رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: موانع اصلی احیای برجام به روایت نشریه آمریکایی / واکنش مقام وزارت خارجه ایران به موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶ 04 June 2021

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت حجت‌الاسلام محتشمی‌پور

کماکان تنفس حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور به واسطه لوله‌گذاری نای انجام پذیرفته و سطح متوسط اکسیژن خون حدود ٧۵ است.متاسفانه قلب و کلیه‌های ایشان نیز درگیر شده و با افزایش ضربان قلب و کم‌کاری کلیه‌ نگرانی‌ها نسبت به روند درمان افزایش یافته است.در حال حاضر کادر درمان تمهیدات پزشکی لازم جهت کنترل ضربان قلب و همچنین بهبود عملکرد کلیه‌ها را اتخاذ نموده‌اند/ جماران

علم الهدی: کسی که با رهبری زاویه بگیرد با امام زاویه دارد

امام جمعه مشهد می‌گوید کسانی که با رهبری زاویه دارند، اما خود را ارادتمند به امام نشان می‌دهند، دروغ می‌گویند. این افراد با امام مشکل دارند و فکر می‌کنند حالا که امام از دنیا رفته است، قابل مصادره و قابل استخدام برای همه اهداف آنان است. کسی که با رهبری زاویه بگیرد، با خود امام زاویه دارد. امام از نظر ظاهری، از چشم‌ها غایب شد اما به گفته یک سیاستمدار آمریکایی امام از درون قبر بر جامعه و کشور خود حکومت می‌کند. فکر امام حاکم بر کشور و جامعه است./ایسنا

اطلاعیه شورای نگهبان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری صادر شد

بسم الله الرحمن الرحیم

شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام صادق علیه السلام و سالگرد رحلت حضرت امام خمینی رحمت الله علیه معمار کبیر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز حادثه پانزدهم خرداد ماه و با تقدیر و تشکر از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی اعلام می‌نماید، در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.در پایان طول عمر و سلامتی مقام معظم رهبری دامت برکاته را از خداوند متعال مسالت می‌نماییم.

روایت رسانه چینی از دزدی نفتی آمریکا از ایران

اقدام اخیر آمریکا در دزدی نفت از ایران و فروش غیر قانونی آن اعتبار آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران را کاملا مخدوش کرده است.به گزارش رسانه "سی جی تی ان"، خبرگزاری "آسوشیتدپرس" هفته گذشته با استناد به داده‌های دولتی آمریکا گزارش داد که آمریکا حدود ۲ میلیون بشکه نفت ایران از یک نفتکش توقیف شده در سواحل امارات را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار به فروش رسانده است.این جدیدترین نمونه از رفتار مشابه دولت‌های آمریکا در بی‌توجهی به قوانین بین المللی یا حاکمیت یک کشور است.این اولین باری نیست که آمریکا اقدام به دزدی می‌کند. این کشور که به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است در سال‌های گذشته نیز این اقدامات خلاف قوانین بین المللی را انجام داده است. سال گذشته آمریکا در یک راهزنی دریایی یک نفتکش ایران به سمت ونزوئلا را توقیف و حدود یک میلیون بشکه نفت خام آن را به فروش رساند. ونزوئلا یک کشور مستقل دیگر است که تحت تاثیر اقدامات غیر قانونی آمریکا قرار دارد.ایران و ونزوئلا در شرایطی که تحت تاثیر کرونا قرار دارند باید چرخه اقتصاد خود را بچرخانند و آنچه آمریکا آن را تجارت "پنهانی" توصیف می‌کند در واقع روابط عادی و تجاری میان ملت‌های مستقل است.اما آمریکا همچنان نشان می‌دهد که به دنیای جمعی و کثرت گرا جایی که ملت‌ها می‌توانند بدون فشارهای سیاسی تجارت کنند، احترام نمی‌گذارد و حتی برای تحمیل تغییر حکومت کشورها، آشکارا به دزدی دریایی متوسل می‌شود. این اقدامات همچنین نشان می‌دهد که رژیم در واشنگتن به صدمات انسانی ناشی از اقدامات خود توجه ندارد. تحریم‌ها، محاصره‌ها و اقدامات دزدی دریایی در واقع به نتایج مطلوب خود منجر نمی‌شود، در عوض فقط به افراد بی‌گناه آسیب می‌رساند و این یک واقعیت ثابت شده است.

قالیباف: با مشارکت حداکثری مردم، هر تحولی ممکن است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام راحل با تمام وجود به معجزه مردم برای تغییر شرایط و چیرگی بر تمام مشکلات اعتقاد داشت، تاکید کرد: با مشارکت حداکثری مردم، هر تحولی ممکن است.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: امام راحل با تمام وجود به معجزه مردم برای تغییر شرایط و چیرگی بر تمام مشکلات اعتقاد داشت. با مشارکت حداکثری مردم، هر تحولی ممکن است.پیروی از آن مرد الهی و حراست از نهاد مقدس جمهوری اسلامی که بر دو پایه مردم‌باوری و خداباوری استوار است، تنها رمز پیروزی است.

ظریف: نتانیاهو هم به زباله‌ دان تاریخ پیوست

محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود نوشت: نتانیاهو هم در طریق ذلت‌بار همدستان ضدایرانی‌اش - بولتون، ترامپ و پومپئو- به زباله‌دان تاریخ پیوسته است.وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران همچنان سرافراز ایستاده است.ظریف در پایان تاکید کرد: این سرنوشتی است که در طول چندین هزار سال، همواره بر سر تمام کسانی آمده است که در خیال آسیب رساندن به ایرانی‌ها بوده‌اند. زمان تغییر مسیر است.

مطهری: شورای نگهبان حداقل لاریجانی را تایید صلاحیت کند

مطهری گفت: شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تایید صلاحیت کنند.علی مطهری در ارتباط با صحبت‌های امروز مقام معظم رهبری مبنی بر جفا در حق برخی نامزدهای رد صلاحیت شده و احتمال بازگشت علی لاریجانی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: رهبری فرمودند مطالبه من این است که دستگاه های مسئول این جفا و ظلم را جبران کند؛ به نظر من مفهوم این جمله ایشان این است که شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تایید صلاحیت کند و ایشان وارد رقابت ها شود. وی تاکید کرد: اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌دهد.

سلیمی‌نمین: آیت‌الله جنتی و کدخدایی به لاریجانی رأی دادند

عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا گفت: این دوره برای اولین بار بود که بین جوانان حقوقدان در شورای نگهبان و آیت الله جنتی یک تقابل رأیی وجود داشت. اینکه آیت الله جنتی و برخی شخصیت های پخته و با تبحر سیاسی مثل آقای دکتر کدخدایی به آقای لاریجانی رأی دهند اما برخی حقوقدان ها رأی ندهند، این نشان از یک مشکلی دارد.

برداشت مشاور وزیر کشور از سخنان رهبر انقلاب

مشاور وزیر کشور نوشت: سخنان رهبری می تواند منشا تجدید نظر در مسائل حاکمیتی باشد.متن توییت روح الله جمعه ای به این شرح است :مقام معظم رهبری برای اینکه یک مسیری ایجاد شده بود و واقعیت و حقیقت نظام جمهوری اسلامی ایران درباره مردمسالاری دینی شبهه ایجاد شده بود، نظام را به مسیر برگرداند.فرمایشات ایشان من را یاد خطبه جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ انداخت و ایشان نسبت به جفایی که به مرحوم آیت الله هاشمی و آقای ناطق نوری شده بود، موضوع را اصلاح کردند.باید این فرمایشات را فارغ از مصادیق نگاه کنیم. اتفاقات و رویدادهای آینده را هم باید در همین زاویه نگاه کرد و این که جمهوریت نظام را باید در اسلامیت دید و اسلامیت در جمهوریت نهفته است و نمی توان ایندو را تفکیک کرد.اگر چه نهادهای حاکمیتی وظیفه و مسئولیتی دارند باید با دقت و اشرافیت به این مسئولیت بنگرند. نه تنها این تصمیمات بازتاب شخصی دارد بلکه تاثیر زیادی روی مردم نسبت به تحکیم حاکمیت دارد و ایشان تذکر داد نهادهای حاکمیتی باید با مسئولیت بیشتری و دقیقتر به مسئولیت خود بپردازند. ایشان فرمودند ناتوانی ها نمی تواند رافع مسئولیت باشد.

ابطحی: من از فرمایشات رهبری برداشت نکردم کسی به عرصه بازگردد

محمدعلی ابطحی معتقد است: برگشتن آقای لاریجانی نه به نفع ایشان است و نه به نفع آقای رییسی.فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: من از فرمایشات رهبری چنین برداشتی نکردم که کسی به انتخابات برگردد، البته ممکن است که اشتباه کنم. اگر این اتفاق قرار بود رخ بدهد دیگر رهبری منتظر سخنرانی نمی‌شدند و در سیستم اجرایی دستور می‌دادند. در این فرمایشات بحث ظلم و جبران ظلم مطرح بود. اگر آقای لاریجانی برگردد نه به نفع خودش است و نه به نفع آقای رئیسی است، این یک ضد تبلیغ هم برای آقای لاریجانی می‌شود. من فکر نمی کنم اتفاق عملی رخ بدهد و صرفا عذرخواهی می شود و یا توضیحی درباره بحث‌ها درباره فضای مجازی ارائه شود. بالاخره آینده هم برای آقای لاریجانی مهم است.من بخاطر تجربه سیاسی خودم چنین برداشتی دارم.

توئیت محسن رضایی درباره تذکر امروز رهبر انقلاب

محسن رضایی درباره سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در توییتر نوشت: سخنان مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب درمورد جفا به برخی کاندیداهای احراز صلاحیت نشده و ضرورت حفظ آبروی مومن، تأکیدی بر استواری جمهوری اسلامی بر پایۀ ارزش‌های انسانی و اسلامی بود. انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با پیروی از دستور معظم له، حقوق تضییع‌شده را جبران کنند.

رئیسی: فضای ستادهای ما، فضای دولت آینده نیست

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ستادهای انتخاباتی در واقع آیینه دولت آینده نیستند و دولت بر اساس بررسی عملکرد و سوابق و برنامه‌های افراد مختلف طراحی شده و شکل می‌گیرد.به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار با جمعی از جوانان نخبه در حوزه‌های مختلف در واکنش به طرح دغدغه یکی از نخبگان درباره استفاده از جوانان در دولت آینده، جوانگرایی را از رویکردهای جدی دولت خود دانست.وی خاطر نشان کرد: ما در قوه قضاییه هم در جایگاه‌هایی که امکان انتصاب مدیر جوان وجود داشت از نیروهای جوان استفاده کردیم و امروز ۷۰ درصد بدنه دستگاه قضا از جوانان تشکیل می‌شود.رئیسی در خصوص حضور برخی چهره‌ها در ستاد انتخاباتی خود که مورد اشاره یکی از نخبگان قرار گرفته بود، اظهار داشت: ایجاد ستادهای انتخاباتی نیازمند ساز و کار و بودجه و اعتبارات زیاد است و من از همان ابتدا اعلام کردم که ستاد انتخاباتی به شکل مرسوم نخواهم داشت.

موانع اصلی احیای برجام به روایت نشریه آمریکایی

نشریه آمریکایی ضمن بیان این که مذاکره‌کنندگان احیای برجام در وین دستکم ۲۰ صفحه متن شامل گزینه‌های مختلف درباره چگونگی حل موانع باقی‌مانده را تهیه کرده‌اند، به بررسی این موانع پرداخته است.نشریه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی به بررسی موارد اصلی مانع بر سر راه توافق در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین پرداخت و نوشت مذاکره‌کنندگان دور پنجم را هم در حالی که در چند نقطه اصلی به اختلاف برخورده بودند، به پایان رساندند و به کشورهای خود بازگشتند.به نوشته این نشریه، برخی مقامات دیپلماتیک هنگام ترک مذاکرات گفتند که آمریکا و ایران به زودی می‌توانند به نقاط مشترکی برسند و راهی برای بازگشتند به تعهدات خود ذیل برجام بیابند.

در ادامه این گزارش آمده است: مذاکره‌کنندگان دستکم ۲۰ صفحه متن شامل گزینه‌های مختلف درباره چگونگی حل موانع باقی مانده تهیه کرده‌اند. در بین این موانع، اختلاف‌نظر درباره نحوه رسیدگی به سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، ماشین‌آلات مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین اختلاف‌نظر درباره این که آیا بازرسان دسترسی کافی به سایت‌های هسته‌ای ایران دارند یا خیر، دیده می‌شود.

پورمحمدی: فراز کلام آخر رهبری، غم نهفته سالیان بود

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در نامه ای سرگشاده با عنوان درد نامه ضمن تاکید بر عمل به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب مسایلی را پیرامون حاشیه های ماجرای بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان مطرح کرد.آنچه در فراز دردمندانه کلام آخر حضرت آیت الله خامنه ای بیان شد، غم نهفته سالیان بود که در جریان رد و تأیید صلاحیت ها و حواشی و شایعات قبل و بعد آن، به بسیاری ظلم شده است؛ بررسی هایی که بر اساس گزارش های نادرست، ناقص و بعضاً یک طرفه و بدون امکان دفاعِ صاحبان حق، به سرنوشت هایی تلخ و قصه هایی پرغصه انجامید.متأسفانه جریان بررسی صلاحیت ها و حواشی آن، بیش از هر مجموعه و فرد، ساحت شورای محترم نگهبان را مخدوش ساخته است؛ در حالی که به حفظ حریم آن جایگاه سخت نیازمندیم. باید صادقانه و دردمندانه بگوییم که این سازوکار رسیدگی ها و پیامدهای آن، بیش از آنکه به افراد ذی حق و خانواده هایشان آسیب برساند و به آنها ظلم و جفا کند، ظلم و جفایی به مراتب سهمگین تر در حق نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده و هست. نظامی که در بیانات امام و رهبری با این استحکام، صلابت، طهارت و جامعیت دیده و شناخته می شود، در گیر و دار رفتار ناآگاهانه ما و سازوکارهای معیوبِ قانونی و رویه های متضاد و سلیقه ای، مخدوش شده و متأسفانه نسل ما را سوژه بدگویی، بدخواهی و کینه توزی بداندیشان و بدخواهان کرده است.امیدواریم با این هشدار دین مدارانه، اخلاق محور و قانونیِ مقام معظم رهبری، به هوش آییم و در مدار انقلاب، نظام، امام و رهبری قرار گیریم و به اهداف گام دوم انقلاب نزدیک شویم. ان شاء الله. انه ولی التوفیق.

سعید محمد: رئیسی را اصلح می دانم

وی تشریح کرد: توسعه بخش کشاورزی باید در دولت انقلابی بعدی پیگیری شود، امروز کشاورزان ما یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه هستند، سود کار آنان را دلال و واسطه می خورد و فروشندگان سموم و بذر، برنامه هایی برای قشر کشاورز طراحی شده که یکی از آنها طرح مسکن روستایی است، در برنامه مسکنی که آقای رئیسی رونمایی کردند، بخش عمده ای مربوط به کمک برای تعمیر و احداث مسکن روستائیان است.
فرمانده سابق قرارسازندگی خاتم الانبیا گفت: فراهم سازی امکان صادرات، ایجاد صنایع تبدیلی، صنایع بسته بندی، سردخانه ها و انبارها تا در موقع مورد نیاز امکان صادرات باشد، همچنین کارهای پژوهشی برای تولید بذر، کود و سموم ایرانی تا کشور در دوره ای کوتاه نسبت به این مسائل خودکفا شود و هزینه های کشاور را کاهش دهد، همچنین بیمه روستائیان و بیمه محصولات روستائیان از جمله مواردی است که در دولت آینده برنامه ریزی شده و پیگیری خواهد شد.
محمد یادآور شد: چه در دوره ای که قرار بود خودم در انتخابات باشم و چه اکنون که در خدمت حضرت آیت الله رئیسی هستیم، همه برنامه ها را در اختیار ایشان گذاشته ایم، برنامه های مرتب و منظمی هم خودشان داشتند که تلفیق کردیم، اگر مردم اعتماد کنند و به یک دولت انقلابی رای بدهند، شاهد خواهیم بود که در آینده نزدیک ان شاءالله تک تک این مشکلات را به فرصت هایی برای زندگی عزت مند مردم ایران اسلامی بتوانیم تبدیل کنیم.
وی در انتها بیان کرد: درخواستم از مردم اینست که اعتماد کنید به جریان انقلابی و خادمان واقعی خودتان و نیز مشارکت حداکثری مدنظر رهبر انقلاب رقم بخورد، چرا که دولت آینده می خواهد کارهای بزرگی بکند، باید یک پشتوانه قوی مردمی در عرصه داخلی و بین المللی داشته باشد، ان شاءالله که شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات و رای مناسب به فرد اصلح این دوره از انتخابات، حضرت آیت الله رئیسی باشیم.

واکنش مقام وزارت خارجه ایران به موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه نسبت به موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان واکنش نشان داد.سید رسول موسوی در صفحه توییترش در واکنش به موضع‌گیری گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نوشت: تا زمانی که سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ، امریکا را حامی اصلی و درجه اول صلح در افغانستان معرفی کند و بترسد که نام ایران را در فهرست کشورهای حامی صلح افغانستان ببرد شک دارم کسی پیدا شود که سایر مطالب مطرح شده در این مصاحبه را باور کند.گران هیواد در مصاحبه ای درخصوص نتایج چهارمین نشست سه جانبهٔ وزرای امور خارجه افغانستان، چین و پاکستان و روابط افغانستان و پاکستان گفت‌وگو کرده بود.

موانع اصلی احیای برجام به روایت نشریه آمریکایی

نشریه آمریکایی ضمن بیان این که مذاکره‌کنندگان احیای برجام در وین دستکم ۲۰ صفحه متن شامل گزینه‌های مختلف درباره چگونگی حل موانع باقی‌مانده را تهیه کرده‌اند، به بررسی این موانع پرداخته است.نشریه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی به بررسی موارد اصلی مانع بر سر راه توافق در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین پرداخت و نوشت مذاکره‌کنندگان دور پنجم را هم در حالی که در چند نقطه اصلی به اختلاف برخورده بودند، به پایان رساندند و به کشورهای خود بازگشتند.به نوشته این نشریه، برخی مقامات دیپلماتیک هنگام ترک مذاکرات گفتند که آمریکا و ایران به زودی می‌توانند به نقاط مشترکی برسند و راهی برای بازگشتند به تعهدات خود ذیل برجام بیابند.در ادامه این گزارش آمده است: مذاکره‌کنندگان دستکم ۲۰ صفحه متن شامل گزینه‌های مختلف درباره چگونگی حل موانع باقی مانده تهیه کرده‌اند. در بین این موانع، اختلاف‌نظر درباره نحوه رسیدگی به سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، ماشین‌آلات مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین اختلاف‌نظر درباره این که آیا بازرسان دسترسی کافی به سایت‌های هسته‌ای ایران دارند یا خیر، دیده می‌شود.به نوشته پالتیکو، این که موارد مذکور چه میزان مانع بر سر راه توافق نهایی ایجاد می‌کنند، به نظر می‌رسد که بستگی به این دارد که چه کسی درباره آن‌ها صحبت می‌کند. طبق این گزارش در حالی که «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات و «عباس عراقچی» رئیس هیأت ایرانی ارزیابی مثبتی ارائه کرده‌اند و از احتمال پایانی بودن دور بعدی گفت‌وگوهای احیای برجام گفته‌اند، دیپلمات‌های ارشد سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان محتاطانه‌تر سخن گفته و از وجود سخت‌ترین تصمیمات در پیش‌روی این مذاکرات گفته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار