توقف فعالیت اپلیکیشن بهروب به عنوان یک استارت آپ محیط زیستی در همدان اکنون به واقعیتی فراتر از شایعه و زمزمه تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۶۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰ 16 May 2021

از ابتدای سال ۱۴۰۰ این اپلیکیشن در شهر همدان فعالیت نداشته و دلیل این اتفاق عدم همکاری شهرداری همدان عنوان می‌شود. موضوعی که تعجب همگان را در شهری که مدعی عنوان شهر سبز پایدار است برانگیخته و ما را با این سوال مواجه کرده است که آیا در مدیریت پسماند شهری در همدان جریانی فعال است که با سامانه‌های نوین جمع آوری پسماند و کاهش معضلاتی همچون زباله گردی و نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله از منزل مخالف است؟ و چرا؟ آیا پای منافع مالی در میان است؟

به گزارش تابناک همدان، چگونه است که فرایند خرید و فروش پسماند در همدان این قدر غیر شفاف است؟ و مردم چه سهمی از درامد پسماند‌های خشک تولیدی خود دارند؟

روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله در همدان تولید می‌شود که ۳۵ درصد آن قابل بازیافت است و هم اکنون تنها ۱۰ درصد آن بازیافت می‌شود.

یعنی روزانه ۱۲۰ تن زباله قابل بازیافت در همدان تولید می‌شود که تنها ۴۰ تن آن توسط زباله گرد‌ها و مراکز پسماند شهرداری جدا و بازیافت می‌شود و ۸۰ تن زباله قابل بازیافت در همدان به بدون هیچ اقدامی دفن و دفع می‌شود.

با یک حساب سر انگشتی مشخص است که سرمایه عظیمی بیش از ۶۴۰ میلیون تومان در روز (۲۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال به ازای هر کیلو پسماند خشک مخلوط به قیمت حداقل ۸ هزار تومان) در حال از بین رفتن و نابودی است و سهم بزرگی نیز در آلودگی محیط زیست دارد.

زباله‌هایی که جدا نمی‌شوند در اماکن دفن زباله مخلوط می‌شوند. خطر این امر این است که آن‌ها طی یک دوره زمانی نشت کرده و با شیرابه آلوده یا سمی خود آب‌های زیر زمینی را آلوده کرده و گاز انفجاری متان را آزاد می‌کنند.
متان گاز سبز خانگی است که وفور و زیادی آن در نهایت به تغییرات شدید آب و هوایی و خشکی اقلیم می‌انجامد؛ و به گفته مسئولان شهرداری همدان حجم تولید زباله استان همدان بسیار بالا است و شیرابه حاصل از این حجم زباله اصلی‌ترین تهدید محیط زیست است.

از سوی دیگر برای کاهش مواد آلاینده محیط زیست و کمتر استفاده شدن مواد معدنی و فلزات نیازمند بازیافت زباله‌ها هستیم و در استان همدان کارخانه‌های بازیافت کاغذ، خردکن شیشه‌های پت پلاستیکی و بازیافت فلزات وجود دارد و علاوه‌بر آن شیشه‌ها هم در سایر استان‌های کشور بازیافت می‌شوند؛ لذا ضرورت وجود و گسترش سامانه‌های جع آوری پسماند خشک و تفکیک پسماند‌های خانگی از درب منازل هر روز بیش از گذشته احساس می‌شود. امری که تاکنون ناباورانه توسط مسئولان شهری همدان مغفول مانده و در جمع آوری پسماند‌های خشک تنها به فعالیت زباله گرد‌ها، تفکیک کاغذ در ادارات و ۱۴ غرفه بازیافت با فعالیت جسته و گریخته اکتفا شده است که چند ماه پیش اپلیکیشن بهروب هم در همدان راه اندازی شد.

 اپلیکیشن بهروب یک سامانه نو برای جمع آوری پسماند‌های خشک از درب منازل است که در شهر‌های مشهد، کرج، همدان، ارومیه، زابل و چند شهر دیگر فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرد.

این کسب و کار محیط زیستی و نوپا توانست در مدت محدود فعالیت خود در همدان نظر ۱۵۰۰ نفر از شهروندان را به خود جلب کند و در حال گسترش فعالیت بود که متاسفانه به گفته شرکت بهروب، بر خلاف مدیریت شهری مشهد که همراه و مشوق این فرایند است، عدم همراهی مدیران شهری همدان این روند را متوقف کرده است.

از مزایای فعالیت این کسب و کار می‌توان به مشارکت شهروندان در امر بازیافت، ترویج فرهنگ تفکیک زباله های‌تر و خشک از منزل، درامدزایی مردم از پسماند‌های تولیدی خانه، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور و کاهش چشمگیر هزینه‌های مدیریت اجرایی پسماند و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.

وجود این استارتاپ و سایر استارت آپ‌های جمع آوری پسماند خشک به کاهش فعالیت زباله گرد‌ها و بهره‌گیری از روش‌های نوین در ارائه خدمات به شهروندان نقش دارد و استفاده از آن بسیار ساده است. به طوری که شهروندان با نصب اپلیکیشن بر روی گوشی همراه خود درخواست برای اعزام خودرو‌های جمع آوری و دریافت پسماند‌های خشک در هر زمان و مکان را به آسانی اعلام می‌کنند و در ازای تحویل پسماند خشک شامل انواع پسماند‌های کاغذی، پلاستیکی، فلزی و الکترونیکی، کیف پول مجازی خود را شارژ می‌کنند که در نهایت یا پول را به حساب شخصی خود واریز و درامد هفتگی کسب می‌کنند و یا از سایر خدمات بهره مند می‌شوند. همچنین در این نرم‌افزار بخشی وجود دارد که شهروندان می‌توانند مبلغ موردنظر را به مؤسسات خیریه اختصاص دهند.

نه تنها سامانه بهروب، بلکه سامانه‌های پاکزی، اکو، درشو، بازماند، جارو، هایپرمارکت‌های پسماند خشک، دیجی بازیافت و ... در کشور فعالیت می‌کنند که هم به درامد مردم از پسماند‌های تولیدی خود کمک کرده و هم فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را جا می‌اندازند و همچنین به اقتصاد کشور و صنعت بازیافت و محیط زیست کمک شایانی می‌کنند.

بی مهری به این سامانه‌های استارت آپی که فعالیتشان برای محیط زیست، مردم و شهرداری‌ها حکم برد برد را دارد پذیرفتنی نیست و از مدیریت شهری همدان انتظار می‌رود غافله را به سایر شهر‌هایی که ادعای شهر سبز پایدار را هم ندارند نبازد و نه تنها مسیر را برای فعالیت مجدد اپلیکیشن بهروب که اعتماد شهروندان همدانی را جلب کرده بود فراهم کند، بلکه زمینه را برای فعالیت سایر شرکت‌های نوین و سامانه‌های هوشمند جداسازی پسماند برای بازیافت مهیا و فرهنگ تفکیک زباله از منزل را نهادینه کند.
منبع: همدان پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار