هوای اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان در واپسین روزهای چله کوچک توفانی و در پی آن برفی و بارانی می‌شود.
کد خبر: ۹۴۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱ 15 February 2021

 

نقشه‌های تراز میانی جو نشانگر شکل‌گیری الگوی کم‌فشار بر فراز خزر و شمال‌غرب ایران است که برآیند آن وزش تندباد جنوب غرب در مناطق مزبور است.

بیشینه سرعت تندباد در بعضی نقاط مستعد مانند پهنه مرکزی استان اردبیل و غرب گیلان از ظهر سه‌شنبه تا سحرگاه پنجشنبه گاهی ۹۵ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود که می‌تواند منجر به خسارات و مشکلاتی در روستاها و شهرهای این نقاط شود.

این هوای گرم و سبک که پیش درآمد یک ناوه عمیق اطلسی است، دمای هوا را در مناطق سردسیر استان اردبیل و از جمله شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، نمین، سرعین و نیر به شکل چشمگیر بالا برده است.

از حوالی ظهر چهارشنبه با رسیدن زبانه ناوه از شمال‌غرب به تدریج بر میزان ابرناکی آسمان افزوده شده و بارش ابتدا به شکل باران در دشت‌ها و برف در دامنه‌ها و گردنه‌های سخت گذر استان اردبیل و آذربایجان آغاز می‌شود.

از سحرگاه پنجشنبه هرچند از شدت ناپایداری کاسته شده ولی با نفوذ توده هوای سرد اروپایی دما به شکل محسوس کاهش یافته و بارش‌ها به برف تبدیل می‌شود. شدت بارش برف در عصر پنجشنبه انتظار می‌رود و جمعه بطور موقت بارش متوقف و به نواحی شرق اردبیل و بلندی‌های منتهی به گیلان محدود می‌شود.

از شنبه با نفوذ موج دوم ، هوای سرد و برفی با شدت بیشتر در اردبیل و پهنه گسترده‌ای از شمال‌غرب و کرانه‌های خزر و نقاط واقع در دامنه‌های جنوبی و شمالی البرز و غرب ایران آغاز و تا اواسط هفته به تناوب ادامه می‌یابد.

اداره کل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها، ریزش بهمن ، بسته شدن راه‌ها و اختلال تردد در جاده‌ها و خسارت به سازه‌ها و تاسیسات بر اثر توفان از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

پرهیز از کوهنوردی و بیابان‌نوردی، بازبینی استحکام سازه‌ها و تابلوها ، خودداری از سفرهای غیرضروری ، همراه داشتن تجهیزات زمستانی و زنجیرچرخ در صورت ضرورت سفر ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی از جمله گاز و برق و کنترل دمای مکان‌های حساس به سرما از جمله این موارد هستند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. تندباد جنوب غرب که بطور معمول در نیمه دوم سال در منطقه می وزد در اصطلاح ساکنان اردبیل به گرمیج و در گویش مردم غرب گیلان به گرمش موسوم است. این توفان گاهی شدت می‌یابد و رسیدن بیشینه سرعت آن در پهنه مرکزی اردبیل به ۱۳۵ کیلومتر در ساعت سابقه دارد که منجر به خسارت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار