رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: تخریب اثر تاریخی «نجار گلین» از توابع این شهرستان که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «حفاری غیرمجاز» انتشار یافته مربوط به سال‌های گذشته است.
کد خبر: ۹۴۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 23 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛سیروس ادیب  افزود: نیایشگاه صخره ای نجار گلین توسط افرادی با هویت مشخص در سالیان گذشته مورد آسیب قرار گرفته بود که این افراد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهارداشت: این نیایشگاه شامل راه پله صخره ای و حوض هایی است که محل پرستش آیین میتراییسم بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت: اقوام این منطقه برای پرستش خورشید با توجه به مرتفع بودن منطقه و نزدیکی به نور از راه پله صخره ای بهره برده و به آیین مهرپرستی خود در این مکان ادامه داده اند.

ادیب ادامه داد: حوض ایجاد شده محل ذخیره آبی برای استفاده مهرپرستان و در مناطق مختلفی از ایران بخصوص در زمان حکومت ملوک الطوایفی اشکانیان این آیین بیشتر بوده است و نمونه های از این شامل مهرنگار میاندار قروتگ گیلانغرب که دارای حوض و راه پله هستند و کوه بی بی شهربانو شهر ری دیده می شود.

او گفت: بخش های از مکان های باستانی همچون این نیایشگاه توسط سوداگران اموال فرهنگی به علت بی توجهی و به خیال اینکه در داخل این صخره کاملا طبیعی شاید خبری باشد دست به نابودی چنین مکان های باستانی می زنند.

ادیب اضافه کرد: مکان موردنظر فقط محل برگزاری مراسم مهرپرستی است و برخی از گردشگران و کوهنوردان بی توجه به آثار فرهنگی و باستانی در داخل و در کنار آثار فرهنگی و باستانی آتش روشن کرده و باعث تخریب بخش هایی از این مکان باستانی شده اند.

شهرستان گیلانغرب حدود ۶۰۰ اثر ثبتی دارد که بیش از ۳۰۰ مورد آن شناسایی شده و بیش از نیمی از آن نیاز به بررسی باستان شناسی دارد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار