کتاب سبک زندگی و آداب شهروندی طرح "کلاس شهر" ویژه دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی به سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی مکتوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش راه یافت و مورد تأیید قرار گرفت.
کد خبر: ۹۴۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 16 March 2021

س اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اعلام این خبر گفت: طبق تفاهم‌نامه طرح کلاس شهر، چهار کتاب این طرح باید به‌عنوان کتب اصلی مورد بررسی قرار می‌گرفت که از طریق اداره‌کل آموزش و پرورش استان برای وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و در نهایت مورد تأیید قرار گرفت و در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی مکتوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه به‌عنوان کتاب‌های مناسب برای آموزش و پرورش شناخته شد.

احمد رضایی افزود: در مرحله نخست، کتاب کار دانش‌آموز، کتاب کار معلم و کتاب کار اولیا ویژه کلاس اول ابتدایی که شامل ۱۵ سرفصل حوزه شهروندی بود مورد تأیید قرار گرفت و در این سامانه ثبت شد.

وی با اشاره به تفاوت کتاب ویژه پایه ششم ابتدایی با سه کتاب پایه اول ابتدایی ادامه داد: کتاب سبک زندگی و آداب شهروندی ویژه پایه ششم ابتدایی در واقع کتاب درسی است. دانش‌آموزان این پایه یک ساعت در هفته، درسی با عنوان آشنایی با سبک زندگی دارند که مقرر شد این کتاب از سوی ما تألیف شود.

وی اظهار کرد: تألیف این کتاب‌ها توسط گروه کارشناسی شامل کارشناسان معاونت فرهنگی شهرداری و اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان انجام شد و این کتاب نیز اخیراً مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی مکتوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شد و همچنین شورای شهر اصفهان چاپ این کتاب به تعداد دانش‌آموزان پایه‌های اول و ششم ابتدایی را تصویب کرد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی گفت: این کتاب‌ها را پس از طی مراحل قانونی چاپ در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم تا به همراه کتاب‌های درسی سال ۱۴۰۰ در مدارس توزیع شود.

به گفته رضایی، حمل و نقل عمومی، پسماند و بازیافت، پارک‌ها و فضای سبز، آتش نشانی، حوادث و ایمنی، مصرف بهینه انرژی، حفظ محیط زیست، اخلاق شهروندی، مشارکت شهروندی، احساس تعلق شهروندی، مسئولیت‌پذیری شهروندی، مراقبت از اموال عمومی، قانون‌پذیری و رعایت قوانین، ارتباط موثر با دیگران، احترام به دیگران و دوستی و دوست‌یابی سرفصل‌های کتاب طرح کلاس شهر در پایه اول ابتدایی است.

وی تصریح کرد: کلیدواژه‌های تمام این ۱۵ درس در کتاب‌های فارسی، علوم و ریاضی کلاس اول ابتدایی شناسایی شده و در این دروس آمده است و زمانی که معلم هرکدام از این دروس به این مباحث می‌رسد از کتاب طرح کلاس شهر استفاده می‌کند و کتاب کار آن نیز در اختیار دانش‌آموزان می‌گیرد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: شهروندی، مشارکت، محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف آب، هوای پاک و گیاهان آپارتمانی، آلوده‌کننده‌های هوای خانه، هویت، مدیریت خشم، مهارت‌های ارتباطی، خودگویی، پیش‌داوری، حریم خصوصی، اینترنت و فضای مجازی و پسماند نیز ۱۴ سرفصل کتاب طرح کلاس شهر در پایه ششم ابتدایی است.

رضایی ادامه داد: کلاس شهر طرحی مکمل است که طبق آخرین توافق با اداره‌کل آموزش و پرورش قرار است در برنامه شاد یک کانال ملی بازگشایی شود که بر اساس سرفصل‌های این کتاب‌ها هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ محتوا تولید شده که به محض راه‌اندازی این کانال در آن بارگذاری خواهد شد تا تمام دانش‌آموزان کشور، معلمان و اولیا از آنها استفاده کنند.

وی طرح کلاس شهر را موفقیت بزرگی برای مدیریت شهری و شورای شهر اصفهان در دوره فعلی دانست که حاصل تلاش معاونت فرهنگی و معاونت اجتماعی شهرداری بوده تا دانش‌آموزان در کنار دروس رسمی با مفاهیم شهری و شهروندی آشنا شوند و این مباحث را در قالبی رسمی آموزش ببینند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار