رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند مرعشی: ناطق نوری کاندیدا شود، از او حمایت می‌کنیم/خبر جدید درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی و ظریف/همتی: تصمیم گیری در مورد FATF دیر شده است و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳ 25 February 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مرعشی: ناطق نوری کاندیدا شود، از او حمایت می کنیم
حسین مرعشی در پاسخ به سوالی درباره آنکه با گفتن «اگر» برای عارف شرط قائل می‌شوید، بیان کرد: اگر کسی خودش به میدان رفته است و قائل به این نباشد که جبهه باید در مورد او تصمیم بگیرد، نمی‌توان او را بررسی کرد، چون خودش  به تنهایی تصمیمش را گرفته است. ما با هیچ کسی تعارف نداریم. اگر هم تصمیم جمعی این باشد که از آقای عارف حمایت کنیم این کار را می‌کنیم اما اولین برخورد معقول ما با هر کاندیدای این است که آیا آن کاندیدا نتیجه کار جمعی را می پذیرد یا خیر؛ اگر کسی نتیجه کار جمعی را نپذیرد ما نمی‌توانیم در مورد او تصمیم بگیریم. وی همچنین با اشاره به آنکه گفته است ۸ سال دولت اصلاح طلب داشتیم، در حالی که اصولگرایان می گویند که ۲۰ سال قدرت دست اصلاح طلبان بوده و ۸ سال دست ما و در آن ۸ سال هم احمدی نژاد اصولگرا نبوده است، خاطر نشان کرد: نگاه من اصلا نگاه اصولگرایی یا اصلاح طلبی نیست. اگر همین امروز هم آقای ناطق نوری می‌آمد و کاندیدا می شد، من از او بدون برو برگرد حمایت می‌کردم. مرعشی  در خصوص حمایت از علی لاریجانی در انتخابات نیز گفت: در مورد آقای لاریجانی بدون قید و شرط نمی‌گویم ولی از آقای ناطق نوری بدون قید و شرط حاضر هستیم که حمایت کنیم تا رئیس جمهور ایران شود. مشکل این است که آن مجموعه‌ای که در نظام مدیریت می‌کنند، دیگر ناطق نوری را قبول ندارند و این مشکل ما نیست. من و آقای باهنر الان در یک وضعیت هستیم و دعوایی سر اصولگرایی و اصلاح طلبی نداریم، الان نه آقای باهنر می تواند در کشور کاری کند و نه من.

علی مطهری برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد
علی مطهری، نماینده سابق مجلس برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. او گفت: من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم، باید وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد شکست معنی ندارد. هر اتفاقی بیفتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می کنیم و هر چیزی که پیش آید خوب است. مطهری در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیتش پس از عدم احراز صلاحیت در انتخابات ۱۳۹۸ گفت: رایزنی نداشتم با شورای نگهبان اما دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی بینم. هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی بینم. پیش از این سردار دهقان وزیر سابق دفاع و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری نیز از جمله افرادی هستند که رسما اعلام کاندیداتوری کرده اند. همچنین از افرادی مانند محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، آذری جهرمی وزیر ارتباطات، سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا و ... به عنوان کاندیداهای احتمالی یاد می شود.

خبر جدید درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی و ظریف
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  می گوید: هر نامزدی که قرار باشد به صورت انفرادی در انتخابات شرکت کند امکان رای آوردن ندارد، مگر کسی نظیر رئیس دولت اصلاحات که یک چهره شناخته شده است. علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به مطرح شدن برخی اسامی نظیر محمدجواد ظریف و سید حسن خمینی به عنوان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری گفت: علیرغم بی مهری‌هایی که نسبت به اصلاح طلبان صورت گرفته، اما اصلاح طلبان در صدد هستند تا در صحنه مانده و نقش آفرینی کنند و رای دهند.او گفت: اما اگر قرار باشد محمدجواد ظریف یا سیدحسن خمینی خارج از ساز و کار جبهه اصلاح طلبان ایران وارد انتخابات شوند، رای نخواهند آورد، مگر اینکه نامشان در آن نهاد اجماع ساز مطرح شود، معتقدم که سید حسن خمینی در انتخابات شرکت نخواهد کرد و نامزد نخواهد شد و مطمئنم با توجه به اینکه یادگار حضرت امام خمینی (ره)  است و سعی دارد که جناح‌های موجود در کشور را دور هم جمع کنند و حتی در تلاش بوده افرادی که از کشتی نظام خارج شده را هم جذب کند، از همین روی، معتقدم که نقش فعلی او حتی از ریاست جمهوری هم بالاتر بوده و بعید است که بخواهد وارد انتخابات شود.

هاشمی‌طبا: اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی ندارد مشکل روش اداره مملکت است
سید مصطفی هاشمی‌طبا: اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی ندارد؛ مشکل روش اداره مملکت است و این روش چیزی نیست که دیگران نپسندند یعنی باقی ارکان نظام هم بدنبال این روش هستند. روشی که به دنبال عادی جلوه دادن همه چیز است. باید سیاست های داخل کشور هم مطابق زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه این سیاست‌ها و مشکلات در خارج از ایران ادامه دارد، بدنبال عادی جلوه دادن همه چیز هستند و وعده‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی مردم می‌دهند، اداره کشور با این شرایط تغییری در معیشت مردم ایجاد نمی‌کند و تنها نوع تبلیغات متفاوت است. دولت فرضی رییسی و قالیباف در آن زمان باز هم به گونه ای دیگر مخالفان و موافقان خود را داشتند و در سیاست خارجی هم نمی‌توانستند تغییراتی دهند.

اعتراض کدخدایی: بعضی‌ها سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند
سخنگوی شورای نگهبان درباره گمانه زنی برخی افراد و چهره‌های سیاسی درباره رد یا تایید صلاحیت شدن نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: خود اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند بگویند که در بررسی صلاحیت داوطلبان چه اتفاقی می‌افتد و آیا داوطلبی رد یا تایید می‌شود. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان بسیجی در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره گمانه زنی برخی افراد و چهره‌های سیاسی درباره رد یا تایید صلاحیت شدن نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: نه تنها بیرون از شورا بلکه خود اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند بگویند که در بررسی صلاحیت داوطلبان چه اتفاقی می‌افتد و آیا داوطلبی رد یا تایید می‌شود. وی افزود: افراد مختلفی سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند و از طرف شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند که فلانی رد یا تایید می‌شود. کدخدایی تاکید کرد: به هیچ وجه چنین اظهار نظراتی معتبر نیست و تاثیری بر شورای نگهبان ندارد و حتی اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند. باید تا بعد از ثبت نام و شروع بررسی صلاحیت‌ها توسط اعضای شورای نگهبان صبر کرد.

حدادعادل کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد
غلامعلی حدادعادل گفت: ورود من در انتخابات به این صورت خواهد بود که همه را به رای دادن تشویق می کنم، اما نه به خودم، برای رای دادن در انتخابات شرکت می کنم، نه رای گرفتن! غلامعلی حدادعادل گفت: «شرکت نکردن مردم در انتخابات یعنی مایوس شده اند یا اعتماد ندارند، اینها علائم خوبی نیست. باید از خودمان بپرسیم چه کردیم که مشارکت قدری در انتخابات مجلس پایین بود.»

رایزنی‌ها به نتیجه نرسید؛ برنامه گفتگو با علی کریمی پخش نمی‌شود
برنامه تی وی تاک اعلام کرد: متاسفانه تلاش ها، رایزنی ها و پیگیری های متعدد گروه برنامه ساز برای کسب مجوز برنامه گفت و گو با علی کریمی به نتیجه نرسید و این برنامه پخش نخواهد شد. پوزش صمیمانه ما را بپذیرید.

همتی: تصمیم گیری در مورد FATF دیر شده است
رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با جلسه با مجمع تشخیص پیرامون بررسی لوایح "پالرمو" و "سی اف تی" گفت: این موضوع جزو ضرورت های بانکی بوده و تصمیم گیری برای آن خیلی هم دیر شده است. «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با جلسه با مجمع تشخیص پیرامون بررسی لوایح "پالرمو" و "سی اف تی" گفت: به همراه وزیر اقتصاد، وزیرامور خارجه، وزیر نفت و معاون حقوقی دولت در جلسه حضور یافتیم و حرف هایمان را مطرح کردیم و دلایل و ضرورت های تصویب این کنوانسیون را عنوان کردیم. به نظر من تصویب این لوایح به نفع کشور است؛ مجمع تشخیص باید تصمیم بگیرد منتظر تصمیم مجمع می مانیم. او ادامه داد: همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم، فضای مجمع را منفی ندیدم ان شاالله پس از دیدگاه هایی که ارائه و استدلال هایی که مطرح شد مجمع تصمیم خوبی بگیرد. این موضوع جزو ضرورت های بانکی بوده و تصمیم گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.

حمله تند علی کریمی به کفاشیان
تنها سه روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال زمان مانده و کاندیدای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال این روزها به دنبال جمع کردن رای هستند. علی کریمی که برنامه انتخاباتی اش از بستر VOD پخش نشد، در استوری اینستاگرامش جواب علی کفاشیان را داد. رییس اسبق فدراسیون فوتبال گفته بود بعد از انتخابات جواب کریمی را می دهد و کریمی هم در اینستاگرامش نوشت: شما حرفی برای گفتن داشتین در این ۱۲ سال میگفتین، الان فقط عملکردتون و اوضاع و احوال فوتبال گویای همه چیز است. زمان شعار دادتون تموم شده... برین به همون پیاده رویتون برسین... دوغتون رو بنوشید!

علی مطهری پس از اعلام کاندیداتوری: در حوزه فرهنگ هیچ وقت من به سخت گیری معتقد نبودم
علی مطهری پس از اعلام کاندیداتوری و در تشریح دیدگاه‌های فرهنگی اش گفت: در حوزه فرهنگ هیچ وقت من به سخت گیری معتقد نبودم، اما معتقد بودم باید نظارتی باشد. اینکه بگویم امور فرهنگی باید رها باشد درست نیست، اما با سختگیری هم موافق نیستم. در مورد مسائلی مثل حجاب هم گفتم در درجه اول خود دولت باید برنامه ای برای کارکنان خودش داشته باشد. وی ادامه داد: وقتی مردم ببینند دولت در موضوعی حساسیت دارد خودشان رعایت می کنند. در مجموع مردم ما احکام اسلامی و حساسیت های فرهنگی را رعایت می کنند. وقتی در کل کشور و نقاط دورافتاده در مجموع حجاب را رعایت می کنند، در مجموع رعایت حجاب در کشور قابل قبول است. در مورد مسائل فرهنگی هم همین طور است. به نظر من ما باید در مورد موسیقی سنتی خود سرمایه گذاری بیشتری بکنیم. این هنری است که ایران را به دنیا معرفی می کند.

ظریف: آمریکا و تروئیکای اروپا علت کاهش تعهدات برجامی ایران را برطرف کنند
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در توئیتر آمریکا و تروئیکای اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) را مقصر کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در برجام دانست. ظریف در توئیت خود نوشت: «آمریکا اذعان کرده که بعد از اینکه برجام را ترک کرده ایران از تعهدات برجام دور شده است، در حالی که تا آن زمان ایران به محدودیت‌ها پایبند بود.»  وی افزود: «این رفتار آمریکا؛ یعنی علت کاهش تعهدات برجامی تغییر نکرده است.» محمد جواد ظریف در ادامه توئیت خود نوشت: «تروئیکای اروپا هم مقصر است که به مدت سه سال هیچ تجارتی را با ایران انجام نداد.»  وزیر امور خارجه ایران در پایان نوشت: «آمریکا و تروئیکای اروپا باید این علت را برطرف کنند، نه اینکه از ایران بخواهند اقدامات جبرانی مبتنی بر بند ۳۶ برجام را متوقف کند.»

فرماندار زاهدان: بهانه مهاجمان، حمایت از کشته‌های جعلی پاسگاه شمسر سراوان بود
ابوذر مهدی نخعی در جمع خبرنگاران با تشریح حادثه کورین زاهدان افزود: در پی فضاسازی رسانه‌های بیگانه، عناصر گروه‌های شرور به بهانه حمایت از کشته‌های جعلی پاسگاه شمسر سراوان با سلاح‌های مختلف از جمله سلاح‌های سبک و نارنجک انداز به قصد تصرف پاسگاه کورین و قلعه بید حمله کردند. وی افزود: رزمندگان نیروی انتظامی ضمن هشیاری، متقابلا به آتش آنان پاسخ داده و این عناصر خود فروخته ضمن اینکه به مقاصد شوم خود دست نیافتند، از منطقه متواری شدند. نخعی با اشاره به اینکه در این حادثه یک نفر از نیروهای ناجا به درجه رفیع شهادت رسید، افزود: به دشمنان این مرز و بوم اعلام می‌گردد که با این اقدامات مذبوحانه راه به جایی نخواهند برد. وی ادامه داد: از مردم منطقه درخواست می‌شود که همچون گذشته هشیاری لازم را داشته و این اقدام دشمنان را نیز به خودشان بازگردانند. فرماندار شهرستان زاهدان گفت: با هشیاری و دقت نیروی انتظامی آرامش در سراسر شهرستان زاهدان و بخش های تابعه برقرار است. وی تصریح کرد: از عموم مردم، ریش سفیدان و معتمدین که برای حفظ آرامش همراهی خود را ازدیرباز تاکنون نشان داده اند تشکر می‌کنم.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار