سرگیجه مردم، نتیجه ناتوانی مسئولان در یک تصمیم گیری حیاتی
به فاصله کمتر از سه هفته تا پایان سال و در حالی که بسیاری از مردم به روال هر سال، آماده انجام سفر‌های نوروزی می‌شوند، تشتت در میان مسئولان برای تصمیم گیری در این خصوص به اوج رسیده است، تا جایی که وزیر بهداشت فریاد می‌زند، مدیر مرده شورخانه خطابش کنند و معاون وزارت گردشگری مدعی است که رعایت نکردن پروتکل‌ها توسط برخی، مشکل دیگران است و نباید مانع از سفر شود!
کد خبر: ۹۴۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱ 02 March 2021

به گزارش تابناک قم، قصد سفر در نوروز را دارید؟ فعلا بهتر است دور این کار را خط بکشید، اما نه با رنگ قرمز و نه با خودکار، خودنویس و هر وسیله دیگری که قابل پاک شدن نباشد، بلکه با مداد و آن هم خیلی کمرنگ!

به فاصله کمتر از سه هفته تا پایان سال و در حالی که بسیاری از مردم به روال هر سال مهیای انجام سفر‌های نوروزی می‌شوند، تشتت در میان مسئولان برای تصمیم گیری در این خصوص به اوج رسیده است، تا جایی که وزیر بهداشت مدعی است که آنقدر در تصمیمات بیرون مانده که بهتر است مدیر مرده شورخانه خطابش کنند و معاون وی تاکید می‌کند که فعلا تصمیمی برای نوروز گرفته نشده و تصمیم گیری‌ها بر اساس مصوبات قبلی و محدودیت‌های جاری کرونایی در کشور است.

آن گونه که ساعاتی پیش حریرچی در گفتگو با رسانه ملی اعلام کرد، جز خوزستان که محدودیت‌های شدید کرونایی (مثل اجبار به داشتن تست پی سی آر منفی برای سفر هوایی از مبدا این استان) در آن اعمال می‌شود، فعلا وضعیت به همان روال سابق است و سفر به شهر‌های نارنجی و قرمز و چند شهر گردشگر پذیر مانند اصفهان، با خودروی شخصی ممنوع است، اما با قطار، اتوبوس و هواپیما منعی ندارد. وضعیتی که تا این لحظه انجام سفر نوروزی را به بسیاری از نقاط کشور ممکن می‌کند!

این در حالی است که به تاکید برخی مسئولان مانند فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، وضعیت شهر‌های زردرنگ کرونایی مانند پایتخت به شدت نگران کننده است و ضرورت دارد، تصمیماتی عاجل به ویژه برای نوروز اتخاذ و اعلام شود تا از شدت گرفتن بحران و یا بروز بحران وسیع‌تر در انتهای تعطیلات جلوگیری شود؛ طرحی که به نظر می‌رسید در هفته جاری در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گیرد، اما این گونه نشد!

اما بشنوید از طرحی که برای انجام سفر‌های نوروزی به ستاد ملی ارائه شده و طراح آن، وزارت گردشگری است؛ طرحی که ساعاتی پیش یکی از معاونان این وزارت خانه ضمن تاکید بر تایید آن در ستاد ملی، جزییاتش را تشریح کرد و گفت: «در تمام بخش‌ها یک نگرانی اساسی وجود دارد و این نگرانی به عملکرد افرادی بازمی‌گردد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ نمی‌توان با رفتار این افراد مانع از فرآیند سفر شد و در راستای سفر ایمن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت»!

اما منظور ولی تیموری از برنامه ریزی سفر، صرف نظر از نگرانی یاد شده، چیست؟ پاسخ معاون گردشگری وزارت گردشگری را بخوانید: «برای انجام سفر ما دو مسیر ایمن و سبز را پیشنهاد دادیم؛ روش اول این بود که اگر سفر‌ها در قالب شرکت‌ها و تور‌های دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت بگیرد، چون این نوع سفر به صورت کامل تحت کنترل و رصد ماست، می‌تواند به عنوان فرآیند سفر ایمن معرفی شود. نوع دوم سفر‌ها در قالب تور صورت نمی‌گیرد و با توجه به اینکه در این سفر‌ها احتمال اسکان در نقاط ناایمن وجود دارد، پیشنهاد دیگری ارائه کردیم؛ اینکه افراد تنها در مراکز اقامتی دارای مجوز سکنی داشته باشند و در این صورت اشکالی برای آن وجود ندارد.»

اما تکلیف آن‌هایی که یکی از این دو شیوه را برای سفر انتخاب نمی‌کنند چیست؟ یا تکلیف آن‌هایی که به گفته معاون وزیر، پروتکل‌ها را زیر پا می‌گذارند، چه؟ آیا این افراد هم در برنامه ریزی‌ها جایی دارند یا خیر؟ پاسخ تیموری به این سوالات به شدت تامل برانگیز است: «متصدی ایجاد ایمنی در دو نوع سفر ذکر شده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است؛ اگر افراد بخواهند به خانه اقوام سفر کنند و یا در مراکز دیگری سکنی گزینند، دیگر مسئولیت آن‌ها با ما نیست و با وزارت کشور و نیروی انتظامی است»!

اینجاست که اوج سردرگمی مسئولان برای نوروز ۱۴۰۰ مشخص می‌شود؛ جایی که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می‌کند که سفر‌های نوروزی در چهار دسته قرار می‌گیرند که تکلیف سه دسته مشخص است و نامشخص بودن تکلیف دسته آخر، ماجرا را بغرنج کرده و معاون وزارت گردشگری می‌گوید که نباید انجام سفر‌های نوروزی را موکول به تعیین تکلیف این گروه کرد و این مشکل، مشکل وزارت کشور و نیروی انتظامی است، نه وزارت گردشگری!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار