انسولین لانتوس و نورپید داروی بیماران دیابتی هستند که مدتی است فقط در مرکز استان یافت می شود و بیماران شهرستانی برای تهیه این داروها با مشکلاتی مواجه هستند.
کد خبر: ۹۴۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 19 February 2021

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: انسولین لانتوس و نورپید داروی بیماران دیابتی هستند که مدتی است فقط در مرکز استان یافت می شود و بیماران شهرستانی برای تهیه این داروها با مشکلاتی مواجه هستند.

مشکلاتی از قبیل مراجعه چند باره به مرکز استان برای تحویل دارو (یک روز جهت تحویل نسخه و یک روز هم برای تحویل دارو) و همچنین عدم تحویل سهمیه بیمار بصورت کامل و یکجا باعث شده که بیمار علاوه بر تحمل هزینه در این شرایط کرونایی هر هفته به استان مراجعه تا سهمیه مصرف یک ماه را دریافت نماید.

باید این را اضافه کرد که نگهداری و انتقال این داروها در شرایط خاصی(نگهداری درون یخ) انجام می گیرد و ممکن است تا زمانی که بدست مصرف کننده برسد زنجیره نگهداری با مشکل مواجه شود.

خواسته بیماران شهرستانی این است که سهمیه ماهیانه این بیماران از طریق بیمارستان یا هلال احمر و یا یک داروخانه در سطح همان شهرستان توزیع گردد.

خبرنگار ما موضوع را از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کرده و در گفتگو با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در این خصوص  پاسخ داد: به دلیل کمبود انسولین قلمی بخاطر ارزبری و یارانه ای بودنش فقط در داروخانه های دولتی قابل عرضه می باشد؛ لذا خیلی از استان ها در شهرستان ها داروخانه دولتی نداشته و عمدتا از طریق مرکز استان تامین می شوند.

مهتاب شاهماری افزود: به مرور و برای انواع انسولین این موضوع حل شده و اکنون مشکل عمده ما داروی لانتوس است که داروی برند محسوب شده و در شهرستان ها یافت نمی شود اما سایر برندها مثل آبازاگلار و بازالین و هومالوگ که می تواند جایگزین لانتوس و نوراپید باشد که به شهرستان ها تحویل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود لانتوس شاید بیماران را اذیت کند اما مقاومت در مقابل تغییر برند هم عجیب بنظر می رسد چرا که انواع قلم انسولین گلارژین توزیع می شود ولی متاسفانه بیماران مبتلا به دیابت و پزشکان حاضر به تغییر نیستند.

معاونت دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان داشت: یکی از مشکلات توزیع این قبیل داروها الزام ثبت در سامانه می باشد که در برخی شهرستان ها امکان پذیر نیست لذا از طرق مختلف پیگیر اخذ مجوز تحویل دارو به شهرستانها نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه تحویل یکجا دارو امکانپذیر نیست اظهار داشت :برای هر بیمار باید UID انسولین، کد ملی بیمار ، تاریخ تولد، نظام پزشکی پزشک در سامانه تی تک ثبت شود.

شاهماری افزود:  نورپید را به صورت محدود سهمیه بندی کرده و به دنبال اخذ مجوز برای لانتوس نیز می باشیم و به همین خاطر برای شهرستان های آبدانان و دهلران در حال رایزنی بوده تا در صورت تحقق یکی از داروخانه های آن شهرستان ها را مجاز به صدور فاکتور برای لانتوس کنیم./م

بیشتر بخوانید :

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار