معاون آموزشی، فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد، گفت: خطر کرونای دلتا جدی است و حتی کسانی که 2 دوز واکسن دریافت کرده اند نیز در معرض خطر ابتلا به این سویه جدید قرار دارند.
کد خبر: ۹۸۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ 24 July 2021

دکتر اصغر حاتمی در گفتگو با تابناک رضوی بیان کرد: اگر چه واکسن ها همچنان در مقابل این سویه از کرونا کارایی دارند و از خطر مرگ و ابتلای بسیار شدید افراد را دور می سازند اما خطر ابتلا به نوع خفیف و متوسط بیماری برای افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند؛ همچنان وجود دارد.
دکتر حاتمی بیان کرد: طبق قولی که وزارت بهداشت داده است بایستی روزانه حدود 400 هزار دوز واکسن در کشور تزریق شود که تا کنون محقق نشده است. اگر به این عدد واکسیناسیون روزانه دست یابیم یعنی که تقریبا 5 تا 6 ماه آینده حدود 80 درصد از جمعیت کشور واکسینه خواهند شد. این زمان اگر چه همچنان زمان کمی نیست و از طریق افزایش میزان واکسیناسیون روزانه باید کاهش یابد تا با خطر جهش ویروس کمتر مواجه باشیم اما در شرایط فعلی کشور محقق شدن این میزان واکسیناسیون نیز مناسب به نظر می رسد.
وی چالش نخست در موضوع واکسیناسیون گسترده در سطح کشور را تامین واکسن دانست و افزود: بعد از تامین واکسن تزریق آن نیز به نظر می رسد نیاز به تدبیر بیشتری دارد؛ وجود صف‌های طولانی و عدم توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود می‌تواند تهدیدی جدی در خصوص گسترش بیشتر بیماری باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه مردم از تعطیلی‌های مکرر خسته شده‌اند؛ بیان کرد: علی رغم اینکه اقتصاد و معیشت خانواده‌ها در این محدودیت ها تحت تاثیر قرار می گیرد اما نباید فراموش کرد که کرونا به مراتب از روزهای نخست خطرناک‌تر شده است و تا زمانی که به ایمنی لازم از طریق واکسیناسیون گسترده نرسیده باشیم؛ همچنان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پرهیز از حضور در میهمانی ها و تجمعات هر چند کوچک ضروری است؛ به خصوص اینکه قدرت سرایت سویه دلتا در مطالعات بسیار سریع و گاه کمتر چند دقیقه ذکر شده است؛ به این معنی که فرد مبتلا در صورت تماس غیر محافظت شده ( نداشتن ماسک) می تواند ویروس را ظرف چند دقیقه و شاید کمتر حتی در محیط باز به سایر افراد انتقال دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار