در بخش هایی از این گزارش وضعیت شادی در استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که مردم این استان جز شادترین های کشور هستند این در حالی است که مردم این استان در کنار مردم سیستان و بلوچستان جز فقیرترین و کم درامدترین ها هستند !
کد خبر: ۹۴۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵ 01 March 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پژوهش جهاد دانشگاهی با موضوع «شادکامی مردم ایران و عوامل مؤثر بر آن» که در سال ۹۱انجام شده بود، برای چندمین‌بار با همان داده‌ها و نتایج روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ پژوهشی که نشان می‌دهد زنجان، گلستان، بوشهر، هرمزگان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد در ردیف استان‌های شاد قرار دارند. با وجود این، یک جست‌وجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد نتایج این پژوهش در سال‌های ۹۱، ۹۴، ۹۶، ۹۷و ۹۸ بازنشر شده است. درحالی‌که علی منتظری، مدیر پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و مسئول اصلی این پژوهش، نتایج آن را قدیمی (مربوط به سال ۹۱) می‌داند و توضیح می‌دهد که پژوهش جدیدی در این‌باره در سال ۹۸ انجام شده که هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است.
در بخش هایی از این گزارش وضعیت شادی در استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که مردم این استان جز شادترین های کشور هستند این در حالی است که مردم این استان در کنار مردم سیستان و بلوچستان جز فقیرترین و کم درامدترین ها هستند !
کم‌درآمد‌های قانع
نکته جالب توجه در پژوهش «رابطه شادکامی و سلامت خودگزارشی» میانگین استان‌هایی، چون سیستان‌ و بلوچستان و کهگیلویه‌ و بویراحمد در رتبه‌های بالایی جدول و نزدیک به میانگین کشوری است.
علاوه بر محرومیت این دو استان، میانگین درآمد خانوار در سیستان و بلوچستان ۲ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان و از میانگین کشوری و همچنین از خرج ماهانه‌شان کمتر است.
در کهگیلویه و بویراحمد هم میانگین درآمد هر خانواده ۴ میلیون و ۳۷۳ هزار تومان در ماه و کمی کمتر از میانگین کشوری برآورد شده است؛ با وجود این اعداد و ارقام به‌نظر می‌رسد «قناعت» مهم‌ترین ویژگی‌ای باشد که مردم این استان‌ها را با وجود محرومیت در وضع شادکامی مطلوب قرار داده است.
در این استان‌ها مؤلفه‌های جالبی به‌عنوان دلیلی برای شادکامی مطرح می‌شود که قابل اعتنا است و می‌تواند الگویی برای برنامه‌ریزان اجتماعی باشد.
این موضوع به‌ویژه در دوران کرونا که آسیب‌هایی، چون افسردگی، آشفتگی، ناامیدی اجتماعی و... افزایش یافته است، اهمیت زیادی دارد.
برای مثال در روز‌های اخیر، مناعت‌طبع و امید مردم زلزله‌زده سی‌سخت یکی از مواردی است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته. مردم آن را نتیجه بدون تلفات بودن زلزله می‌دانند، اما این روحیه همان چیزی است که مسئولان استانی به‌عنوان نوع نگاه اهالی به زندگی برمی‌شمارند.
امید به زندگی در کهگیلویه و بویر احمد موج می زند
سیدعلی فتح میرمحمدی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این نوع نگاه توضیح می‌دهد که مردم در کهگیلویه و بویراحمد درآمد بالایی ندارند، اما امید به زندگی دارند، مادیات برایشان اهمیتی ندارد، تحرک کافی دارند و تفریح و جنب و جوش و همبستگی در میان‌شان به‌عنوان سرمایه اجتماعی مطرح است.
او معتقد است: نمی‌توان میزان شادکامی را در میان استان‌های برخوردار، کم‌برخوردار و محروم با هم سنجید، اما تأکید می‌کند شاید بتوان نوع نگاه به زندگی و بحث سنت و مدرنیته را در شادکامی مردم مؤثر دانست.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان میرمحمدی می‌گوید: قطعا دغدغه‌ها و مطالبه‌های مردم در استان محرومی، چون کهگیلویه و بویراحمد با استانی توسعه‌یافته، چون تهران متفاوت است.
آن چه فرد تهرانی از زندگی مطالبه می‌کند، اینجا مطرح نیست یا مثلا در شیراز کسی دغدغه آسفالت ندارد، اما در استان محروم ما مردم با یک آسفالت ساده خیابان هم احساس رضایت می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار