مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی:
مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: هپاتیت‌های ویروسی B و C صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بیماری‌های حاد و مزمن کبدی، نارسایی کبد (سیروز) و سرطان کبد می‌شود.
کد خبر: ۹۸۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ 28 July 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمدرضا هدایتی‌مقدم، در آستانه 7 مرداد، روز جهانی هپاتیت افزود: برطبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 میلادی (1398 خورشیدی)، بیش از 350 میلیون نفر در دنیا با هپاتیت‌های ویروسیB و C زندگی می‌کنند، 3 میلیون مورد جدید عفونت با این دو ویروس رخ می‌دهد و یک میلیون و 100 هزار نفر بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهد،

وی ادامه داد: روز جهانی هپاتیت هر سال در 28 جولای (6 یا 7 مرداد) با هدف افزایش آگاهی و فهم عمومی در مورد گروهی از بیماری‌های عفونی معروف به هپاتیت‌های ویروسی و تشویق کشورها برای تقویت اقدامات کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها برگزار می‌شود.

دبیر انجمن هپاتیت خراسان رضوی بیان کرد: هپاتیت یکی از 5 بیماری عفونی مهم است که پویش بزرگداشت روز جهانی آن مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است. از سال 2004 میلادی (1383 خورشیدی) روز هپاتیت توسط گروه‌های مختلف و به‌طور غیر رسمی در تاریخ‌های متفاوتی برگزار می‌شد و در کشور ما اول آبان ماه هر سال به‌عنوان آغاز هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت انتخاب شده بود.

وی عنوان کرد: سازمان غیر انتفاعی اتحادیه جهانی هپاتیت با مشارکت گروه‌های بیماران، ابتدا 19 می برابر با 28 اردیبهشت را به‌عنوان اولین روز جهانی هپاتیت اعلام کرد. سازمان جهانی بهداشت در سال 2010 میلادی (1389 خورشیدی) بزرگداشت روز جهانی هپاتیت را مورد تایید قرار داد و تاریخ آن را به 28 جولای (6 مرداد) تغییر داد. 28 جولای سالروز تولد یکی از دانشمندان برنده جایزه نوبل به نام آقای بلومبرگ است که به خاطر کشف ویروس هپاتیت B و سپس واکسن آن در دهه هفتاد میلادی، جایزه نوبل در پزشکی را از آن خود کرد.

هدایتی مقدم یادآور شد: در هر سال شعار و موضوع مشخصی برای روز جهانی هپاتیت تعیین می‌گردد و برنامه‌های متعددی نظیر پویش‌های عمومی، نمایش‌ها، کنسرت‌ها، آزمایش رایگان هپاتیت و ... در بیش از 100 کشور دنیا اجرا می‌گردد. شعار انتخابی امسال (2021 میلادی) عبارت است از: Hep can’t wait یعنی هپاتیت مسئله بسیار فوری است و نمی‌توان صبر کرد.

مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد:در حالی که هر 30 ثانیه یک نفر - حتی در دوره فعلی بحران کروناویروس و بیماری جهان‌شمول کووید 19- از هپاتیت می‌میرد ما نمی‌توانیم برای اقدام در خصوص این بیماری صبر کنیم. ما باید همین الان برای رسیدن به هدف حذف هپاتیت تا سال 1410 اقدام کنیم.

هدایتی مقدم اظهار کرد:هپاتیت‌های ویروسی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی در دنیا به‌شمار می‌روند. از بین 5 نوع هپاتیت ویروسی A ، B ، C ، D و E، دو نوع اول و آخر از طریق دستگاه گوارش و خوردن آب و مواد غذایی آلوده منتقل می‌شوند اما انتقال ویروس‌های هپاتیتB ، C و D از طریق اشتراک خونی مثل استفاده از ابزار تیز آلوده برای تزریق، خالکوبی، تاتو، و نظائر آن و نیز تماس جنسی محافظت‌نشده رخ می‌دهد.

به گفته دبیر انجمن هپاتیت خراسان رضوی، هپاتیت‌های ویروسی B و C همه‌گیری‌های خاموشی هستند که بیشتر از همه جمعیت‌های محروم و حاشیه‌ای را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این دو ویروس یکی از عوامل ایجاد سرطان در انسان است. در واقع از هر 12 مورد فوت ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی است، افزود: هپاتیت‌های ویروسیB و C در مقایسه با بیماری‌های عفونی دیگر مثل ایدز، سل و مالاریا در هر سال تعداد افراد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند (بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر) و روند مرگ ومیر ناشی از آنها بر خلاف بیماری‌های یادشده رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از هپاتیت B واکسن موثر و بسیار ارزانی وجود دارد که اولین نوبت آن بایستی در بدو تولد تزریق گردد اما هنوز در بیش از نیمی از کشورهای دنیا نوزادان این واکسن را دریافت نمی‌کنند علاوه بر این، همچنین داروهای موثر برای کنترل هپاتیت B و درمان کامل هپاتیت C وجود دارد اما درصد کمی از بیماران قادر به دریافت این داروها هستند.

 

وی در ادامه یادآور شد: بر این اساس انتظار می‌رود تا پایان سال 2030 میلادی، 80 درصد مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسیB و C شناسایی و درمان شوند و 90 درصد موارد جدید عفونت با ویروس‌های هپاتیتB وC و 65 درصد موارد فوت ناشی از آنها کاهش یابد. بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای برنامه‌های ملی برای رسیدن به این هدف مهم جهانی شدند.

وی تاکید کرد: در کنار دسترسی بیماران به امکانات تشخیصی و درمانی ارزان، آگاهی و فهم بیشتر در مورد هپاتیت‌های ویروسی و خطرات ناشی از آنها یک ضرورت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار