معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاون سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اعضای کتابخانه های عمومی و مردم خراسان رضوی در استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱ 28 July 2021

به گزارش تابناک رضوی، ویژه برنامه «پیام بران غدیر» به مناسبت عید سعید غدیر خم با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدحامد علم الهدی، معاون سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ اعضای کتابخانه های عمومی و مردم خراسان رضوی در استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدا مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تبریک اعیاد و آرزوی سلامتی برای همه مردم جهان گفت: غدیر برای اهل تشیع جنبه سیاسی دارد و ما در مقام یک مسلمان طبق توصیه اهل بیت(ع) و علمای دین وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای بزرگداشت این عید بزرگ و انتقال آن به نسلهای آینده به کار گیریم. اهمیت مسأله غدیر را نیز می توان در بیان و قلم بزرگان اهل تشیع دید که در همه آنها اذعان شده است باید حادثه و اتفاق غدیر را منتشر و بزرگ بداریم .
وی تصریح کرد: کوتاهی ما مسلمانان در واقعه غدیر باعث به وجود آمدن حادثه عاشورا شد، اما در این دوران این وظیفه ماست که با عملکرد مسئولانه و مفید خود از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم. غدیر در واقع ادامه مسیر نبوت حضرت محمد(ص) و راه تبیین اسلام است و بر ماست که از همه ظرفیتهای موجود برای تبیین و بیان ابعاد مختلف غدیر استفاده کنیم. آنچه که مسلم است این است که پیامبر از برگزاری حادثه غدیر خم هدفی فراتر از معرفی حضرت علی(ع) و ابراز محبت به ایشان را داشته اند که از فکر بشری و دانش کم ما خارج است.
مهدی رمضانی با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: یکی از رسالتهای کتابخانه های عمومی و کتابداران برگزاری برنامه های مناسبتی در جهت بررسی ریشه ای و عمیق حوادث بزرگ تاریخ اسلام است. هدف ما نیز از برگزاری جشنواره های کتابخوانی در سطح جشنواره رضوی این است که اتفاقات مهم تاریخ اسلام را با زبان و عناصر امروز به گوش مردم برسانیم.

در ادامه حامد علم الهدی، معاون سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تبریک ایام دهه ولایت و عید سعید غدیرخم گفت: ما امروز در عید الله اکبر هستیم، عیدی که برای شیعیان بسیار بزرگ و حائز اهمیت است. یکی از اعمال مهم در این روز جاری کردن صیغه اخوت و برادری است که ریشه در مهاجرت انصار همراه با پیامبر(ص) به مدینه و جدایی آنان از خویشانشان دارد .
وی جایگاه حضرت علی(ع) را در نزد پیامبر(ص) بسیار مهم و بزرگ خواند و گفت: در زمان مهاجرت، حضرت علی(ع) به پیامبر(ص) می فرمایند:«برای هر کس برادری است، اما من تنها مانده ام» پیامبر(ص) در جواب می فرمایند:« یا علی، ما تو را برای خود نگه داشته ایم».
علم الهدی تصریح کرد: صیغه اخوت برای ارث بردن از اموال و نام نیست بلکه هدف آن این است که در اعمال خیر یکدیگر شریک و هم قدم باشیم. غدیر خم بوسیله پیامبر(ص) و به فرمان خداوند در خم غدیر بعد از حج الوداع پیامبر(ص) بصورت پیام و اعلان عمومی آن هم در عصری که رسانه ای وجود نداشته است، برگزار شد. اهمیت این واقعه در مساله خلافت و امامت بعد از پیامبر(ص) بود که باید برای همه مسلمانان ابلاغ می شد، به همین علت نیز پیامبر تاکید می فرمایند:« حاضرین به غایبین و پدران به فرزندان بگویند که هر کس من مولا و ولی اویم از این پس علی مولا و ولی اوست».
معاون سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در زمان کنونی ولایت فقیه در ادامه ولایت معصومین(ع) است، ما به عنوان مسلمان حکومت خدا بر مردم را پذیرفته ایم اگر چه که امروزه حکومت مردم بر مردم مرسوم است اما اجرای این حکومت به واسطه علما و فقهای دین صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی کتاب «خطبه ماندگار: مروری بر خطبه غدیر، سند همیشه ماندگار ولایت» از آثار خود، گفت: پیامبر(ص) در فرازی از خطبه غدیر می فرمایند:«غایبین به حاضرین، پدران به فرزندان بگویند» در واقع پیامبر(ص) وظیفه ابلاغ پیام غدیر را تا روز قیامت بر عهده مسلمانان قرار داد و امروز وظیفه ماست که به عنوان«پیام بران غدیر» با حداکثر توان خود در این راه قدم برداریم. من توصیه می کنم حتی برای یک بار هم شده ترجمه غدیرخم را بخوانید تا به عمق حادثه و تأکید پیامبر(ص) برای انتشار نسل به نسل آن پی ببرید.
وی افزود: به طور کلی می توان پیام غدیرخم را در 2 جمله «هر کس من مولا و ولی اویم، از این به بعد علی مولا و ولی اوست» و « کسانی که علی را عزت و احترام دارند دوست بشمارید و هر کس غیر از این کرد، او را دشمن خود بدانید»خلاصه کنیم، به عبارتی ما به عنوان یک مسلمان و در مقام «پیام بران غدیر» مشمول این سخنان پیامبر(ص) در جامعه امروز هستیم.

در پایان حسین شکیبی نیا، شاعر سبزواری به خوانش یکی از اشعار خود با محوریت غدیر پرداخت:
کسی بیاید و یک جرعه آبمان بدهد
دوباره از خم کوثر شرابمان بدهد
شراب یاد تو دیوانه می کند ما را
چگونه وصف کنیم این همه تمنّا را؟
شکوه نام تو را واژه بر نمی تابد
خسی لطافت گل را چگونه در یابد؟
برای شرح تو میدان واژهها تنگ است
قلم برای رسیدن به وصف تو لنگ است
تو ای لطافت باران بهار بی پایان
تو در نهایت هستی تجسّم ایمان
تو ای بزرگ تو ای ماندنی تو ای خورشید
تو ای همیشه صداقت عدالت جاوید
همیشه برکتی از آسمان قرینت بود
میان این همه گل «یاس» همنشینت بود
سگان کوفه گل یاس را نفهمیدند
چگونه آن همه احساس را نفهمیدند؟
به غنچه غنچه این بوستان ستم کردند
و ساقه های گل یاس را قلم کردند
تو از شقاوت تاریخ بر نیاشفتی
تو درد بی کسی ات را به چاه می گفتی
گلوی مثنویم سوخت، آب می جویم
تو را میان غزلهای ناب می جویم
ببین چگونه در این التهاب می سوزیم!
چگونه در تب یک جرعه آب می سوزیم!
کسی بیاید و یک جرعه آبمان بدهد
دوباره از خم کوثر شرابمان بدهد

گفتنی است، برگزاری مسابقه پیامکی از خطبه غدیرخم، خطبه خوانی، تجلیل از کارکنان سادات و اهدای جوایز به شرکت کنندگانی که نامشان«علی» بود از جمله برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار