موضوع افزایش قیمت گاز مصرفی واحدهای صنعتی با گلایه تولیدکنندگان کرمانشاهی که نسبت به آن اعتراض دارند همراه شد ولی مسوولان و متولیان امر تلاش دارند این موضوع را در سطح ملی پیگیری کند تا برای آن چاره‌اندیشی شود.
کد خبر: ۹۶۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 07 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارم اسفندماه سال گذشته در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بندی را به تصویب رساندند که براساس آن، باید نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و دیگر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد، واحدهای سیمانی برابر ۱۰ درصد و دیگر صنایع (به غیر از نیروگاه) برابر ۱۰ درصد قیمت میانگین خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی شود.

این مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای امسال برای واحدهای صنعتی کشور اجرایی و در نهایت منجر به افزایش قیمت گاز مصرفی توسط واحدهای صنعتی و تولیدی شد.

بحث گرانی گاز در نشست هفته گذشته شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز مطرح و درخواست نمایندگان صنعت به منظور اصلاح این روند به نماینده عالی دولت در این استان ارائه شد.

افزایش قیمت بیشتر از میزان اعلام شده

«فرهاد مرزی» در این نشست عنوان کرد: بر اساس بررسی فیش گاز مصرفی واحدها تولیدی کرمانشاه قیمت گاز برای آنها حتی تا ۷۰۰ درصد نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت منجر به تورم در بازار خواهد شد، افزود: بدون شک این افزایش قیمت انرژی کالاهای تولید شده توسط واحدهای صنعتی را گران خواهد شد.

دبیر خانه صنعت و معدن تصویر فیش گاز یکی از واحدهای صنعتی پیش و پس از افزایش قیمت گاز نمایش داد و گفت: این واحد در سال ۹۹ برای مصرف بیش از ۳۰ هزار متر مکعب گاز سه میلیون تومان پرداخت کرده است، در حالی که در فروردین ماه امسال برای مصرف ۱۹ هزار مترمکعب باید ۱۴ میلیون تومان بپردازد.

مرزی با بیان اینکه قیمت اعمال شده توسط شرکت گاز بسیار بیشتر از قیمت مصوب مجلس است، گفت: شرکت گاز برای اینکه واحدهای تولیدی متوجه این افزایش خارج از مصوبه نشوند، در محاسبه بدهی و بخش های مختلف اعداد را اشتباه درج می کند.

با این حال سیروش شهبازی مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه این میزان افزایش قیمت گاز را بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دانست و افزایش بیش از میزان اعلام شده را تکذیب کرد که سخنانش با انتقاد انجمن‌های صنعتی حاضر در نشست همراه شد.

پیشنهاد برای اصلاح

دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در ادامه این نشست از عزم واحدهای صنعتی تمام کشور برای اصلاح موضوع سخن به میان آورد و گفت: تاکنون چند استان موضوع اعتراض به گرانی قیمت گاز را در سطح ملی مطرح کرده‌اند از این رو واحدهای صنعتی کرمانشاه نیز تقاضا دارند که این موضوع در شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی کشور مطرح شود.

«محسن دارابی» رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در این نشست خواهان اصلاح قانون مجلس شد و گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که لایحه ای را تنظیم کنند تا این قانون در استان های کمتر برخوردار همچون استان های زاگرس نشین و شرق کشور اجرایی نشود.

استاندار کرمانشاه هم در این نشست نسبت به افزایش بیش از حد قیمت گاز واحدهای تولیدی اعتراض کرد و دستور داد تا با کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی به منظور اصلاح این قانون نامه نگاری شود.

افزایش قیمت گاز بخش تولید را مایوس می‌کند

«هوشنگ بازوند» با اشاره به اینکه این سیاست با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع زدایی و پشتیبانی از تولید مغایرت دارد، گفت: تولید کننده ای که می بیند قبض گاز ۶ برابر شده است بدون شک برای افزایش تولید و اشتغالزایی مایوس خواهد شد.

وی یادآور شد: این روند افزایش قیمت گاز خلاف شعار سال مبنی بر حمایت از تولید و مانع زدایی است؛ زمانی که وظیفه اصلی ما پشتیبانی است حق نداریم مانع سازی کنیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اگر مدیری از اختیارات استانی خود استفاده نکنند کارآمد نیست، گفت: شرکت گاز استان کرمانشاه کارنامه بسیار درخشانی دارد اما توقع می‌رفت که پیش از افزایش قیمت با واحدهای صنعتی نشست‌هایی برگزار کند.

موضوع گرانی قیمت گاز واحدهای صنعتی به ویژه برای واحدهای تولیدی فولاد و سیمان در دیگر نقاط کشور نیز مورد اعتراض صنعتگران قرار گرفته و قرار است که این موضوع در سطح ملی مطرح شود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی قیمت سیمان در کشور ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که هزینه تولید آن برای کارخانه‌ها با افزایش ۶۴ درصدی روبه رو است که از افزایش قیمت گاز نشات می‌گیرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که بیش از ۳۰ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار