شیراز، شهر عشق و شعر است. این شهر با مناظر بی‌نظیر، طبیعتی دیدنی، معماری فوق العاده و فرهنگ و تاریخ و ادبیات غنی، جایی است که می‌توانید سفری در راهروی تاریخ داشته باشید و معماری بی‌نظیر دوره زندیه و قاجار را ببینید.
کد خبر: ۹۵۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 27 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: شیراز، شهر عشق و شعر است. این شهر با مناظر بی‌نظیر، طبیعتی دیدنی، معماری فوق العاده و فرهنگ و تاریخ و ادبیات غنی، جایی است که می‌توانید سفری در راهروی تاریخ داشته باشید و معماری بی‌نظیر دوره زندیه و قاجار را ببینید. از این طریق می توانید به عظمت و شکوه ایران باستان هم پی ببرید. اگر قصد خرید بلیط هواپیما شیراز و سفر به این شهر جذاب را دارید، قدم زدن در خیابان های زیبای شهر شیراز و امتحان کردن فالوده شیرازی را فراموش نکنید.

شهر شعر و ادب ایران زمین، بهترین و معروف ترین جاذبه های ایران باستان را در خود جای داده است.

تخت جمشید، پاسارگاد و مقبره کوروش، کاخ ها، قلعه ها و شهرهایی از دوران ساسانیان و نقش رستم برترین بناهای تاریخی واقع شده در این شهر هستند. مسجد نصیرالملک ، حمام وکیل، بازار وکیل، ارگ کریم خان و باغ های زیبایی چون باغ ارم، قصر دشت و باغ دلگشا، همه و همه از زیبا ترین و برجسته ترین اماکنی هستند که در شهر شیراز قرار دارند. از طرفی شیراز به دلیل دارا بودن مراکز خرید متعدد سنتی و مدرن و مقبره شعرای معروفی مثل حافظ، سعدی شیرازی و خواجو کرمانی یکی از پنج شهر برتر جهانگردی در ایران به شمار می رود.
جاذبه های شهر شیراز آنقدر زیاد هستند که سفری یک هفته ای هم برای لذت بردن از تمام جاذبه ها کافی نیست. در ادامه قصد داریم شما را با برترین آثار تاریخی شیراز آشنا کنیم. به خاطر داشته باشید که در سفر خود به شیراز با بلیط چارتر، بازدید از این اماکن را در اولویت قرار دهید.
۱۰ مورد از آثار تاریخی شیراز


۱. دروازه قرآن
با ورود به شیراز اولین بنای دیدنی دروازه قرآن است که در اصل در قرن دهم ساخته شده است. کریم خان زند بود که دستور داد یک قرآن در دروازه خانه قرار دهند تا همه مسافران هنگام عزیمت به جاده متبرک شوند. دروازه قرآن از زمان آل‌بویه در همین مکان فعلی بوده و بارها ویران و تجدید بنا شده است.

۲. باغ ارم
از باغ های فارسی به کرات در ادبیات و شعر فارسی به عنوان بهشت ​​زمینی یاد شده است. در شیراز باغ های زیاد و زیبایی وجود دارد که گل سرسبد آن ها باغ ارم است. در بدو ورود به باغ ارم شیراز، با دیدن درختان زیاد و آن ها زیبایی متحیر می شوید.
باغ ارم در باغ های گیاه شناسی دانشگاه شیراز قرار دارد و مملو از درختان سرو وبوته های گل رز است. در مرکز آن یک استخر کوچک و یک کاخ باشکوه مربوط به دوران قاجار قرار دارد.
۳. بازار وکیل
بازار وکیل که در دوره زندیه به دستور کریم خان زند ساخته شده بود، یکی از شاهکارهای معماری به شمار می رود. بازار وکیل شیراز تنها یک بازار عادی نیست بلکه یکی از مهم ترین جاذبه های شهر بهار نارنج محسوب می شود. بازار مکانی برای خرید فرش، ادویه، جواهرات و لوازم خانگی است. در واقع هر چیزی را که بخواهید می توانید در این بازار پیدا کنید. برای گشتن در چایخانه ها، حیاط ها و کاروانسراها و ممکن است به بیش از یک بعد از ظهر در کل بازار وکیل نیاز داشته باشید. سقف های طاقدار نمونه بارزی از معماری زند قرن ۱۸ هستند و این معماری فوق العاده فضای مناسبی را برای پرسه زدن در این بازار برایتان فراهم می کند.
۴. تخت جمشید
تخت جمشید یا پرسپولیس، بیش از ۲۵۰۰ سال پیش پایتخت تشریفاتی و باشکوه امپراتوری هخامنشی بوده است. این مکان توسط اسکندر کبیر مورد حمله قرار گرفت و نشان دهنده اوج دستاوردهای سیاسی و معماری ایران باستان است. این مکان بدون شک برجسته ترین نکته شهر شیراز برای هر بازدید کننده ای است. اگرچه حدود ۷۰ کیلومتر خارج از شهر است و ممکن است دسترسی به آن برایتان مشکل باشد اما اطمینان داشته باشید که ارزشش را دارد. تخت جمشید میراث جهانی یونسکو است که در زمان داریوش اول ساخته شد.
۵. آرامگاه سعدی
سعدی یکی دیگر از شاعران بزرگ پارسی در قرون وسطی است. از وی به خاطر افکار عمیق اخلاقی اش در سراسر جهان نقل شده است. سعدی مردی تحصیلکرده بود که به دلیل حمله مغول ده ها سال در سراسر جهان سرگردان شد. برخی از اشعار او درباره تجربیات و مشاهداتش در سفرهای زیادی که در طول زمان داشته، هستند.
۶. مسجد نصیر الملک
مسجد نصیر الملک، یکی از ۱۰ جاذبه برتر شیراز است. این مکان شاهکاری متعلق به دوران قاجار است. به دلیل استفاده از کاشی های صورتی در طراحی داخلی این مسجد به آن "مسجد صورتی" نیز می گویند. این مسجد دارای صحن وسیعی در قسمت شمالی است و در ورودی آن، دارای طاق بزرگی است که سقف آن با کاشی های رنگارنگ مزین شده است.
۷. ارگ کریم خان
ارگ کریم خان یا ارگ کریم خانی یک ارگ است که در شمال شرقی شیراز واقع شده است. این بنا در زمان سلسله زند به عنوان بخشی از یک مجموعه ساخته شده و به نام کریم خان نامگذاری شده است همچنین به عنوان محل زندگی وی استفاده می شده است. از نظر شکل شبیه قلعه های قرون وسطایی است. گاهی از ارگ به عنوان زندان استفاده می شد. امروزه این موزه توسط سازمان میراث فرهنگی ایران اداره می شود.

۸. مقبره حافظ (حافظیه):
آرامگاه مشهورترین شاعر پارسی زبان در شهر شیراز قرار گرفته و به حافظیه معروف است. حافظ یکی از برجسته ترین شاعران فارسی زبان است که اشعارش بیانگر معنویت و عشق است. شعرهای او چنان الهام بخش بود که روی بسیاری از شاعران مانند نیچه و گوته تأثیر گذاشته بود. در سال ۱۴۵۲ یعنی ۶۵ سال پس از مرگ حافظ، یکی از فرمانداران شیراز دستور ساخت مقبره ای در محل دفن حافظ در باغ گلگشت مصلی را داد. جالب است بدانید که طراح حافظیه، معمار فرانسوی به نام آندره گدار است، گدار از شرق‌شناسان بزرگ است که علاقه خاصی به فرهنگ و هنر ایران دارد.
۹. شاه چراغ

عتغفعت

مقبره شاه چراغ آرامگاه دیدنی دو تن از برادران شهید امام رضا، امام هشتم شیعان است. اگرچه در قرن نهم کشته شده اند، اما مکان تدفین امروزی از زمان قاجار به طور قابل توجهی توسعه یافته است. حیاط مرکزی دارای یک فواره در مرکز خود است و این امامزاده دارای ویژگی هایی کاملاً ایرانی مانند کاشی کاری آبی و فضای داخلی آینه ای خیره کننده ای است که آن را به یکی از زیباترین مساجد شیراز تبدیل کرده است.

۱۰. پاسارگاد

پاسارگاد، پایتخت امپراتوری هخامنشی در زمان کوروش بزرگ بود که خودش دستور ساخت آن را صادر کرده بود. این مکان در نزدیکی شهر شیراز در شهرستان پاسارگاد واقع شده است. پاسارگاد امروز یک مکان باستان شناسی و یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران است.

کوروش بزرگ ساخت پایتخت را در سال ۵۴۶ قبل از میلاد آغاز کرد. پاسارگاد پایتخت امپراتوری هخامنشی باقی ماند تا اینکه کمبوجیه دوم آن را به شوش منتقل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار