کد خبر: ۹۵۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱ 01 April 2021

رییس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی خبر داد: پیکر میرعابدین کابلی، پیشکسوت باستان‌شناسی، فردا در آرامستان شهر بابل به خاک سپرده می‌شود.

حمیده چوبک به ایسنا گفت: میرعابدین کابلی پس از تحمل سخت یک دوره بیماری، بر اثر نارسایی کلیه پنجشنبه دوازدهم فروردین ‌ماه درگذشت.

به گفته او، آقای کابلی چند روز قبل به شهر بابل رفته بود تا در کنار خانواده درمان را ادامه دهد. او در این سال‌ها دیالیز می‌شد و اشخاصی چون جلیل گلشن و مهدی حجت در دوران بیماری میرعابدین کابلی را بسیار همراهی کردند.

چوبک گفت که به دلیل ویروس کرونا و محدودیت تردد بین شهرهای نارنجی، امکان حضور در مراسم تشییع میرعابدین کابلی وجود ندارد، اما این مراسم فردا جمعه سیزدهم فروردین ماه در شهر بابل برگزار می‌شود.

آرزوهای کابلی را برآورده کنید

رییس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی با اشاره به آرزوهای آقای کابلی، اظهار کرد: ما شخصیت ارزنده‌ای را در دنیای باستان‌شناسی از دست داده‌ایم. ایشان همیشه آرزو داشت دیوار هخامنشان در شوش با آجرهای لعابدار احیا شود، تلاش زیادی برای تهیه آجرهای لعابدار انجام داد، به کوره‌های آجرپزی زیادی هم سر زد، حتما مدارکشان در شوش موجود است. اما حیف که آن تلاش و آرزو برآورده نشد. امیدوارم به خاطر اقدامات ارزنده آقای کابلی حداقل این آرزو برآورده و دیوار شوش احیا شود.

چوبک به کتاب شوش میرعابدین کابلی نیز اشاره کرد و افزود: درست است که این کتاب نیمه کاره ماند، اما امیدوارم در همین حد را هم چاپ کنند.

مراسم خاکسپاری میرعابدین کابلی فردا ۱۳ فروردین ماه ،راس ساعت ۱۰ صبح در آرامگاه شهید معتمدی بابل برگزار می شود.

میرعابدین کابلی در ۹ مردادماه سال ۱۳۲۲ در شهرستان بابل به دنیا آمده بود. کابلی فعالیت خود را در اداره‌ی کل باستان‌شناسی از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و از آن زمان در بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی با مسئولیت‌های مختلف شرکت کرد که از آن جمله می‌توان کاوش‌های هفت تپه، ابوفندوا، بررسی شمال خراسان، شهداد و اولین بررسی مشترک در هلیلان به سرپرستی وی و "پدر مورتنسن" را برشمرد. کابلی مسئولیت‌های معاونت و ریاست پژوهش اداره‌ی کل باستان‌شناسی، مدیریت بخش کاوش‌های باستان‌شناسی و معاونت پژوهشی میراث فرهنگی استان تهران را نیز برعهده داشته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار