رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش توئیتری جهانگیری به فایل صوتی ظریف / واکنش مهدی کروبی به کاندیداتوری تاج زاده در انتخابات ۱۴۰۰ / ترامپ: «کری» به ایرانی‌ها می‌گفت با دولت من توافق نکنند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰ 29 April 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش توئیتری جهانگیری به فایل صوتی ظریف

معاون اول رئیس‌جمهوری در توییتی نوشت: باید از تلاش‌های ‎ظریف و وزارت خارجه برای رفع عزتمندانه تحریم‌ها پشتیبانی همه‌جانبه ملی کرد.اسحاق جهانگیری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏امروز فصل به ثمر نشستن خون پاک شهدای میدان به خصوص قهرمان ملی و افتخار همیشه تاریخ ایران سردار شهید ‎سلیمانی عزیز در صحنه دیپلماسی است. باید از تلاش‌های ‎ظریف و وزارت خارجه برای رفع عزتمندانه تحریم‌ها پشتیبانی همه‌جانبه ملی نمود. همدل و متحد باشیم برای منافع و ‎اقتدار ایران و بهبود زندگی مردم.»

مطهری: اگر من رجل سیاسی نیستم پس چه کسی خواهد بود

نماینده عضو لیست امید در مجلس دهم در مصاحبه ای گفت: امثال ما که فرزند یکی از رهبران انقلاب یا شخصیت‌های بزرگ هستیم، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنیم. یعنی احساس می‌کنیم در شرایط موجود، انقلاب و آینده کشور در خطر است و نمی‌توانیم ساکت بنشینیم، تصمیم می‌گیریم وارد میدان شویم. حالا ممکن است ردصلاحیت کنند یا رأی نیاوریم اما نمی‌توانیم انقلاب را رها کنیم تا برخی افراد تندرو زمام انقلاب را به دست بگیرند و ما را به حاشیه برانند. بنابراین ما نسبت‌به افراد عادی احساس مسئولیت بیشتری داریم...مصداق رجل سیاسی که قاعدتا باید باشم. اگر من نباشم، نمی‌دانم چه کسی رجل سیاسی است.

سفر مقامات ارشد آمریکایی به خاورمیانه برای گفت‌وگو درباره ایران

بلومبرگ به نقل از برخی منابع خبری گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی جهت گفت‌وگو درخصوص ایران به خاورمیانه سفر خواهند کرد.به گزارش بلومبرگ، دولت بایدن قصد دارد که چندین مقام ارشد خود را برای کاهش نگرانی متحدانش درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران به خاورمیانه بفرستد.چندین منبع مطلع از برنامه‌های جو بایدن اعلام کردند که این تیم اعزامی متشکل از مقاماتی از وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا به ریاست برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده سیاست خاورمیانه در شورای امنیت ملی و درک چولت، مشاور وزیر خارجه آمریکا خواهد بود.وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

واکنش مهدی کروبی به کاندیداتوری تاج زاده در انتخابات ۱۴۰۰

عضو مجمع روحانیون از واکنش مهدی کروبی به کاندیداتوری تاج زاده روایت کرد.محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در پستی اینستاگرامی نوشت:«این عکس امروز آقای کروبی است. از بیمارستان به خانه رفته است. دیروز بعد تلفن آقای خاتمی، من هم با این مرد نازنین صحبت کردم. خاطراتی گفت شیرین. با حافظه مثال زدنی.هر دفعه در این چند ماهه که صحبت می کردیم‌ شوخی، جدی از من می خواست که من هم بروم‌ثبت نام کنم برای ریاست جمهوری. شیخ هم میدانست این قدر عاقل هستم که شوخی اش را حتی جایی نقل نکنم.دیروز هم با خنده گفت که بگو کروبی از روی تخت بیمارستان از من خواست بروم ثبت نام کنم و من تکذیب نمیکنم. تا اینجا که شوخی های همیشگی بود.
نکته مهمش این بود که بلافاصله گفت نه. این دفعه واقعا نمیگم بروی برای ثبت نام. چون تاجزاده ثبت نام کرده و شوخی اش هم ممکن است برداشت شود که من توصیه کرده ام که در برابر تاجزاده قرار بگیری. خیلی ابراز خوشحالی از آمدن تاجزاده می کرد.»

جعل لوگوی رسانه‌ها در نشست خبری رستم قاسمی

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد که مدت هاست همه وقت و امکاناتش را در جهت معرفی عملکردش در حوزه نفت و اصلح بودن در اداره امور کشور به کار گرفته بود روز سه شنبه رسماً از سالن سرچشمه اعلام نامزدی کرد.اما عنوانی که روز گذشته توسط خبرنگاران برخی از خبرگزاری های اصولگرا در شبکه اجتماعی توییتر فاش شد از آن دست مطالبی است که جزءاتفاقات جالب در کشور ما شمرده می شود.رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد که مدت هاست همه وقت و امکاناتش را در جهت معرفی عملکردش در حوزه نفت و اصلح بودن در اداره امور کشور به کار گرفته بود روز سه شنبه رسماً از سالن سرچشمه اعلام نامزدی کرد.روزی که در مقابل ده ها میکروفن رسانه های مختلف بیانیه انتخاباتی اش را خواند و گفت: "امروز حل مشکلات کشور با مماشات و کلمات نخ نما شده ای مانند اصلاح امور و امثالهم حل نخواهدشد."نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 روز سه شنبه در حالی مقابل میکروفن های رنگارنگ خبرگزاری ها قرار گرفته بود که ظاهراً خبرنگاران این رسانه ها در نشست خبری حضور نداشتند و تیم رسانه ای آقای قاسمی لوگوی این خبرگزاری ها را بدون اطلاع صاحبان رسانه جعل کرده بودند.به عنوان نمونه خبرنگار خبرگزاری مهر با انتشار توییتی درباره این مطلب می نویسد: لااقل بیشتر دقت می کردید و بهتر جعل می کردید چون لوگوی خبرگزاری مهر قرمز است نه زرد."یا خبرنگار میزان نوشت که اگر دعوت می کردید ما می آمدیم و زحمت جعل لوگو را هم نمی کشیدید. خبرنگار خبرگزاری راه دانا هم همین مطلب را در توییتر خود بازتاب داده است.نکته جالب در این بین انتقاد خبرگزاری هایی است که همسو با جریان رستم قاسمی بوده و اساساً دلیلی برای جعل لوگو وجود نداشت و تیم مشاوران آقای قاسمی می توانستند به راحتی این افراد را به نشست خبری دعوت کنند.از طرفی دیگر در همین نشست اعلام کاندیداتوری رستم قاسمی که با عنوان «ایران در تراز ایران» برگزار شد لوگوی خبرگزاری های ایرانی- خارجی مانند"هسپیان-الحیاه-العالم-پرس تی وی- آر تی و 20 خبرگزاری دیگر هم در تصاویر دیده می شوند که معلوم نیست خبرنگاران این رسانه ها در نشست خبری حضور داشته اند یا خیر؟

ممنوع الخروجی ۱۵ نفر مرتبط با انتشار فایل صوتی

تعدادی از افراد مرتبط با انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه ممنوع الخروج شده اند.به گزارش ایسنا یک منبع مطلع در قوه قضاییه گفت: ۱۵ نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه اخیر خبرنگار ریاست جمهوری با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پرونده انتشار صوت اظهارات ظریف از سوی دستگاه قضایی ممنوع الخروج شدند. در عین حال برخی رسانه ها اعلام کردند که تعداد افراد ممنوع الخروج 20 نفر می باشد.گفتنی اسامی این افراد هنوز اعلام نشده است اما گمانه زنی رسانه ها حاکی از آن است که افرادی همچون سعید لیلاز، قوچانی و معزی جزو افرادی هستند که در این لیست قرار دارند.

جلیلی: قطعنامه‌های دوران من بیانیه بود

دبیرسابق شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه 3 قطعنامه از 6 قطعنامه شورای امنیت در زمان لاریجانی صادر شد، گفت: از 3 قطعنامه دوران بنده، یکی از آنها جنبه بیانیه داشت و بر قطعنامه‌های قبلی تاکید میکرد و دو تای دیگر زمانی صادر شد که به لحاظ حقوقی، با آژانس به عنوان مرجع رسمی و بین‌المللی به توافق رسیدیم.سعید جلیلی عضو شورای‌عالی امنیت ملّی در نشستی با حضور جمعی از دانشجویان، به ارائه روایتی از سیر روند مذاکرات هسته‌ای ایران با اروپا و آمریکا پرداخت.جلیلی یکی از اشکالات عرصه روایت‌گری را، گزینشی مطرح شدن یک روایت برشمرد و اظهار داشت: ممکن است روایتی درست باشد اما با گزینش، همه واقعیت گفته نشود؛ بنابراین صداقت و جامعیت، شروط لازم راویت‌گری است و بر همین مبنا «مذاکره» را روایت می‌کنیم.

تفحص مجلس از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس در توییتر نوشت: ‏برکناری آقای ‎آشنا افتضاح به وجود آمده را بهبود نمی بخشد تحقیق وتفحص از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و نوار صوتی دکتر ‎ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسیده. تا حصول نتیجه نهایی ومشخص شدن خائنین به ملت وکشور پیگیری می نماییم.

کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد؟

یک رسانه اصولگرا از جدی شدن نامزدی قالیباف خبر داده است.در حالی که بعضی خبرها از قطعی شدن نامزدی سید ابراهیم رییسی حکایت دارد خبرنگار نامه نیوز به اخبار تازه ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری دست یافته است. به گزارش این پایگاه خبری تصمیم نامزدی همزمان قالیباف و رییسی مورد استقبال برخی چهره های موثر قرار گرفته است. نامه نیوز در ادامه نوشت: بر این اساس جمع بندی این است که او به زودی برخی سفرها و سخنرانی های خود را آغاز کند. قالیباف پیش تر در دیدار با برخی چهره های اصولگرا به آنها اطلاع داده بود که در صورت نامزدی ابراهیم رییسی از نامزدی در انتخابات منصرف خواهد شد اما حالا با این توصیه جدید و تغییر تحولات تازه ، ممکن است تصمیم او متفاوت شود.

نخستین واکنش رسمی روسیه به فایل صوتی ظریف

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد اظهارات فایل صوتی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره روسیه گفت که مسکو فقط به مواضع رسمی تهران توجه می کند.زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو بدنبال گسترش همکاری با ایران است، افزود: عمل را مبنای روابط با شرکای می دانیم نه حرف را.وی تاکید کرد: در قبال فایل صوتی ظریف مواضع رسمی ایران مبنا است.زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: درباره فایل صوتی ظریف موضع رسمی ایران را مبنا قرار می دهیم.وی تصریح کرد: تفسیرهای این موضوع همزمان با مذاکرات ایران در وین فقط به کار آسیب می رساند.سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که این کشور بیشترین حمایت را از توافق هسته ای ایران (برجام) کرده است

ترامپ: «کری» به ایرانی‌ها می‌گفت با دولت من توافق نکنند

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد، وزیر امور خارجه دولت اسبق آمریکا به ایران می‌گفت با دولت وی توافق نکنند تا شاید دموکرات‌ها پیروز شوند و به توافقی شیرین برسند.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه گفت، صددرصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 فکر می‌کند.ترامپ در مصاحبه‌ با شبکه «فاکس نیوز»، درباره سخنرانی «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا در کنگره گفت:‌ «او درباره [بحران پناهجویان در] مرزها و این واقعیت حرفی نزد که ده‌ها هزار نفر در حال ورود به کشور هستند که بسیاری از آن‌ها خلافکار و زندان رفته هستند».رئیس جمهور سابق آمریکا افزود، دولت دموکرات تمام کردن پروژه دیوار مرزی مکزیک را چیزی به تکمیل شدن آن باقی نمانده، رها کرده‌اند و ورود پناهجویان می‌تواند آمریکا را به نابودی بکشاند و این مایه شرم است.ترامپ گفت اوضاع از دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا بسیار بدتر شده و ادعا کرد مکزیک و دیگر کشورها با استفاده از این موقعیت، «مواد فروش‌ها و افراد متجاوز و قاچاقچیان انسان و قاتلان» را به آمریکا می فرستند.او در ادامه ادعاهایش گفت: «اگر من رئیس جمهور نبودم تا پنج سال دیگر واکسن [کرونا] در کار نبود ولی افراد بایدن می‌خواهند اعتبار آن را به نام خود کنند».

ظریف: نشانه‌های مثبت در «وین» و «منطقه» به چشم می‌خورد

وزیر خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد.محمد جواد ظریف در این توئیت نوشت:همزمان با آنکه معاون وزیر امورخارجه، عباس عراقچی با شایستگی رهبری گفتگوها برای احیای برجام را برعهده دارد، من بازدیدم از کشورهای حاشیه خلیج فارس را با دیدار از کویت و ملاقات با نخست وزیر شیخ صباح الخالد و وزیر خارجه دکتر شیخ احمد ناصر پایان می‌دهم.وی در این توئیت آورده است: تمرکز بر طرح صلح هرمز (امید) برای منطقه‌مان بود.ظریف تاکید کرد: نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد.

ادعای «آشنا» در مورد فایل صوتی ظریف: غیرمحرمانه بود

حسام‌الدین آشنا بعد از استعفا از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در یک رشته توییت، درباره درز کردن فایل صوتی گفتگوی وزیر امور خارجه و پیامدهای آن توضیح داد.حسام الدین آشنا در یک رشته توییت در حساب کاربری‌اش درتوییتر نوشت:«مرکز بررسی‌های استراتژیک علاوه بر آن‌که ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحلیلی، نظارتی و آگاهی رسانی تخصصی در حوزه‌های راهبردی را در دستور کار خود داشته،مسئولیت مستندسازی دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم را نیز بر عهده گرفته ‌است و تا کنون چهار جلد از این مجموعه را آماده انتشار نموده‌است.و در ادامه همین مسیر، در آذرماه ۱۳۹۹ مسئولیت نظارت بر اجرای قرارداد نهاد ریاست جمهوری با شخصی حقیقی برای تولید و تدوین محصول فرهنگی- هنری «کارنامه/آن سوی دولت» نیز بر عهده این مرکز نهاده شده‌است.برنامه‌ی «کارنامه/آن سوی دولت» مطابق ضمیمه قرارداد با هدف ثبت تلاش‌ها، دستاوردها و تجارب وزرا و معاونین رئیس جمهور از طریق گفتگوی صریح، دقیق و نظام‌مند طراحی و اجرا شده‌است.مقرر شده‌ بود گزیده خروجی‌های تصویری و مکتوب برنامه در توافق با مصاحبه‌شوندگان و با اعمال ملاحظات ضروری، از طریق صدا و سیما، نمایش خانگی، مطبوعات و کتاب در دسترس عموم قرار گیرد و نسخه قابلِ انتشار محدود آن نیز طبق استانداردهای مرسوم، آرشیو شود.تولید این برنامه شامل ۳۳ گفتگو با ۲۸ نفر از وزیران و معاونان رئیس جمهور در ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ با کیفیت استودیویی و استاندارد پخش تلویزیونی به پایان رسیده و اکنون در مرحله پساتولید، تکمیل و اعمال اصلاحات مورد نظر مصاحبه شوندگان قرار دارد.برخی راه‌زنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی ، تلاش دارند تا ضرورت این اقدام تاریی زیر سوال برود و با سرقت و انتشار نابهنگام فایلی صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روشمند و غیر محرمانه، مورد سوء استفاده سیاسی و رسانه ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌کند.بنده به عنوان یکی از علاقمندان مطالعات سیاستگذاری عمومی خود را موظف به حراست از دستاوردهای قابل توجه همکاران بسیار عزیزم در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از جمله در شکل دادن به روایتی تفصیلی از تاریخ سیاستی و اجرایی کشور می‌دانم؛امیدوارم مسئولان ذی‌ربط به جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند؛ تا مشخص شود رئیس جمهور برای کاوش دقیق، شفاف و بدون ملاحظه در باره چگونگی دست‌اندازی به این میراث ملی هیچ خط قرمزی ندارد؛ خوش بود گر محک تجربه آید به میان - تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.از درگاه خداوند بلندمرتبه و خطاپوش مسألت دارم بر توفیقات مقام معظم رهبری ، دولت محترم، قوای مسلح و همه خدمتگزاران کشور بیافزاید و همه قصورها و تقصیرها را در خدمت به ملت مظلوم ایران ببخشاید.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار