رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: عملیات مرمتی دیوار تاریخی و بزرگ شهر ساوه (بارو) به اتمام رسید.
کد خبر: ۹۵۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 29 March 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز با اشاره به اتمام پروژه مرمتی، اجرای عایق کاهگل باقیمانده باروی قدیم و تاریخی شهر ساوه، افزود: با توجه به تاریخی بودن این دیوار، عملیات مرمتی و اجرای عایق کاهل باقیمانده بارو با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال در دستور کار قرار گرفت که اخیرا این پروژه به پایان رسیده است.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه یادآورشد: در قدیم دیوار تاریخی و بزرگ شهرها با عنوان بارو شهرت داشت و شهرستان ساوه نیز از جمله شهرهای دارای بارو بوده است.
وی افزود: در گذشته، شهرها عموما دارای چند دروازه بودند که نگهبانانی از آن حفاظت می‌کردند، در واقع تردد از طریق دروازه‌های شهر انجام می‌گرفت، شب‌ها بسته می‌شدند، تردد ممنوع بود و توسط محافظان نگهبانی می‌شدند.
ایاز با اشاره به اینکه تمامی دیوارهای دفاعی مناطق کویری از مصالح خشتی بوده‌اند، گفت: شهرها در گذشته توسط دیوار بزرگ یا بارو محافظت می‌شدند و عمدتا خندقی عمیق در بیرون دیوار احداث می‌شد تا حالت دفاعی در مقابل مهاجمین تقویت شود و در واقع تا اواخر دوران قاجار شهرها دارای دیوار دفاعی بودند.
وی افزود: شهرستان ساوه نیز در جنوب خود نیز دارای دیوار بزرگ یا بارو است که در واقع کارکرد اصلی آن دفاعی و محافظت از شهر بوده است که قدمت آن نیز به دوره قاجار باز می‌گردد که در ششم بهمن ماه ۱۳۹۷ با شماره ۳۲۳۰۰ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار