سعید عاکف:
سعید عاکف نویسنده کتاب‌ پرفروش «خاک‌های نرم کوشک» در سومین نشست مشورتی جشنواره ششم فیلم عمار گفت: موقعی که کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را نوشتم، روشن‌فکران پشیزی برای آن اهمیت قائل نشدند ولی مردم از آن استقبال کردند.
کد خبر: ۹۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ 15 September 2015
هم‌زمان با همایش سراسری اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار در مشهد مقدس، سومین نشست مشورتی ششمین دوره جشنواره با حضور سعید عاکف، نویسنده کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس مثل «خاک‌های نرم کوشک» و «حکایت زمستان»، احسان مینایی، مدیر موسسه فرهنگی‌نرم‌افزاری آرمان، مهدی ابوالقاسمی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب مشهد و حجت‌الاسلام قلی‌زاده از فعالان مذهبی‌فرهنگی این شهر برگزار شد.

به‌جای تقلید، سبک خاص خود را داشته باشیم

سعید عاکف، نویسنده کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس گفت: از لحاظ دینی و اعتقادی، جشنواره عمار باید پشتوانه‌ای قوی داشته باشد تا بعد از گذشت چند دوره از آن از مسیر اصلی‌اش خارج نشود.

عاکف با بیان اینکه در برخی موضوعات مانند فتنه ٨٨ به‌جز چند استثنا، تاکنون آثار خوبی ساخته نشده است که بتواند عامه مردم به‌خصوص جوانان را جذب کند، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد در توجه به سوژه‌های زمین‌مانده خیلی عقب هستیم در حالی‌که طرف مقابل با استفاده از هر امکانی که وجود داشته باشد علیه ما کار می‌کند، البته این نباید باعث شود که ما هم به اسم مقابله با دشمن، هر نوع روشی را به کار بگیریم.

این نویسنده تصریح کرد: در هنر و فیلم‌سازی باید به سمتی حرکت کنیم که به‌جای تقلید از سبک‌های غربی، سبک و سیاق متناسب با فرهنگ اسلامی خود را داشته باشیم و برمبنای آن عمل کنیم.

وی درهمین باره افزود: زمانی که گفتم در رمان‌نویسی به‌جای تقلید از شیوه رمان‌نویسی غرب، سبک خاص خود را داشته باشیم روشن‌فکران غرب‌زده با من مقابله کردند و گفتند چنین چیزی امکان ندارد و موقعی که کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را نوشتم روشن‌فکران پشیزی برای آن اهمیت قائل نشدند اما همین کتاب با استقبال عموم، توانسته تاکنون به چاپ دویست و یکم برسد و در بحث هنر و فیلم هم وضعیت این‌گونه است، بنابراین لازم است به سمتی برویم که بتوانیم سبک و سیاق خاص خود را در چنین حوزه‌هایی داشته باشیم و با این استدلال که با دشمن مقابله می‌کنیم با همان شیوه‌های آن‌ها که چندان با فرهنگ و اخلاق اسلامی هم‌خوانی ندارد، عمل کنیم.

فیلم‌ساز از فیلم خودش تاثیر بپذیرد

نویسنده کتاب «حکایت زمستان» با بیان اینکه اگر از کتابی که خودم نوشتم، تاثیری نپذیرم هرگز آن را منتشر نمی‌کنم، اظهار کرد: فیلم‌ساز و هنرمند قبل از آنکه بخواهد به تولید اثری درباره برخی موضوعات مثل نماز و شهید اقدام کند، خودش باید درباره چنین موضوعاتی تقید و التزام داشته باشد و اگر فیلم‌سازی از فیلم خودش تاثیر نپذیرد نباید سراغ این کار برود.

ضرورت استفاده از هنر در راستای تبلیغ اسلام

حجت‌الاسلام قلی‌زاده با تحسین‌برانگیزدانستن عملکرد جشنواره عمار در وضعیت موجود فرهنگی کشور، گفت: براساس استنادات متقنی از احادیث، این ادعا را داریم که در جامعه اسلامی توجه و به‌کارگیری هنر در راستای اهداف اسلامی ضروری و در حد واجب است.

وی در همین زمینه ادامه داد: معتقدم در حوزه علمیه، علاوه‌بر تفقه و کنکاش در احکام و مسائل، تبلیغ دین به‌خصوص با تکیه بر هنر و شیوه‌های مردم‌پسند دو جهت اصلی فعالیت‌های آن را تشکیل می‌دهد و تاکید مقام معظم رهبری هم در زمینه توجه به هنر، نشان‌دهنده اهمیت بالای این موضوع است.

تا رسیدن به وضعیت مطلوب واقعی فاصله زیادی داریم

این فعال فرهنگی با بیان اینکه اصل قراردادن فیلم‌ها درست نیست، اظهار داشت: این جشنواره در راستای ذائقه‌سازی و جهت‌دهی به فیلم‌سازان و مخاطبان عملکرد خوبی داشته است اما باید در نظر داشت که این مهم، با توجه به وضعیت فعلی جامعه، گرچه تا حدی پذیرفتنی است ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب واقعی فاصله زیادی داریم.

تئاتر و پانتومیم، هنر اسلامی هستند

قلی‌زاده اضافه کرد: براساس تحقیقات، هنر تئاتر و پانتومیم کاملا بر مبنای اسلام است و جا دارد به‌طور جدی در به‌کارگیری این هنرها، در راستای نشان‌دادن مبانی دینی، برنامه‌ریزی و فعالیت شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه باید دید هنر از نظر اسلامی به چه معناست، اظهار داشت: باید از دیدگاه اسلام درباره هنر، مطلع باشیم و در تولید آثار به گونه‌ای عمل کنیم که منافاتی با احکام اسلامی نداشته باشد.

وی در همین باره با اشاره به تأثیرات متفاوت معماری سنتی و معماری مدرن، افزود: به‌عنوان مثال اگر بتوانیم اثبات کنیم که معماری، هنری اسلامی است و هنرمندان به سمت آن حرکت کنند، با توجه به ویژگی‌ها و مختصات خاصی که از این هنر سراغ داریم، شاهد تاثیرات روحانی و معنوی آن در انسان خواهیم بود.

فیلم خوب، فیلمی است که خودش را نقد کند

حجت‌الاسلام قلی‌زاده در ادامه با اشاره تشکیل گروهی برای مطالعه و مبناشناختی هنر اسلامی با همراهی جمعی از فعالان فرهنگی و مذهبی مشهد مقدس، عنوان کرد: بحث مهم دیگری که در زمینه فیلم‌سازی داریم، موضوع سواد رسانه‌ای است که لازم است بیشتر به آن توجه شود و فیلم‌ساز از آن اطلاع داشته باشد.

وی در همین باره افزود: فیلم خوب، فیلمی است که بتواند هم خودش را نقد و هم مخاطب را ترغیب کند که به سمت مطالعه و کتاب حرکت کند و این‌کار با داشتن سواد رسانه‌ای ممکن می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار