پروژه «زیست‌پارک» واقع در ارتفاعات جنوبی مشهد افتتاح شد.
کد خبر: ۹۸۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳ 22 July 2021

به گزارش تابناک رضوی مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، در مراسم بهره‌برداری از پروژه تفریحی زیست‌پارک گفت: زیست پارک یک پروژه با رویکرد بوم‌گردی و آشنایی شهروندان با زندگی روستایی و عشایری است. این بوستان ۲۲ هکتاری متفاوت از بوستان‌های سایر شهر است. تمام سعی‌ مشاور بر این بوده که شرایط طبیعی این مکان را حفظ کند و کمترین دخل و تصرف را در این محیط طبیعی داشته باشد. ۱۶ گونه گیاهی با نظر متخصصین دانشگاه فردوسی کاشته شده و ما در این مکان حتی یک متر چمن استفاده نکردیم و تماما گونه‌های اقلیمی بومی منطقه است. مبلمان این مکان کاملا مطابق با محیط است، حتی نیمکت‌ها چوبی درست شده‌اند. به نظر من اجرای این پروژه باید بالغ بر دوسال طول می‌کشید ولی این پروژه کمتر از هفت ماه اجرا شده است.

وی افزود: از کوه پارک به زیست پارک ۴۵۰ متر طولی منظرگاه ایجاد شده و بعد از منظرگاه که وارد معبر اصلی که با سنگ‌فرش‌های محیط طبیعی اجرایی شده، می‌شویم. حدود یک کیلومتر معبر اصلی طراحی کردیم. وقتی که وارد مسیر اصلی می‌شویم در سمت راست، بند آبگیری مشاهده می‌شود که دومنظوره ساخته شده و هم از باران، آب جمع می‌کند و هم از چشمه آب می‌گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: جلوتر که می‌رویم باغ بازی کودکان با محیط طبیعی دیده می‌شود، بعد از آن باغ تاج را داریم که با جزئیات زندگی عشایری توصیف شده است. ادامه آن باغ هیجان یا نشاط است که در آنجا بازی‌های دست جمعی پیش‌بینی شده، بعد از آن باغ دوستی است که مبلمانی طراحی شده که افراد می‌توانند به صورت گروهی دورهم بشینند، باغ حضور برای حضور خانواده‌ها است و در آخر باغ روستایی است. 

یعقوبی اظهار کرد: در کلان شهر مشهد مشابه همه شهرهای بزرگ به تدریج با ساخت و سازهایی که صورت گرفته، حاشیه شهر و اراضی کشاورزی با سرعت از بین رفته و جایگزین آن خیابان و واحدهای مسکونی شده است؛ به همین دلیل در طرح جامع مشهد تلاش بر این بوده که بتوانیم لکه‌هایی را تحت عنوان کاربری‌های فضای سبز تعریف کنیم تا با اجرای فضاهای سبز در سطح شهر و نقاط مختلف به کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، زیباسازی شهر و در یک کلام توسعه پایدار شهر و به سلامت شهروندان کمک کنیم.

وی بیان کرد: همانطور که شنیدید فضای سبز را به عنوان ریه‌های تنفسی شهر اسم گذاشتند و اگر فضای سبز مناسب و کافی در شهری تامین نشود، در واقع شهروندان آن شهر از لحاظ جسمی و روحی دچار مشکل خواهند شد. یکی از موردهای مهمی که در این دوره مدیریت چهار ساله به آن توجه شده، توسعه فضاهای سبز شهری بود. از سال ۹۶ تا به امروز سرانه فضاهای سبز مشهد از ۱۴.۲۶ به ۱۸.۵ مترمربع رسیده است؛ یعنی حدود ۱۷۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده است که ۳۰۰ هکتار آن در فضای سبز شهری و مابقی در کمربند سبز بوده است؛ به بیان دیگر، ۲۷درصد از فضاهای سبزی که الان موجود است، فضاهای سبزی است که در دوره ۴ساله اجرایی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: نکته دیگری که در فضای سبز مهم است، پراکنش فضای سبز در سطح شهر و ایجاد فضای سبز در حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار است. اگر ما ۱۰۱پارک پارک‌ محلی و ناحیه ای  با مساحت۱۲۰هکتار ایجاد کردیم و اگر ۶پارک بیش از ۶هکتار توسعه پیدا کرد که در مجموع این توسعه ۷۳ هکتار بود، در این بین ۵۷ بوستان به مساحت ۸۷هکتار در مناطق کم برخوردار احداث کردیم. نکته دیگری که باید در توسعه فضای سبز به آن توجه کنیم، حفظ ارتباط طبیعت بیرونی با زندگی شهری است و نباید محیط‌های طبیعی را از زندگی شهری جدا کنیم.

یعقوبی خاطرنشان کرد: در ارتفاعات کمربند سبز نقاط مختلفی را ایجاد کردیم که کوهشار نمونه بارز آن است. همچنین یکی از بوستان‌های مهمی که در این حوزه برنامه‌ریزی شد، همین زیست پارک بود. زیست پارک ارتباطی بین ارتفاعات کمربند سبز جنوبی و بوستان خورشید به عنوان بوستان بزرگ شهری که در محدوده منطقه ۹ است، ایجاد می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ذکر کرد: ما در این دوره بوستان‌های موضوعی زیادی مثل مادر و کودک و جلوخان آرامگاه فردوسی را اجرایی کردیم. کشت پارک اولین بوستانی است که با رویکرد کشاورزی شهری در ایران با الگوبرداری از نمونه‌های خارجی و برای اولین بار در مشهد درحال شکل‌گیری است. این پروژه در حاشیه چهل بازه با مساحت ۲۳هکتار حدفاصل دانشجو تا سیدرضی است که امیدواریم کل پروژه را در ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسانیم. بوستان شهرستانی با ۷۳هکتار و با همکاری مدیریت شهری و سایر ارگان‌ها در منطقه کم‌برخوردار شهر است که در ماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار