دچار موج های اساسی در بازار و معیشت مردم می شود .
شاید مهمترین دلیل ، توجه به این نکته تاسف برانگیز مربوط به گسترش فساد و اختلاس در میان برخی مسئولان اجرایی یا نزدیکان خانوادگی و سیاسی آن ها است به گونه ای که می بینیم با جدیت دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد انبوهی از پرونده های رانت ، فساد و اختلاس از نزدیکان مسئولین اجرایی رو می شود ! این در حالی است که همه این پرونده های فساد و اختلاس نهایتا با برچسب سیاسی کاری مواجه می شوند و آنگونه که باید جلوی تکرار آن ها گرفته نمی شود !
ارائه راهکار برای فائق آمدن بر شرایط موجود در حوزه اجرایی می تواند اولین گام در جهت تغییر در این وضعیت و رسیدن به توسعه متوازن باشد . توسعه ای که هم اقتدار نظامی ، سیاسی و امنیتی را در پی داشته باشد و هم توسعه اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ! که بی شک چنین راهکاری مستلزم شفافیت و پاسخگو کردن مسئولین اجرایی قبل از انتخاب توسط مردم است چیزی شبیه به آنچه که محسن رضایی مطرح می کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، معرفی کابینه توسط کاندیداها را گامی به سوی مردمسالاری اقتصادی، مدنیت اقتصادی و جلوگیری از خودکامگی اجرایی دانست.
دکتر محسن رضایی که ماه گذشته در سخنرانی خود در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر ضرورت معرفی کابینه هر کاندیدا تاکید کرده بود، از توییت اخیر پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف درباره الگوی کاندیدا-کابینه استقبال کرد و در توییتر نوشت : مردم سالاری اقتصادی، نیازمند مدنیّت اقتصادی ، پرهیز از جناح سالاری و منع سهم خواهی است. نگذاریم ناکارآمدی را تکرار کنند. مردم گلایه‌مندند. کشور نیازمند کابینه کارآمد و فراجناحی است. راهبرد «کاندیدا، کابینه، برنامه» راه خدمت متواضعانه به مردم و جلوگیری از خودکامگی اجرایی است.
راهکار ویژه محسن رضایی برای جلوگیری خودکامگی اجرایی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار