امام جمعه تربت جام:
امام‌جمعه تربت‌ جام با یادآوری اینکه پنجم مرداد سالروز برگزاری اولین نماز جمعه انقلاب اسلامی است، نماز جمعه را آژیر خطر کارخانۀ انقلاب و تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی توصیف کرد.
کد خبر: ۹۸۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱ 27 July 2021

حجت‌الاسلام میرزا حسین معتمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک رضوی، با تبریک اعیاد قربان و غدیر و تقارن آن با سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور در بیان آثار و برکات اقامه ۵۲ نماز جمعه در طول سال گفت: نفس اجتماع مسلمین در این فریضه الهی عبادت، رسیدگی به حال همدیگر و تبادل فکر و نظر در مورد مسائل مهم جامعه است.

نماز جمعه تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی است

امام‌جمعه تربت‌ جام خاطرنشان کرد: بعد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اولین نماز جمعه به‌ حکم امام راحل با امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی مثل چنین روزی در پنجم مرداد ۵۷ در تهران اقامه و ۴۲ سال از عمر بابرکت این درخت تناور با بیش از هزار جایگاه نماز جمعه در کشور می‌گذرد.

وی به پررنگ‌تر شدن اهم نقش‌های نماز جمعه در طول تاریخ اشاره کرد و در این باره افزود: نماز جمعه، تجلی اسلام مجتمع، پشتوانه استمرار حاکمیت حق، پیوند حاکمیت با آحاد مسلمانان، تجلی تعلیم و تربیت حاکمیت، تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی، تجمع سیاسی و آگاهی بخشی در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و جهانی است.

معتمدی‌فر تشکیل «جامعه انسانی ـ ایمانی» را اولین فلسفه برگزاری نماز جمعه در اسلام و آمدن واژه‌های «جمع، جمعه و جامعه» در قرآن کریم را به معنای لغوی جمع و فراهم‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: اصلاً نگاه قرآن از تنیده شدن آحاد جامعه به همدیگر در امور اجتماعی، دعوت به مطالعه، آسیب‌شناسی فرازها و فرودها و تزلزل جوامع قبلی است که در روز حل مشکلات باید به مسائل هویتی و اصالتی جوامع خود اهمیت داده و آن را حفظ کنیم.

نماز جمعه به جامعه «هویت و اصالت» می‌بخشد

امام‌جمعه تربت‌ جام با اشاره به اصلی از قرآن کریم مبنی بر اینکه نماز جمعه است که به جامعه «هویت و اصالت» می‌بخشد تا در آسیب‌ها و بحران‌ها کمتر دچار لغزش ‌شود، ادامه داد: بزرگ‌ترین دعوا بین قرآن و فلاسفه روی علل پیدایش و تداوم اجتماعات هست که طبق نظر قران کریم معنویت و وحدت فرامادی مهم‌ترین عامل پیدایش اجتماعات بشری برای رسیدن به هدف متعالی است بنابراین قرآن هر اجتماعی را تایید نمی‌کند و با صراحت از انجام منکر در برخی از اجتماعات خبر می‌دهد.

وی پیوند عمیق و قطعی با خداوند متعال، کورکورانه نپذیرفتن و تأکید بر اراده و اختیار را سه شرط اجتماع مدنظر و تأیید اسلام برشمرد و اضافه کرد: این سه ویژگی را در تشکیل سه اجتماع روزانه، هفتگی، سالانه از جمله نمازهای جماعت یومیه، نماز جمعه و حج بیت‌الله‌الحرام رقم می‌خورد که در چهار گام انسان‌سازی، امت‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی نماز جمعه بیشترین نقش را بر انسان‌سازی و امت‌سازی دارد.

چرا گفته می‌شود نماز جمعه حج فقرا است؟

معتمدی‌فر با اشاره به اینکه دومین هدف از اجتماع، آگاه‌سازی از اوضاع‌واحوال مسلمین است، گفت: نماز جمعه حج فقرا است به‌طوری‌که مردم باید از اوضاع‌واحوال اقصی نقاط دنیای اسلام از جمله اینکه چرا سربازان آمریکایی از افغانستان رفتند، چرا سوریه تخلیه شد، در عراق و خاورمیانه چه می‌گذرد و موارد مشابه را از یک منبع رسمی زلال و شفاف همانند نماز جمعه به‌عنوان قرارگاه فرهنگی، ایمان و بصیرت‌افزایی مطلع شد.

امام‌جمعه تربت‌ جام سومین فلسفه نماز جمعه را بیعت با امام و ولی امر مسلمین و حاکم اسلامی برشمرد و افزود: نماز جمعه تریبون رسمی ولی‌فقیه و حاکم جامعه اسلامی است به‌طوری‌که مؤمنین در سراسر کشور با اجتماع‌ها اقرار به ولایتمداری داشته و تا پای جان پیرو انقلاب و رهبری‌اند و این در جامعه کنونی به یک فرهنگ غنی تبدیل‌شده و هیچ قدرتی به‌اندازه جماعت کارگر نیست.

وی تقویت «هویت ملی و هویت بخشی» به جامعه را از دیگر فلسفه‌های تشکیل نماز جمعه برشمرد و یادآور شد: ۴۲ سال است این ملت هویت «ایرانی ـ اسلامی» خودشان را با صراحت داد می‌زنند به‌طوری‌که دشمن نمی‌تواند به ساحت کشور، ملت و رهبری تعرض کند چرا که نماز جمعه رسواکننده فتنه و فتنه‌گران و برملا کردن همه نقشه‌های استکبار جهانی است و هیچ‌کس به‌اندازه منافقین از نماز جمعه نمی‌ترسد.

نماز جمعه آژیر خطر کارخانه انقلاب است

معتمدی‌فر بابیان اینکه نماز جمعه یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است و هیچ توجیهی بر شرکت نکردن در این قرارگاه پذیرفته نیست، چرا که نماز جمعه آژیر خطر کارخانه انقلاب است و اگر قطعه‌ای نقص داشته باشد و عضوی کار نکند این آژیر وظیفه دارد با داد زدن همگان را متوجه آن خطر کند.

امام‌جمعه تربت‌ جام یادآور شد: داد و فریاد امام‌جمعه در نماز جمعه از روی دلسوزی است، امام‌جمعه باید علاوه بر ذائقه‌سنجی، ذائقه‌ساز و جریان‌ساز باشد و آنچه را که حق بوده و بدان رسیده را در نماز جمعه به‌طور قاطع، بی‌پروا و با صراحت لهجه بیان کند.

وی با بیان اینکه یک سوره در قرآن در عظمت این روز نازل‌ شده در ارتباط با نماز جمعه، تصریح کرد: هر کار فرهنگی، کار دینی نیست ولی نماز جمعه تلاقی دین و فرهنگ است به‌طوری‌که زینت بخشی به جامعه اسلامی و آسیب‌زدایی از آن، هنر نماز جمعه است که نقش آن را در اصلاح فرهنگ نمی‌توان نادیده گرفت.

معتمدی‌فر پالایش، جریان‌سازی سالم، آرام‌بخشی، امیدبخشی و کار فرهنگی تربیتی را از مؤلفه‌های مهم برپایی نماز عبادی سیاسی جمعه در چله دوم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی رشد و تعالی گفتمان‌های غالب همچون فرهنگ ایثار و شهادت، خانه و خانواده، حب وطن، همدلی و مواسات در نماز جمعه تبیین می‌شود و وقتی فتنه‌ها، کودتاها، مکر و حیله‌های دشمنان در نماز جمعه برملا می‌شپد و بصیرت‌افزایی می‌شود این فرآیند ساماندهی و آسیب‌شناسی جامعه اسلامی از هنرهای بزرگ نماز جمعه است بنابراین نماز جمعه به‌عنوان پایگاه وحدت و همدلی شناخته می‌شود.

امام‌جمعه تربت‌ جام در اهمیت غدیر گفت: اولین ارمغان و ره‌آورد حکومت ولایی امیرالمؤمنین(ع) امنیت جهانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار