همتی:
تابناک-استاندار هرمزگان گفت: استان هرمزگان که تاکنون شاهراه تجاری کشور، لنگر ثبات و امنیت خلیج فارس و دریای عمان و همچنین مهد علوم و صنایع دریایی کشور بوده است، امروز به چشمه جوشان آب‌شیرین کشور تبدیل شده است و با تکیه بر دانش بومی توانسته است بهترین‌ها را برای کشور به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۹۴۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 16 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، فریدون همتی در کنفرانس بین‌المللی نمک‌زدایی و تصفیه آب اظهارداشت: مسئله تامین آب شیرین همواره از چالش‌های حیاطی بشر در جوامع مختلف بوده است اما این چالش در دهه‌های اخیر به دلیل تغییرات جهانی آب‌وهوا، گسترش شهرها و توسعه صنایع نیازمند توجه بیش از پیش است.

وی افزود: در این راستا اقدامات قابل توجهی در استان انجام شده است و به لطف خداوند امروز استان هرمزگان مهم ترین بازیگر عرصه تامین آب شیرین کشور است.

استاندار هرمزگان گفت: استان هرمزگان با بیش از 70 هزار کیلومتر مربع مساحت و 900 کیلومتر نوار ساحلی، دربرگیرنده تنگه هرمز و 14 جزیره از جمله بزرگترین جزایر کشور است. این موقعیت خاص و تلاش بی وقفه مردم زحمتکش استان موجب شده است از جنبه‌های مختلف در جنوب کشور پیشرو باشیم.

دکتر همتی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی استان اشاره کرد که شاه‌راه تجاری کشور را فراهم کرده است؛ علاوه بر آن، هرمزگان به واسطه فعالیت و سرمایه‌گذاری دیرینه‌ای که در حوزه آموزش و پژوهش علوم و فناوری‌های دریایی داشته و با وجود بزرگترین کارخانجات کشتی‌سازی، تبدیل به قطب صنایع دریایی کشور شده است.

استاندار هرمزگان ضمن اشاره به اهمیت صنایع فولاد آلومینیوم، پتروشیمی و پالایشگاه، کشاورزی و شیلات در استان، اظهار داشت: با تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص لزوم توسعه سواحل مکران در دهه اخیر، وظایف استان در راستای تامین منویات مقام معظم رهبری و پشتیبانی از توسعه پایدار جنوب شرق کشور دوچندان شده است و مستلزم توسعه بیش از پیش، تامین چند برابری منابع پایدار و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فعالیت‌های آتی استان است.

همتی اذعان داشت: یکی از مهمترین الزامات توسعه پایدار، دسترسی به منابع آب پایدار است به همین دلیل است که برای اطمینان از نقش آفرینی هرچه بهتر آن در توسعه پایدار، بزرگترین آب شیرین‌کن‌های کشور در استان احداث شدند.

وی اضافه کرد: از این رو خرسند هستم که به عرض برسانم کمتر از سه ماه پیش مرحله نخست ابر پروژه آب‌شیرین‌کن یک میلیون متر مکعبی خلیج فارس افتتاح گردید و پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آبی-خاکی خاورمیانه در استان هرمزگان در حال اجراست.

دکتر همتی ابراز کرد: در احداث چنین پروژه‌هایی یادآوری این نکته مهم است که متخصصین برجسته ما هرگز اجازه نمی‌دهند تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه بین‌المللی اثری بر بلندپروازی‌های فناورانه کشور بگذارد؛ البته تاریخ تمدن هزاران ساله ایران زمین نیز موید این نکته است که ایرانیان همواره با تکیه بر علم و دانش بومی و با توکل به خداوند، در چالش‌های مختلف از جمله خشکسالی غلبه نموده‌اند.

استاندار هرمزگان ادامه داد: بدین ترتیب هرمزگان که تاکنون شاهراه تجاری کشور، لنگر ثبات و امنیت خلیج فارس و دریای عمان و همچنین مهد علوم و صنایع دریایی کشور بوده است، امروز به چشمه جوشان آب‌شیرین کشور تبدیل شده است و با تکیه بر دانش بومی توانسته است بهترین‌ها را برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه تمامی این پیشرفت‌ها با مشارکت حداکثری بخش خصوصی شکل گرفته است، گفت: هیچ یک از این پیشرفت‌ها بدون ارج نهادن به تحقیق و پژوهش در نهادهای آموزش عالی امکان پذیر نیست لذا از کلیه پژوهشگران و فرهیختگانی که بی‌وقفه در تلاش برای توسعه و پیشبرد فناوری‌های کاربردی و رفع نیازهای بومی هستند تشکر می‌نمایم.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از مسئولین و کارکنان پردیس دریا ساحلی بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر که برگزاری این رویداد مهم بین المللی را در استان بر عهده داشتند، تشکر نمایم و امیدوارم این رویداد موجب ایجاد همکاری‌های پژوهشی و فناورانه بین‌المللی با محوریت نیازمندی‌های بومی گردد و در توسعه پایدار کشور مفید واقع شود.انتهای پیام/ز384

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار