نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به آخرین پیگیری صورت گرفته اشاره می‌کند و می‌گوید: هفته گذشته جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که به موجب آن، مقرر شد کمک بلاعوض دولت به کشاورزان خسارت‌دیده به زودی پرداخت شود.
کد خبر: ۹۵۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ 27 March 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: اواخر دی ماهِ سال گذشته در شهرستان‌های داراب، زرین دشت، جهرم، قیرکارزین و فیروزآباد بر اثر شرایط اقلیمی و افت شدید دمای هوا، باغات و اراضی کشاورزی دچار سرمازدگی شدید شدند که این شرایط در مناطق گرمسیری چون شهرستان داراب بی‌سابقه بود.

قندیل‌های یخ و آثار سرما بر سطح گیاهان و درختان مناطق جنت شهر، فورگ و فسارود نشان از اتفاقی غافلگیرکننده داشت که زندگی و معیشت کشاورزان و باغداران را دچار خسران و مشاهده هر یک از باغات و مزارع منطقه در آن روزها، بیننده را دچار تاسف و تحیر می‌کرد.

درختان اقلیم گرمسیر داراب یا جهرم که انگار برای نخستین بار چنین سرمایی را لمس می‌کردند و تاکنون زمهریر را تجربه نکرده بودند، از فرط برودت هوا، تیره رنگ، شکننده و خشک شده بودند و محصولات کشاورزی که بیشتر مرکبات و بخشی را نیز نخیلات تشکیل می دادند، دچار آفت سرمازدگی شدند.

کشاورزان داراب که بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ نفر را شامل می‌شوند نیز در کنار سایر کشاورزان استان، با این مشکل مواجه شده و به گفته برخی از کشاورزان بومی، باغات بخش فورگ با خاک یکسان شده و چیزی از آن باقی نمانده است که بر اساس بررسی انجام شده، احیای این باغات حداقل پنج سال به طول می انجامد.

خسارت کشاورزان و تاثیر منفی بر معیشت عموم مردم

در شرایطی که وضعیت معیشتی مورد تهدید تورم و کرونا قرار گرفته است، هم کشاورزان، این قشر زحمتکش و بی‌‌ادعا و هم افرادی که وسایل جانبی کشاورزی را عرضه می‌کنند با مشکل مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر مردم که مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی و میوه‌ها هستند نیز ناچارند با قیمت گزاف این محصولات را در شهرهایی که کشاورزان دچار خسارت شده، تهیه کنند.

بنابراین هم کشاورزان و هم عموم مردم، از این رهگذر آسیب‌های غیرقابل جبرانی را متحمل شده‌اند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس این وضعیت اقلیمی طی ۶ دهه اخیر در شهرستان داراب بی‌سابقه بوده و از سال گذشته تاکنون چنین وضعیتی گزارش نشده است.

حسین پژمان که خود اهل بخش فورگِ داراب است، پیش از این گفته بود کشاورزانی که محصولات آنها بیمه است، توسط کارشناسان بررسی و میزان خسارات تعیین می‌شود همچنین کشاورزانی که بیمه نبوده‌اند، وضعیت آنها به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده که در صورت امکان پرداخت تسهیلات، وام بلاعوض به آنها ارائه شود تا برای نوسازی باغ خود اقدام کنند.

از ابتدای این بحران، مسئولان جهت پیگیری و رسیدگی به وضعیت کشاورزان خسارت دیده اقداماتی را انجام دادند که هنوز در فرایند اجرا قرار دارد.

فرماندار داراب با اشاره به رسیدگی به معضل کشاورزان در روزهای ابتدایی حادثه، اعلام کرد: این معضل از طریق استانداری به هیات دولت انتقال یافت و مقرر شد به منظور حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده، مبلغی به عنوان بلاعوض و یا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

یکی از کشاورزان اهل فورگ که در سرمازدگی زمستان گذشته دچار خسارت شده است، در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه چون بیمه طی سال‌های گذشته، نسبت به پرداخت خسارت تعهد نداشته بنابراین بیمه خود را تمدید نکرده‌ایم، می‌گوید: از بین کشاورزان خسارت‌دیده، فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد بیمه هستند و سایرین از بیمه برخوردار نبوده‌اند.

کشاورزان خسارت‌دیده در انتظار حمایت جدی و به‌هنگام

علی رضایی که ۲ هکتار از محصولات مرکباتش در سرمازدگی دچار آسیب جدی شده است، ادامه می‌دهد: نماینده شهرستان جهت پرداخت تسهیلات به کشاورزان رایزنی‌های انجام داده که اطلاعی از نتیجه آن نداریم.

وی اظهار می‌دارد: باغات بالغ بر پنج یا شش سال بیمه بوده و باغات زیر پنج سال بیمه نیستند.

به گفته این کشاورز دارابی غیر از مرکبات، نخیلات زیر یک سال نیز دچار سرمازدگی شده اند، طبیعی است که در چنین شرایطی، کشاورزان دچار مشکلات معیشتی متعددی می‌شوند.

رضایی با اشاره به این موضوع می گوید: معلم هستم و راه درآمد دیگری دارم اما با این وجود، باز هم دچار مشکل اقتصادی شد‌ه‌ام، هر چند سایر کشاورزان که درآمد اصلی آنها از این طریق تامین می‌شد بیشتر از ما دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی هستند که درآمد آنها سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است، خاطرنشان می‌کند: اکنون باغ و اراضی این کشاورزان، با خاک یکسان شده است و احیای آن نیز تا چند سال به طول می‌انجامد.

رضایی اضافه می‌کند: همچنین افرادی که عرضه‌کننده وسایل جانبی کشاورزی هستند نیز از سرمازدگی اخیر دچار آسیب اقتصادی شده‌اند.

 

تسریع در پرداخت تسهیلات با وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه؟

نماینده شهرستان‌های داراب و زرین دشت بیان می‌کند: جهت رسیدگی به وضعیت کشاورزان آسیب دیده از سرمازدگی، در ابتدا نشستی با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که پس از آن، این مشکل به وزیر کشور و وزیر جهاد کشاورزی انتقال یافت. همچنین جلسه‌ای با رئیس بحران کشور داشتیم که به همراه گروه کارشناسی و ارزیابی مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی به استان فارس سفر کرده و از اراضی خسارت‌دیده جهرم و داراب دیدار داشتند.

محمدجواد عسکری ادامه می‌دهد: پس از جمع‌بندی نهایی، مقرر شد به ازای هر هکتار، ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض به کشاورزان پرداخت شود که این وام در قالب خسارت حوادث غیرمترقبه به کشاورزانی که بیمه نیستند، ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: سرمازدگی به باغات، هزار میلیارد تومان خسارت ایجاد کرد که از این میزان، ۴۵۰ میلیارد تومان مربوط به باغات دو شهرستان داراب و زرین‌دشت بوده‌ است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به آخرین پیگیری صورت گرفته اشاره می‌کند و می‌گوید: هفته گذشته جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که به موجب آن، مقرر شد کمک بلاعوض دولت به کشاورزان خسارت‌دیده به زودی پرداخت شود.

عسکری اظهار می‌دارد: این تسهیلات از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی تامین می‌شود.

 

خسارت جدی به نیمی از باغات مرکبات داراب

مدیر جهاد کشاورزی داراب نیز در این باره می‌گوید: خسارت کشاورزان برآورد و به ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور ارائه شده است.

احمدرضا صالحی اضافه می‌کند: طبق بازدیدی که مدیر حوادث غیرمترقبه وزارت جهاد کشاورزی از شهرستان‌های داراب، جهرم و فیروزآباد داشت، این موضوع در هیئت دولت نیز مصوب شده است.

وی بیان کرد: به روال قانونی، محصولاتی که شرایط بیمه شدن داشتند، می‌توانند از تسهیلات بیمه بهره‌مند شوند و در این زمینه، بررسی لازم در هیات دولت صورت گرفته است.

صالحی یادآور می‌شود: سه هزار و ۵۰۰ کشاورز در بخش‌های فورگ، فسارود و جنت شهر داراب دچار خسارت شده‌اند که حمایت از آنها از ضرورت‌های مورد نظر است.

مدیر جهاد کشاورزی داراب اظهار می‌دارد: در کل ۱۴ هزار هکتار، سطح زیر کشت مرکبات شهرستان داراب بوده که از این میان نیمی از آنها یعنی بالغ بر هفت هزار هکتار دچار خسارت جدی شده است.

به گزارش فارس، با توجه به میزان خسارات و گستردگی آن، احیای باغات مرکبات داراب باید در فرایندی وسیع مورد توجه قرار گیرد.

در این میان تعلل یا فرصت‌سوزی در ارائه تسهیلات به کشاورزان، خسارت موجود را افزایش داده و بر آلام این قشر زحمتکش می‌افزاید.

بنابراین با توجه به اینکه معیشت بخش قابل توجهی از مردم داراب مبتنی بر کشاورزی است، شایسته است تسریع در رسیدگی و پرداخت تسهیلات بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشد.

 

 

برچسب ها: کشاورزان ، خسارت ، بیمه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار