رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش جدید شورای نگهبان به احتمال تایید صلاحیت احمدی نژاد / حق‌شناس: کاندیداتوری عارف در نهاد اجماع ساز بررسی می‌شود / نظر اصلاح طلب معروف درباره نامه رئیس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب / پشت‌پرده طرح کاندیداتوری لاریجانی توسط جبهه اصلاحات از نگاه جواد امام و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲ 13 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

سفیر سوریه در مسکو: انتقال بشار اسد و همسرش به روسیه برای درمان کرونا صحت ندارد

سخنگوی ریاست جمهوری سوریه گفته است حال هر دوی آنها "باثبات" است و آنها به وظایف خود ادامه می‌دهند. سفیر سوریه در روسیه گزارش‌ها در مورد انتقال بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو برای درمان کرونا را رد کرده است. ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است بشار اسد در سوریه است و ادعاها در مورد "وضعیت نامساعد" او را تکذیب کرده است. گزارش‌ برخی رسانه‌های عربی حاکی از آن بوده که بشار اسد و همسرش به دلیل "وخامت حال" و برای درمان "فوری" به مسکو منتقل شده‌اند.

درخواست نیکزاد از آذری جهرمی: به پیشنهاد‌های ما گوش کن!

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز شنبه در مراسم رونمایی از چهارمین سایت نسل پنجم همراه اول در باغ کتاب تهران، گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم، اینترنت امن خواهیم داشت و نیاز به رفت و آمد در شبکه‌های خارجی نداریم. وی ادامه داد: باید اهتمام جدی به موضوع اینترنت امن، سالم و پرسرعت توام با عدالت در کشور داشته باشیم. کرونا مسوولان را از غفلت بیدار کرد و آموزش عالی و آموزش و پرورش متوجه اهمیت فضای مجازی شدند. وی افزود: آسیب پذیری فضای مجازی آنجاست که بدون آنکه اختیاری از خود داشته باشیم، برای ما حکمرانی می‌کنند و کسانی که فضای مجازی را در دنیا پیش می‌برند، با ارزش‌های خودشان و تعمدا کار را پیش می‌برند. نیکزاد خاطرنشان کرد: اجرای شبکه ملی اطلاعات از برنامه عقب است و کمیسیون صنایع و وزارت ارتباطات در تحقق شبکه ملی اطلاعات کم کاری کرده اند؛ اگرچه یکی از دغدغه های رئیس کمیسیون صنایع، شبکه ملی اطلاعات است. نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: درخواست دارم که آقای جهرمی به پیشنهادهای ما گوش کند.3

بخشدار مرکزی ایذه: برای برگزاری یک مراسم عروسی، دهیار ما را تهدید به مرگ کردند

بخشدار مرکزی ایذه از عدم همکاری برخی روستاییان در عدم برگزاری مراسم جمعی عروسی و تهدید دهیاران خبر داد.در پی شیوع گسترده کرونا و تعطیلی یک‌ساله تالارهای عروسی در کشور، به‌تازگی برخی از خانواده‌ها بدون توجه به شرایط موجود، اقدام به برگزاری مراسمات جشن در فضای باز می‌کنند. تازه‌ترین اخباری که از شهرستان ایذه رسیده است، از برگزاری مراسمات جشن در کنار تالاب بندان حکایت دارد. سبزعلی زاده بخشدار مرکزی ایذه گفت: تمام تلاش ما در کنترل و جلوگیری از برگزاری این‌گونه مراسمات است، اما نمی‌توانیم با مردم درگیر شویم. در بسیاری مواقع مردم واقعا رعایت نمی‌کنند. به‌عنوان مثال وقتی ما ورودی‌های تالاب بندان را می‌بندیم و افرادی برای برگزاری یک مراسم عروسی با لجاجت تمام اقدام به برداشتن موانع کرده و حتی دهیار ما را تهدید می‌کنند، چه کسی مقصر است؟ وی افزود: شاید تصورش سخت باشد که برای برگزاری یک مراسم عروسی در کنار شط بُندان، دهیار ما را تهدید به مرگ هم کرده‌اند که برای کنترل اوضاع اقدام به اعزام نیروهای انتظامی کردیم. سبزعلی زاده بیان کرد: ما که نمی‌توانیم با چند هزار نفر درگیر شویم، مردم اگر جان خودشان و عزیزانشان مهم باشد، رعایت می‌کنند.

یارانه دلاری جای ریالی با «احمدی‌نژاد ۱۴۰۰»!

روزنامه اعتماد ردباره اظهارات جدید احمدی‌نژاد درباره یارانه‌ها نوشت: آنچه اما شاید از تمامی آنچه تا اینجای کار گفتیم، به ‌قول معروف و آن‌طور که در ادبیات سیاسی ما مصطلح شده، «احمدی‌نژادی»تر است، اظهارات شخص محمود احمدی‌نژاد است. مردی که زمانی با شعار یارانه نقدی و کمک‌های معیشتی وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شد و حالا در آستانه انتخاباتی دیگر، باز از این دست شعارها غافل نشده؛ البته او در عین حال شعارهای به‌اصطلاح عامیانه‌اش را به‌روز کرده و آنها را به نسخه «احمدی‌نژاد ۱۴۰۰» ارتقا داده است. او که اخیرا مدعی شده «اگر هدفمندی یارانه‌ها صددرصد اجرا می‌شد با قیمت‌های امروز ۲.۵ میلیون تومان در ماه به هر ایرانی می‌رسید»، با اشاره به ارزش یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در زمان ریاست‌جمهوری خود گفته است که بر این مبنا باید امروز ۴۰ دلار یارانه پرداخت می‌شد. اینکه یارانه ۴۰ دلاری در عمل به شعار انتخاباتی او تبدیل خواهد شد یا دیگر اصولگرایان با گرته‌برداری از الگوهای تبلیغاتی او، وارد گود رقابت می‌شوند اما پرسشی است که پاسخ آن را احتمالا نه شخص احمدی‌نژاد می‌داند، نه دیگر کاندیداهای احتمالی محافظه‌کار. چه آنکه پاسخ به این پرسش در گرو نظر ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان است و اینکه نظارت استصوابی چه‌ کسانی را مجاز به حضور در صحنه انتخابات می‌داند.

تحلیل منتجب‌نیا از کاندیداتوری ظریف

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی معتقد است که ظریف بین اکثریت مردم موقعیت ممتازی دارد و برای خود محبوبیت و مقبولیت ایجاد کرده است.رسول منتجب نیا در گفت و گو با ایسنا، در تحلیل شرایط محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ظریف بین اکثریت مردم موقعیت ممتازی دارد و برای خود محبوبیت و مقبولیت ایجاد کرده است. وی فردی مودب، با فرهنگ، دیپلمات کارکشته، دلسوز و مورد اعتماد است. تردید ندارم اگر وارد انتخابات شود، شور و هیجان انتخاباتی ایجاد می شود و حد نصاب رای بالا می رود و از این جهت به نفع نظام است.وی ادامه داد: افرادی مثل جهانگیری موقعیت، ویژگی ها، مقبولیت و محبوبیت ظریف را ندارند. مردم نسبت به افرادی مثل جهانگیری به دلیل عملکرد دولت، نارضایتی دارند و ممکن است حضور آنها برای مردم دافعه هم داشته باشد.این فعال سیاسی با اشاره به این‌که «در انتخابات به افرادی نیازمندیم که قدرت مدیریت، برنامه و تجربه داشته باشند»، تصریح کرد: ظریف فردی دیپلمات است که می تواند دیپلماسی کشور را به پیش ببرد. ممکن است افراد دیگری تجربه اجرایی بیشتری نسبت به ظریف داشته باشند، اما جاذبه ظریف را ندارند.وی ادامه داد: توصیه من به اصلاح طلبان این است که ابتدا بجای پرداختن به مصادیق، شاخص ها، معیارها و ویژگی های لازم برای رییس جمهور را استخراج کرده و افراد را براساس این شاخص ها بسنجند، در غیر این صورت معرفی زودهنگام مصادیق موجب تشتت می شود. شرایط کشور ویژه و شرایط اقتصادی پیچیده بوده و مشکلات زیادی وجود دارد و هرکسی نمی تواند از پس مشکلات برآید.

پشت‌پرده طرح کاندیداتوری لاریجانی توسط جبهه اصلاحات از نگاه جواد امام

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به حواشی کاندیداتوری حسن خمینی اظهار کرد: مطرح شدن اسم حسن خمینی خواب را از چشمان بعضی افراد گرفته است.«جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در رابطه با حواشی اخیر در مورد احتمال حضور لاریجانی در اردوگاه اصلاح طلبی گفت: به نظر می رسد طرح کاندیداتوری لاریجانی توسط جبهه اصلاحات رفتارهای رقیب باشد و بخاطر تخریب اصلاح طلبان مطرح می شود. این اخبار و شایعات توسط جریان رقیب تولید و پخش می شود و می خواهند مردم را تحریک کنند تا اصلاح طلبان مجددا به سراغ کاندیدا نیابتی بروند و یا از جریان هایی که ربطی به اصلاح طلبان ندارند حمایت کنند. این اخبار اساسا صحیح نیست و توسط برخی از افراد مطرح می‌شود.او افزود: دیدار خاتمی و لاریجانی در این رابطه هیچ وقت اتفاق نیفتاده است. اگر شائبه ای هم در مورد تصمیم حزب کارگزاران در این باره باشد، مرعشی سخنگوی کارگزاران نیز این بحث را کاملا رد کرده است. کارگزاران نیز عضوی از جبهه اصلاحات بوده و هنوز واکنش متفاوتی رخ نداده است و به مرحله پیش داوری نرسیده ایم.او با اشاره به تشدد آرا اصلاح طلبان در برخی انتخابات اضافه کرد: در مورد انتخابات 84 بحث هایی وجود دارد و سرجمع آرا به نفع ما بود و اگر با تعدد کاندیدا وارد نشده بودیم، قطعا اصلاح طلبی پیروز میدان بود ولی در مورد 88 اینطور نبود.

فریدون عباسی: نیاز به دولت نخبگانی داریم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نیاز به ‎دولت نخبگانی داریم تا با مسائل گوناگون کشور، مواجهه علمی کند.فریدون عباسی دوانی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:«مشکلات امروز و فردای کشور باید ‎عالمانه حل شود و این دانشگاه است که باید ببیند عیب در کجاست و علم نافع که حل المسائل کشور است را تولید کند.قطعا مشکلات کشور با حضور نخبگان در راس مدیریتی و اجرایی حل خواهد شد. ما نیاز به ‎دولت نخبگانی داریم تا با مسائل گوناگون کشور، مواجهه علمی کند.»

نظر سخنگوی جمعیت رهپویان درباره کاندیداتوری سعید محمد

سخنگوی جمعیت رهپویان در خصوص ناشناخته بودن سردار محمد، گفت: نباید فرمان اداره کشور علی‌‌الخصوص نظام جمهوری اسلامی را به دست افرادی که خودشان، سوابقشان، تیم‌شان، اطرافیان‌شان و مواضع‌شان مشخص و شناخته شده نیست، بدهیم.حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص حضور نظامیان در انتخابات با توجه به استعفای سردار محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا به همین منظور، گفت: من یک نکته کلی به شما بگویم، اگر نظامیان منع قانونی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارند حتما باید قانون اعمال شود؛ اما اگر در قانون منعی ندارند، چه اصراری دارید که شرکت نکنند. این را به صورت کلی در مورد همه افراد نظامی عرض می‌کنم که ملاک باید قانون باشد.وی در پاسخ به این سوال که « با توجه به ناشناخته بودن آقای محمد برای مردم و فضای سیاسی این نگرانی وجود دارد که احمدی‌نژاد تکرار شود»، اظهار داشت: ما یک مشکلی در ساختار سیاسی و انتخابات کشور داریم و آن اینکه متاسفانه یک سازوکاری وجود ندراد که افراد را موظف کند که خود را کامل به مردم معرفی کنند.سخنگوی جمعیت رهپویان در ادامه اظهار داشت: قطعا همینطور است که در سوال اشاره کردید، نباید فرمان اداره کشور علی‌‌الخصوص نظام جمهوری اسلامی را به دست افرادی که خودشان، سوابقشان، تیم‌شان، اطرافیان‌شان و مواضع‌شان مشخص و شناخته شده نیست، بدهیم؛ به عبارت دیگر کلیت حرف شما صحیح است.کاظمی افزود: چه آقای محمد و چه هر کاندیدای جوان دیگری، قطعا موظف‌اند خودشان را در این چند ماه باقی مانده به‌خوبی به مردم معرفی کنند. اگر در این زمینه اشکال یا نقصی داشته باشند قطعا حضورشان در انتخابات خوب نیست. یعنی آقای محمد تا الان سرشناس و شناخته شده نبوده و اینکه اطرافیان ایشان چه کسانی هستند یا اعتقادات ایشان چیست، محل سوال است اما فرصت دارد خود را معرفی کند، اگر توانست این کار را انجام دهد خب یک گزینه قابل بررسی است اما اگر نتوانست هم شورای ائتلاف و هم مردم نباید به کسی که مورد شناخت نیست، اعتماد کند. این یک قاعده کلی است نه فقط ایشان، درباره هر گزینه دیگری هم همینطور است.

ثبت‌نام فرزند شهید صیاد شیرازی برای انتخابات شوراها

مهدی صیاد شیرازی فرزند شهید صیاد شیرازی صبح امروز(شنبه) با حضور در ساختمان شماره ۲ فرمانداری تهران در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران ثبت نام کرد.وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر، درباره حضور خود در انتخابات شوراها، گفت:حضور بنده در این عرصه فراجناحی و فراحزبی و در چارچوب اهداف نظام و انقلاب است.صیادشیرازی با اعلام اینکه در حوزه حکمرانی شهر تهران برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم، افزود: این برنامه‌ها در تئوری شخص بنده است و البته با عزیزان جوان همچون تشکل «نسل نو» هم در تعامل و ارتباط هستیم و این تئوری نیز که به آن اشاره شد، در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است.عضو هیئت موسس تشکل تازه تاسیس نسل نو در پاسخ به سوال دیگر مهر که اگر از طرف شورای ائتلاف دعوت شوید، در فهرست این شورا حضور پیدا می‌کنید یا مستقل وارد عرصه انتخابات می‌شوید؟ گفت: دعوت شورای ائتلاف یا مجموعه‌های مرتبط با انقلاب را بررسی و در زمان معین خود اعلام خواهیم کرد.

نظر اصلاح طلب معروف درباره نامه رئیس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب

فعال سیاسی معروف اصلاح‌طلب با اشاره به نام رئیس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب مدعیست که همه نامه‌ها در چهار دهه گذشته سرنوشت واحد داشته است.محمد رضا تاجیک از تئوریسن های معروف جریان اصلاحات در قسمتی از مصاحبه خود با اشاره به نامه اخیر خاتمی به رهبر انقلاب گفت: من نامه را ندیده‌ام، فقط شنیده‌ام و نمی‌توانم قضاوت یا تحلیلی داشته باشم. اما به نظرم مشکل نامه‌های سرگشاده و غیرسرگشاده که نوشته می‌شود، خارج از اینکه چقدر واقعیت‌های جامعه بیان می‌شود و چقدر راه برون‌رفت ارائه می‌شود، چقدر در شرایط کنونی جامعه راه‌حل‌های عملیاتی و چقدر انتزاعی هستند و چقدر از ورای تئوری‌ها و نوشته‌های دیگران بحث می‌شود، این است که از این خلأ برخوردار هستند که پنداری برای سرزمین دیگری با بافت و تافت متفاوت سیاسی نوشته شده‌اند.وی در ادامه تصریح کرد شاید باید این مسئله را به شکل دیگری از کنشگران عرصه سیاست که خط می‌نویسند، پرسید که به شیوه‌ای نوشته‌ای که «هم خود خواندی و هم دیگری» یا اگر به گونه‌ای بنویسند که «فقط خود خواندی ولاغیر»، مشکل حل نمی‌شود. باید بعد از چهار دهه فرا گرفته باشیم راز اینکه نوشته‌ها و نامه‌های ما به سرانجام نمی‌رسد، چیست؟ آیا تکرار این فضا می‌تواند راهگشا باشد یا یک نوع توجیه‌سازی و مقبول‌سازی در شرایط حساس و پیچیده تاریخی است. من اصل نامه را ندیده‌ام اما چیزی که می‌دانم سرنوشت تقریبا واحد این نامه‌ها در طول چهار دهه گذشته است. اگر می‌خواهیم سرنوشت نامه‌مان متفاوت باشد، باید تدبیر دیگری کنیم و ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد.

حق‌شناس: کاندیداتوری عارف در نهاد اجماع ساز بررسی می‌شود

یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: عارف قبل از تشکیل نهاد اجماع ساز اعلام کاندیداتوری کرد و طبیعی است که نهاد اجماع ساز در زمان بررسی ها با شکل گرفتن رقابت ها، همه نامزد های مطرح و معرفی شده احزاب را در مکانیسم نهایی کردن کاندیدا قرار می دهد.

فرمانده سپاه هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی ندارد

 روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فرمانده کل سپاه هیچگونه کانال و صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارد و مواضع و دیدگاه‌های رسمی ایشان صرفاً از طریق سایت سپاه نیوز اعلام می‌شود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پی انتشار برخی اخبار و اظهارنظرها در شبکه‌های اجتماعی و ارجاع آن به صفحه منتسب به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با رد انتساب این صفحه به وی، تصریح کرد: همانگونه که در گذشته نیز اعلام شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده کل سپاه هیچگونه کانال و صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارند و صفحات منتسب به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در توئیتر و یا دیگر شبکه‌های اجتماعی جعلی است.

روایت نیویورک تایمز از بن بست بر سر احیا برجام

به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر بین متحدان در اروپا برای احیا برجام و منتقدان در کنگره بر سر بازگشت به توافق یا فشار بر رسیدن به توافقی جامع‌تر گیر افتاده است.لارا جیکس در «نیویورک تایمز» نوشت: سه هفته پیش، آمریکا به خاطر فشارهای دیپلماتیک و همچنین در راستای نشان دادن حسن نیت خودش، پذیرفت که به مذاکرات هسته‌ای با ایران بپیوندد. در سوی مقابل اما ایران اعلام کرد که بدون دریافت مشوق‌های مالی لازم یعنی لغو تحریم‌ها حاضر به گفتگو نیست. چندی بعد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که اکنون دیگر توپ در زمین آنها است.در ادامه این مطلب آمده است: اکنون قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا برجام احیا شود، برجامی که آمریکا سه سال پس از مذاکره بر سر آن خارج شد و باعث گردید تا ایران نیز در واکنش به آن، روی به کاهش تعهدات خود بیاورد.دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته اند دعوت مشترک اروپا و آمریکا را برای شروع مذاکرات غیر رسمی را بپذیرد. همزمان مقامات چین و روسیه نیز طی روزهای اخیر با زبانی نرم‌تر از تهران خواسته‌اند که به مذاکرات برگردد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درباره از سرگیری دیپلماسی صحبت کرد.

دلیل حذف واکسن آمریکایی کرونا از سبد واکسیناسیون ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: نوع پیدایش واکسن فایزر آمریکا هم مسئله‌دار بود به این شکل هنوز تایید رسمی نشده اما به شدت علاقه‌مند به فروش آن بودند، در واقع دنبال تست انسانی بدون هزینه بودند که ما هم باید احتیاط می‌کردیم و یک واکسن پرمخاطره را از سبد واکسیناسیون کشورمان حذف می‌کردیم.

واکنش جدید شورای نگهبان به احتمال تایید صلاحیت احمدی نژاد

سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد توضیح داد.عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود درباره نحوه بررسی صلاحیت احمدی‌نژاد و اینکه آیا کسی که دو بار تایید صلاحیت شده و یک بار ردصلاحیت شده است، ممکن است که دوباره تایید صلاحیت شود، گفت: حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی دانم نسبت به افرادی که ثبت‌نام می‌کنند یا ثبت نام خواهند کرد، شورای نگهبان چه نظری خواهد داشت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت ها نظرش چه خواهد بود و نظر جمعی شورای نگهبان ملاک خواهد بود.وی ادامه داد: نسبت به افراد هم طبیعتاً قانون این طور حکم کرده است که ما برای هر دو انتخابات، بررسی صلاحیت را جداگانه داشته باشیم. تا زمانی که کسی ثبت‌نام نکند، نمی‌توانیم اظهارنظر نسبت به آنها داشته باشیم.

آیتی: جهانگیری با استعفایش باید گُل‌ها خانه را آب می‌داد

آیتی نماینده مجلس ششم گفت: من واقعا تعجب می‌کنم که چرا جهانگیری منت قدر‌طلبی‌اش بر سر مردم می‌گذارد؟ آقای جهانگیری می‌دانست که اگر از دولت کنار برود هیچ جایگاه اجتماعی ندارد و باید در خانه‌اش گل‌ها را آب می‌داد.اسحاق جهانگیری اخیرا گفته است اگر در دولت دوم روحانی کنار نکشیدم، برای مردم بوده است و جوانمردی کردم. علاوه بر این او گفته که در انتخابات سال96 به اصرار حسن روحانی وارد انتخابات شدم.

زیباکلام: رئیس دولت اصلاحات هم بیاید رای نمی‌آورد

استاد علوم سیاسی دانشگاه در مطلبی نوشت: اصلاح‌طلبان گویا اساسا در جامعه ایران زندگی نمی‌کنند و در رویا و خواب و خیال به سر می‌برند. یک زمان می‌گویند که ما تکلیف ملی داریم و باید در انتخابات 1400 شرکت کنیم و اگر محمدرضا عارف، مسعود‌پزشکیان، محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری بیایند و سیدمحمد خاتمی آنها را تایید کند از آنها حمایت می‌کنیم.صادق زیباکلام ادامه داد: اخیرا نیز بحث آمدن سید حسن آقا خمینی مطرح شده است که اگر ایشان وارد انتخابات شود یک شور و نشاط و امید به وجود خواهد آمد و با توجه به اینکه یادگار امام هستند فکر دولت ملی به وجود می‌آید. البته جایگاه ایشان به‌جای خود محفوظ اما واقعیت امر بر آن است که شرایط جامعه به نحوی نیست که نگاه خوشبینانه‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 وجود داشته باشد. لذا اگر شرایط فعلی تغییری نکند و همچنان نارضایتی مردم و قهر آنها از صندوق‌های رای ادامه داشته باشد سید حسن خمینی، جهانگیری، عارف و پزشکیان که سهل است، اگر خود سیدمحمد خاتمی هم بیاید از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان کسی پای صندوق‌های رای نخواهد رفت. یعنی حتی ده درصد از آن 24میلیونی که قریب به 4 سال پیش رفتند و به آقای‌روحانی رای دادند نیز پای صندوق‌های رای نمی‌روند. اتفاقی که طی این چهار سال افتاد و خیلی از اصلاح‌طلبان متوجه آن نشدند خیلی ساده این بود که صندوق رای از بین رفت. درحقیقت آقای روحانی نشان داد که چیزی به نام صندوق رای وجود ندارد، نمی‌توان امیدی به صندوق رای بست و صندوق رای متضمن هیچ تغییر و تحولی نخواهد شد. 24میلیون در اردیبهشت 96 رای دادند و کوچک‌ترین تغییر و تحولی به وجود نیامد. در انتخابات آمریکا 84 میلیون به آقای بایدن و 74میلیون به آقای ترامپ رای دادند و فقط ببینید که ظرف 2ماه گذشته چقدر تغییر در آمریکا به وجود آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار