با فراخوان مجمع نمایندگان خوزستان برای بازدید اصحاب رسانه از پروژه بهشت آباد رخ داد:
شاید برای آغاز این بهترین جمله باشد که قفل شکسته شد، قفلی که سالهاست بر در ورود خبرنگاران خوزستانی به استان چهارمحال و بختیاری جهت تهیه گزارشی از پروژه انتقال آب به استانهای مرکزی به خصوص اصفهان زده شده و تنها بر اساس مصاحبه ها و شنیده ها خبرنگاران چند خبری تهیه می کردند و تا باز صدای کلنگ و حفاری تونل های انتقال آب به گوش می رسید روز از نو و روزی از نو که بله دارند آب را می برند و خوزستان در حال خشک شدن است و.......
کد خبر: ۹۵۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 26 March 2021

اولین مانع شفاف سازی در خصوص انتقال آب از سرشاخه ها برداشته شدمینا فراز:
قفل شکسته شد
شاید برای آغاز این بهترین جمله باشد که قفل شکسته شد، قفلی که سالهاست بر در ورود خبرنگاران خوزستانی به استان چهارمحال و بختیاری جهت تهیه گزارشی از پروژه انتقال آب به استانهای مرکزی به خصوص اصفهان زده شده و تنها بر اساس مصاحبه ها و شنیده ها خبرنگاران چند خبری تهیه می کردند و تا باز صدای کلنگ و حفاری تونل های انتقال آب به گوش می رسید روز از نو و روزی از نو که بله دارند آب را می برند و خوزستان در حال خشک شدن است و.......
اما درست سه روز از نوروز گذشته بود که در فضای مجازی فراخوانی از سوی خانه مطبوعات خوزستان(به دعوت مجمع نمایندگان استان) به اصحاب رسانه داده شد که نمایندگان استان تصمیم دارند از پروژه انتقال آب در استان چهارمحال و بختیاری بازدید به عمل آورند و تفاهم نامه ای با نمایندگان این استان امضاء کنند تا از حق مردم این دو استان که اغلب مشغول کشاورزی و دامداری هستند دفاع کنند.
سفر که آغاز شد، تازه متوجه شدیم چه کار بزرگی قرار است شروع شود و قرار است چه قفل فولادی بزرگی را بشکنیم، زیرا بعد از دقایقی رسانه های استان های ذینفع در انتقال آب گویا از موضوع باخبر شدند و سنگ اندازی ها و کارشکنی ها شروع شد که هیچ مقام مسئولی از استان چهارمحال به پیشواز دوستان و همکاران خبرنگار نرود، مکان مناسبی برای دوستان در نظر گرفته نشود و از همه مهمتر تلاش شود خبرنگاران و مسئولین خوزستانی اجازه حضور بر پروژه انتقال آب را نداشته باشند!

خبرنگاران و مسئولین خوزستان که شرایط سخت را بارها تجربه کرده بودند و در همین آخرین آنها در میدان رژه زیر رگبار شلیک گروه های تروریستی بوده اند، علیرغم کارشکنی ها و مشکلاتی که در راه آن را حس و لمس کردند با عزم راسخ و با به جان خریدن مشکلات از جمله احتمال مبتلا شدن به کرونا این سفر را به انتها رساندند و با ابعاد جدیدی از موضوع انتقال آب توسط لابی گری استانهای سیری ناپذیر آب روبه رو شدند.
اما این اتفاقات طبیعی است همان گونه که ما برای حفظ منافع استانمان تلاش می کنیم و مخالف انتقال آب با تلاش حداکثری و با تمام ظرفیت رسانه ای و تشکیل کمپین ها در کنار رودخانه و ... هستیم، استانهای ذی نفع هم با تمام توان خود تلاش کنند تا بتوانند آب را با هزینه های چند هزار میلیاردی به استان خود ببرند تا آبادانی صنعت و کشاورزی را به مردم ارمغان دهند، زیرا اگر قرار بر تامین آب شرب بود، حجم انتقال آن قدر زیاد و شگفت انگیز است که تا حداقل 30 سال آینده استانهای ذینفع انتقال نیاز به انتقال آب جدیدی نداشته باشند.


موضوعی که دلخوری اصحاب رسانه و مسئولین را به همراه دارد، این است که چرا دوستان خوزستانی در خصوص این سفر جبهه گرفته اند و سنگ به قطار در حال حرکت استان خوزستان می زنند، طبیعی است اولین سفر شاید بهترین سفر با خروجی مد نظر همگان نباشد و نیاز است این سفر و هماهنگی های بیشتری انجام شود، تا مبادا دوباره کارشکنی شود، اینکه برخی دوستان خبرنگار و ... سفر را یک سفر گزینشی و تفریحی بخوانند قطعا ظلم به همکاران رسانه ای خود است، والا فراخوان حضور بر پروژه خیلی فوری در فضای مجازی منتشر شد و شاید دوستان درگیر عید دیدنی بودند و یا ایضا تعطیلات ، هر چند همین چند خبرنگار و همکار رسانه ای هم که در این سفر حاضر شدند، با جدیت و بدون رودر وایستی خواهان شفافیت در طرح شدند و در نهایت به تفاهم نامه 7 بندی بین نمایندگان دو استان ختم شد که در تمامی مسائل انتقال آب هر دو استان خوزستان و چهارمحال به صورت متحد در مجلس از حق کشاورزان و دامداران و محیط زیست دفاع کنند.
مفاد تفاهم نامه از این قرار است که:
1- ایجاد دبیرخانه دائمی مجمع نمایندگان دو استان و تشکیل کارگروه هم اندیشی مشترک جهت تنظیم سند جامع همکاری‌ها و ارتقای نظارتها
2- بهره برداری درست از منابع آب با درنظر گرفتن معیارهای علمی و تخصصی در خصوص انتقال آب و با تاکید بر حقوق استان‌های مبدا و تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت در شهرها و استان‌های پایین دست استان خوزستان از جمله ابادان خرمشهر، شادگان و...
حفظ محیط زیست و پرهیز از طرح های غیرکارشناسی که می تواند علاوه بر آسیب به این سرمایه ملی باعث بی عدالتی و گسترش آسیب های اجتماعی گردد.
در این راستا به منظور از دفاع از حقوق مردم و مطالبات آنها تاکید می گردد.
3- تلاش و هم افزایی به منظور تسریع و تحقق پروژه های عمرانی از جمله بزرگراه شهرکرد، خوزستان،تکمیل بزرگراه ایذه، لردگان و...
4-.تلاش در راستای تکمیل کریدور شمال، جنوب واجرای راه اهن سراسری شهرکرد، خوزستان
5- ایجاد بستر دانش جهت گسترش ارتباطات نخبگان، فرهنگی و علمی، اقتصادی و تجاری دو استان
6- راهکارهای لازم جهت مساعدت در رفع مشکلات عشایر غیور و تکمیل زنجیره ارزش تولید و پشتیبانی لبنیات و پروتئینی بین دو استان
7- ایجاد بستر لازم جهت روابط سازنده دستگاه‌های اجرایی دو استان در راستای بازارهای مشترک از جمله صادرات کالا، خرید و فروش کالاهای تولیدی و صنایع دستی و گردشگری
وقتی مفاد تفاهم نامه را چند باری مرور می کنیم و در فضای مجازی آن را سرچ می کنیم می بینیم در نوع خود بی سابقه بوده است که با حضور خبرنگاران و نمایندگان دو استان چنین مهمی به نتیجه رسیده باشد و اینکه رسانه ای هم شده باشد و طرفین با جدیت بر آن پایبند باشند.
از این رو انتظار می رود دوستان مطبوعاتی یک دست و متحد از این تفاهم نامه و بندهای آن دفاع کنند و گزارش های دلگرم کننده ای را به رشته نگارش درآورند وگرنه منفی نویسی زیاد کار بزرگ و شاقی نیست آن هم برای اولین سفر خبرنگاران جهت دفاع از منافع استان خوزستان در زمینه عدم انتقال آب.
انتقال آب خط قرمز مردم خوزستان و نمایندگان مجلس چندین دوره بوده است .
این قفل شکسته شده و دیگر کسی نمی تواند مانع حضور خبرنگاران خوزستانی بر سر پروژه های انتقال آب باشد، حتی اگر یک خبرنگار خوزستانی هم به این سفر رفته باشد و حتی اگر 5 خط خبر و گزارش هم نوشته باشد این موضوع برای مسئولین استانهای خواهان انتقال آب دیگر روشن شده است که خوزستانی ها از حق مردم کوتاه نخواهند آمد و برای آبادانی استان شان مانع از گرفتن حقی می شوند که تصمیم دارند به زور و با لابی آن را ببرند.
باید بپذیریم که دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری که از ابتدا تاکنون حق آبه از سرشاخه ها به صورت طبیعی داشته اند، بیشترین تعداد کشاورز و دامدار را دارند و بخش عظیمی از سفره غذایی مردم را تامین می کنند که تنها در خوزستان بیش از یک میلیون و 400 هزار تن گندم تولید می شود و سالانه بیش از 20 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و رقم بزرگی از محصولات کشاورزی و لبنی کشور هم در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود که هر کدام آنها هزاران نفر را مشغول به کار کرده است و کوچکترین خللی در آبرسانی به کشاورزان و دامداران ابتدا امنیت غذایی کشور را با خطر روبه رو می سازد و در نهایت کشاورزان و دامداران را از تولید دلسرد و کشور را وابسته به واردات با خروج ارز می کند.
در پایان، این سفر را به فال نیک می گیریم و میدانیم تازه در آغاز راهی هستیم که می تواند برای خوزستانی ها بسیار مهم باشد و شفافیت های خسارات انتقال آب بر همگان با قلم خبرنگاران با وجدان و دلسوز خوزستانی اعیان شود.

مینا فراز /اختصاصی تابناک خوزستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار