قیمت شکنی صید زمستانه در بازار ماهی‌فروشان مازندران
ورود انبوه ماهی سفید به آب‌های ساحلی دریای مازندران تور صیادان استان را انباشته کرده و سبب شده تا قیمت گونه‌های مختلف ماهیان دریایی و پرورشی از جمله ماهی سفید و کفال در بازار ماهی‌فروشان بیشتر از ۲۰ درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۹۴۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱ 13 February 2021

ورود انبوه ماهی سفید به آب‌های ساحلی دریای مازندران تور صیادان استان را انباشته کرده و سبب شده تا قیمت گونه‌های مختلف ماهیان دریایی و پرورشی از جمله ماهی سفید و کفال در بازار ماهی‌فروشان بیشتر از ۲۰ درصد کاهش یابد.

بررسی های میدانی روز شنبه خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان ساری و فریدونکنار نشان می دهد که در حال حاضر هر کیلو ماهی ماهی سفید ۸۰۰ تا یک کیلو گرمی ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار ریال به خریداران عرضه می شود در حالی که تا ۱۰ روز پیش قیمت ماهی سفید در این وزن ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار ریال بود.

همچنین ماهی کفال به عنوان یکی دیگر از گونه های پر طرفدار در وزن ۴۰۰ گرمی به قیمت ۶۵۰ هزار ریال و کپور یک کیلو گرمی نیز تا ۴۵۰ هزار ریال عرضه می شود. قیمت این ماهی ها هم نسبت به ۱۰ روز پیش کاهش قابل توجه را نشان می دهد.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

محمد بخشی یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار علت کاهشی شدن قیمت ماهیان را ورود انبوه ماهی سفید به بازار دانست و گفت که شرایط مساعد آب و هوایی دریای خزر هم سبب شد تا میزان صید افزایش یابد.

وی در عین حال کاهش تقاضای ناشی از نبود مسافر و گردشگر و تعطیلی رستوران ها و تالارها را هم بر کاهش قیمت بی تاثیر ندانست ولی تاکید کرد که در حال حاضر زمان اصلی صید ماهی سفید است و به همین دلیل هم میزان صید این گونه رو به فراوانی است.

اگر چه صید ماهیان دریایی در مازندران را با نام ماهی سفید می شناسند ولی واقعیت این است که ماهی سفید از نیمه دوم بهمن ماه در توررس صیادان قرار می گیرد و قبل از آن میزان صید این گونه بسیار کم است.

صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب حتی در فصل زمستان هم همواره با نوسان همراه است. بر اساس تحقیقات پژوهشگران شیلات ایران ،این گونه ماهی طی ماه های دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در تور رس صیادان قرار می گیرد.
میانگین درجه حرارت لایه سطحی آب دریای خزر در بهار به بالای ۲۰ درجه و در پائیز به زیر ۱۵ درجه و در زمستان به زیر ۱۰ درجه می رسد و همین تغییرات دمائی است که سبب می شود ماهیان سفید دو ماه از فصل زمستان را به نقاط عمیق و خارج از محدوده تورگذاری صیادان مهاجرت کنند. ماهیگیران مازندرانی به این وضعیت چله نشینی ماهی سفید می گویند.
مهاجرت مکانی ماهی سفید در سواحل ایران در اعماق بین ۱۰ الی ۱۰۰ متر انجام می شود.

دغدغه مشتری

حجره داران بازار ماهی ساری هم می گویند که مساعد شدن شرایط جوی دریا طی یک هفته اخیر باعث افزایش صید ماهی سفید شده است و به همین دلیل هم قیمت انواع ماهیان در بازار کاهش یافته است.

امروز در بازار ماهی فروشی ساری ماهی سفید با وزن ۸۰۰گرمی ۴۵۰ هزار ریال و با وزن یک کیلو و ۲۰۰گرمی هم ۶۰۰ هزار ریال عرضه می شد. برخی از فروشندگان هم کاهش قیمت را طبیعی دانسته و معتقد بودند که به خاطر فرارسیدن فصل اصلی صید ماهی سفید ، از این پس اگر شرایط جوی مساعد باشد بازار ماهی همواره تا پایان فروردین و فصل صید از تعادل قیمتی به نفع مصرف کننده برخوردار خواهد بود.

مهم ترین نگرانی صیادان و فعالان بازار ماهی فروشی در مازندران افزایش صید در شرایط مساعد آب و هوایی و نبود یا کمبود مشتری به خاطر شرایط کرونایی حاکم است. این فعالان معتقدند که صید انبوه ماهی سفید اگر در شرایط بسته ماندن تالارها و رستوران ها و همچنین نبود مسافر و گردشگر تداوم یابد ممکن است صید را برای شرکت های پره زیانبار کند در حالی که اکنون همه طرف ها از وضعیت قیمت راضی هستند.

البته دغدغه فعالان بازار ماهی فروشی و صیادان با توجه به این که ماهیان دریایی مازندران به صورت تازه خوری مصرف می شود ، چندان بیراه نیست. ماهی سفید دریای خزر اگر چه به نقاط مختلف کشور ارسال می شود ، ولی مشتری این گونه ماهی تنها به دنبال صید تازه است و نوع منجمد آن حتی به نصف قیمت هم مشتری ندارد. ماهی کفال و کپور دریایی هم چنین وضعیتی دارند در حالی که نوع منجمد انواع ماهیان سردآبی و گرمابی مازندران مانند آمور که به سفید پرورشی معروف است و یا کپور پرورشی هم مشتری دارد و هم دچار نوسان قیمت نمی شود.

طبق آمار رسمی شیلات مازندران ، مقدار صید ماهی در دریای خزر از آغاز صید یعنی ۱۵ مهر ماه تا ۲۰ بهمن ماه یکهزارو ۴۲۵ تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش نشان می دهد.

شیلات مازندران ارزش اقتصادی ماهیان استخوانی صید شده را حدود ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد. بنا بر این گزارش فراونی صید نیز ۵۳ درصد مربوط به گونه ماهی سفید، ۲۴ درصد ماهی کپور و ۲۳ درصد ماهی کفال است.

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران امسال از ۱۵ مهر شروع شد و آمار شیلات استان هم مربوط به عملکرد چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار