براساس آخرین اخباری که ستاد انتخابات استان فارس اعلام کرده از ابتدای آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در استان فارس یعنی از چهارشنبه بیستم اسفند تا پایان زمان اداری نام‌نویسی سه‌شنبه بیست و ششم، 3 هزار و 179 نفر اقدام به نام‌نویسی نهایی کردند.
کد خبر: ۹۵۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 04 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: زندگی ما انسان‌ها پیوسته با انتخاب همراه است، این انتخاب‌ها می‌تواند جنبه فردی داشته باشد یا اجتماعی اما ناگفته پیداست که انتخاب‌هایی که جنبه اجتماعی دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شرکت در انتخابات به هر نوع و در هر سطحی که باشد هم به فرد احساس تعلق خاطر داشتن به یک جامعه را می‌دهد و هم بسیار سرنوشت‌ساز و مهم است چراکه آینده چند سال یک جامعه را رقم می‌زند.

خردادماه امسال نیز دو انتخابات مهم در کشور ما بناست که برگزار شود، یکی انتخاب رئیس‌جمهور که در سطح کلان و ملی است و دیگری انتخابات شورای شهر و روستا که جامعه کوچک‌تری را در بر می‌گیرد اما اهمیتش انکاناپذیر است.

نقش و مشارکت مردم در انتخابات بر کسی پوشیده نیست؛ قطعا هر اندازه مشارکت بیشتر باشد نشان از جامعه توانمند و موثر است. در همین راستا انتخابات شوراهای شهر به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در امر مدیریت شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

هر اندازه مشارکت مردم در این موضوع بیشتر باشد، مطالبه‌گری و حق‌خواهی مردم پس از برگزاری شوراها نیز بیشتر خواهد شد و مدیریت شهری با سامان و نظم بیشتر همراه است. نقش رسانه‌ها در افزایش این مشارکت و ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات نقشی انکارناپذیر است و البته تاثیری دو سویه دارد.

3 هزار و 179 نفر در استان فارس داوطلب انتخابات شوراهای شهر

براساس آخرین اخباری که ستاد انتخابات استان فارس اعلام کرده از ابتدای آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در استان فارس یعنی از چهارشنبه بیستم اسفند تا پایان زمان اداری نام‌نویسی سه‌شنبه بیست و ششم، 3 هزار و 179 نفر اقدام به نام‌نویسی نهایی کردند.

از این تعداد 2 هزار و 828 نفر مرد و 351 نفر زن هستند و از آنجا که امسال ثبت‌نام در انتخابات به صورت الکترونیکی امکانپذیر بود، هزار و 913 نفر به صورت حضوری و هزار و 250 نفر به صورت مکانیزه نام‌نویسی کرده‌اند.

این آمار در شهرستان شیراز شامل 738 نفر ثبت‌نام قطعی بود که 422 نفر به صورت حضوری و مابقی به روش‌های مختلف غیرحضوری ثبت‌نام کردند.

جزئیات زمان برگزاری انتخابات شوراهای شهر

در حال حاضر فرایند انتخابات در مرحله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان است که براساس جدول انتخابات هیئت اجرایی هر شهرستان باید تا 21 فروردین ماه امسال به این موضوع بپردازند و تا 23 فروردین ماه صورتجلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را به هیئت نظارت ارسال کنند.

هیئت نظارت شهرستان‌ها تا 6 اردیبهشت ماه مهلت دارند که صلاحیت داوطلبانی را که در هیئت اجرایی تایید یا رد شده‌اند، بررسی کنند و روز 7 اردیبهشت ماه نظر خود را اعلام کنند و پس از طی مراحل و رسیدگی به اعتراضات داوطلبان رد صلاحیت شده در نهایت هیئت نظارت استان روز 22 اردیبهشت ماه نظر قطعی خود را درباره رسیدگی به صلاحیت این دسته از دواطلبان به ستاد انتخابات استانی اعلام می‌کند.

 

براساس جدول انتخابات شوراهای شهر در نهایت پس از رسیدگی‌ها در هیئت نظارت و ستاد استانی انتخابات روز 16 خردادماه مراتب پایانی بررسی صلاحیت‌ها به فرمانداران برای صدور آگهی اسامی نامزدها ابلاغ می‌شود و این افراد می‌توانند از 20 تا 26 خردادماه تبلیغات را شروع و خود را برای ماراتن انتخابات آماده کنند.

آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراهای روستا از فردا

انتخابات شوراهای روستا نیز همراه با انتخابات شوراهای شهر برگزار می‌شود و طبق گفته محمدرضا امیری، فرماندار شیراز فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از روز دوشنبه 16 فروردین ماه آغاز می‌شود.

به گفته امیری ثبت‌نام از داوطلبین از ساعت 8 صبح روز مذکور آغاز و تا ساعت 18 روز یکشنبه بیست و دوم فروردین ماه ادامه دارد که داوطلبین می‌توانند به چهار روش ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی، ثبت‌نام از طریق نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه، ثبت‌نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها و ثبت‌نام از طریق مراجعه حضوری به بخشداری‌ها نسبت به انجام فرآیند ثبت‌نام اقدام کنند.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز در این باره اعلام کرد که داوطلبان می‌توانند نرم‌افزارهای ثبت‌نام را از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir دانلود کرده و پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی خود را از سرشماره v.keshvar دریافت کنند.

براساس جدول انتخابات شوراهای روستا پس از ثبت‌نام و بررسی سوابق داوطلبان هیئت اجرایی بخش از 19 فروردین ماه تا 15 اردیبهشت ماه صلاحیت داوطلبان را رسیدگی می‌کنند و پس از طی مراحل روز دوم خرداد بخشدار هر بخش باید مراتب تایید یا رد صلاحیت را به داوطلبان اعلام کند.

پس از آن با طی مراحل مربوط به رسیدگی به شکایت و اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده و بررسی هیئت نظارت در این موضوع 16 خردادماه نظر قطعی و نهایی از سوی هیئت نظارت شهرستان اعلام می‌شود و از تاریخ 20 تا 26 خرداد ماه نیز نامزدهای شورای روستاها می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند.

براساس اعلام ستاد انتخابات استان فارس در 2 هزار و 300 روستا، 115 شهر، 271 تیره عشایری کوچ رو در استان انتخابات برگزار می‌شود همچنین
چهار هزار و 711 شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری و چهار هزار و 555 شعبه نیز برای انتخابات شورا‌های شهر و روستا پیش‌بینی شده است که می‌بایست توسط هیأت‌های اجرایی نهایی شود.

همچنین این ستاد اعلام کرده که 9266 صندوق اخذ رأی با فعالیت قریب به صد هزار نفر به عنوان دست اندرکار برگزاری انتخابات در سطح استان فارس پیش‌بینی شده است.

 

برچسب ها: انتخابات ، شورای شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار