یک ایران است و یک چهارباغ ، هیچ کجای ایران و البته جهان نیز چهارباغ اصفهان را ندارد، از قدیم تفرجگاه اهالی و گردشگران بوده است، در دیدار از نصف جهان، چهارباغ گل سرسبد مکان‌های دیدنی این شهر تاریخی و فرهنگی است.
کد خبر: ۹۵۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 30 March 2021

 

                                                   چهارباغ زیبای اصفهان شاهکاری دلگشا و فرح بخش

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، چهارباغ در این روزهای نوروزی تن‌پوش بهاری به تن کرده و هنوز هم اهالی اصفهان بی برو برگرد یکی از روزهای نوروزی شان را برای تفرج در چهارباغ می گذارند، این خیابان دلگشا چه در بهار و چه در تابستان زیبا و دیدنی است. دیدار در شب و یا روز هر کدام لطف خودش را دارد و هر زمان که اراده به دیدار و گردش دراین خیابان کنید دیدنی و دلفریب است.

دیدار از چهارباغ حسن‌های زیادی دارد چراکه خط ارتباطی میان یکی از مشهورترین پل‌های اصفهان یعنی سی و سه پل و از سوی دیگر مدرسه چهارباغ، شاهکار معماری صفوی و بازارچه بلند و آن سوتر میدان زیبای میدان نقش جهان است که خود به تنهایی شامل چهار اثر تاریخی بی بدیل و یگانه می‌شود.

در این روزهای بهاری، خنکای صبح بهترین زمان برای قدم زن در چهارباغ است، هوای لطیف صبح در میان شاخسار درختان در حالی که تراس‌های بناهای پهلوی چهارباغ با گل‌های بهاری و شمعدانی‌ها مزین شده اند دیدنی و فرح بخش است.

نمی‌توان اما از شب‌های چهارباغ گذشت. شب‌های چهارباغ همه چیز خیره کننده و دلنشین است. درختان و ابنیه تاریخی در روشنایی نور ماه و چراغ ها جلوه‌ای دوچندان دارند.

معبرمیانی چهارباغ ویژه رهگذران است، جایی برای نشستن و تماشای چهارباغ. دو سوی خیابان درختان قد علم کرده اند و میانه چهارباغ باز دو ردیف از درختان با شاخه سارهایشان بر پهنای چهارباغ سقف بسته اند. خیابان را مغازه های رنگارنگ احاطه کرده و هر سه چهار خط در میان عمارتی از بناهای صفویه و یا پهلوی خودنمایی می کنند. سردر عمارت هشت بهشت، بازارچه بلند، ساختمان هتل جهان، جلوخان بی بدیل مدرسه چهارباغ و همین طور دیواری با طاق نماهای ضربی که در نورآرایی شبانه انگار مطلا شده اند از این جمله اند.

چهارباغ در این روزهای بهاری دیدنی است. به خصوص اینکه بدنه شرقی چهارباغ در یکی از ورودی‌ها رو به یکی از باغ‌های ایرانی به نام باغ بلبل گشوده می‌شود. باغ بلبل و کوشک آن مشهور به عمارت هشت بهشت در پارکی مشهور به پارک رجایی قرار دارد و در واقع سردرش هم رو به چهارباغ باز می‌شود.

هشت بهشت یکی از زیباترین کاخ های صفوی در اصفهان است. بنابراین در گذر از چهارباغ می توان از عناصر باقی‌مانده از یک باغ ایرانی و در میانه آن از کوشک هشت بهشت دیدن کرد.

عناصر تشکیل دهنده باغ ایرانی شامل زمین، آب، گیاه و بنا است و برخلاف باغ های غربی که بر مبنای حرکت و گذر افراد طراحی می شوند، باغ ایرانی برای سکون و استراحت طراحی شده و از این رو بنا از عناصر بارز باغ ایرانی به شمار می آید.

چهارباغ صفوی در تمام دورانی که پشت سر گذارده دچار تغییر و تحول بوده، در قاجار دچار زوال شده، باز احیا شده و دوباره رو به افول گذارده و باز از در دیگر رو به حیات رفته است. هشت باغ و یا به تعبیری یازده باغ پیرامون چهارباغ به همراه سردرها و کوشک‌هایشان در گذر زمان رو به ویرانی رفتند. قاجار دوران این گذار بود و پهلوی باز پرده‌ای دیگر از حیات چهارباغ را متبلور کرده است.

در دوران پهلوی باغ‌ها جایشان را به هتل‌ها و کافه‌ها ،سینماها و پاتوق‌های اجتماعی دادند. در این دوران عصر نو و تجددگرایی، رنگ دیگری بر چهارباغ زد و حیات اجتماعی چهارباغ شکل دیگری به خود گرفت.

«هتل جهان» اولین هتل مدرن اصفهان در غرب چهارباغ در این دوران بنا شده و بیست سال مرکز تئاتر اصفهان بوده است. هم اکنون این بنا در حال مرمت جهت تجدید کاربری هتل است. در زمان رونق این هتل، نمایش پرده‌هایی از رستم و سهراب در این هتل شهره بود است.

چهارباغ به مرور سینماها، کافه‌ها، مغازه‌های صنایع دستی ممتاز و کتابفروشی‌ها را در خود جایداد. باید گفت چهارباغ در کشاکش زمان راه سپرده است و هر زمان به فراخور دوران پوست انداخته، زندگی از سر گرفته، فرسوده شده، گسسته شده، اما زنده بوده و از فراز و نشیب زمان به اینجا رسیده است. زنده از آن جهت که پویا بوده، در آن حرکت بوده، استفاده می شده، در معرض نگاه و برخورد بوده و هم از این رو خود را به فراخور دوران بازسازی کرده است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است./ع

بیشتر بخوانید:

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار