سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد پاسخ داد
سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه «یکی از اولویت‌های اساسی وزیر کشاورزی دولت سیزدهم باید موضوع آب و بهره‌وری از آن در بخش کشاورزی باشد»، گفت: در حوزه آب با توجه به بحرانی شدن دشت‌های کشور، با ابر مشکل مواجه هستیم. در این زمینه دیگر فرصت خطا نداریم. در هر استان دشت‌ها یا ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی است.
کد خبر: ۹۸۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳ 25 August 2021

تابناک رضوی: شهرام عیدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های وزیر جهادکشارزی پیشنهادی دولت سیزدهم و چالش‌های بخش کشاورزی اظهار کرد: برنامه‌هایی که ایشان منتشر کرده‌اند از جمله زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی، توانمندسازی روستائیان، حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسیاری از موارد دیگر، بسیار جامع و کامل است و تمام حوزه‌ها را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی افزود: این موارد اهداف کلی است و باید دید که ایشان می‌توانند این موارد را پیگیری کنند یا نه. کشاورزی ما در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه‌رو است. در حال حاضر در بخش کشاورزی با مشکلاتی از جمله بحث بهره‌وری پایین آب در کشاورزی و مشکلات دیگری‌ رو به‌رو هستیم.

سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه برنامه‌هایی که دکتر ساداتی‌نژاد مطرح کرده‌اند به گونه‌ای بوده است که برای هر مشکل راه‌حلی را در نظر گرفته‌اند، عنوان کرد: اما چگونگی اجرایی این برنامه‌ها بسیار مهم است. مثلا سالیان سال است که در رابطه با درصد آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بحث شده است و برنامه‌های متعددی مطرح شده است. ولی چگونگی اجرا و تامین بودجه اجرای این برنامه‌ها اهمیت دارد. اینکه این بودجه‌ها قرار است از کجا تامین شوند، هیچ اشاه‌ای نشده است.

عیدی‌زاده با اشاره به بحث اهمیت چگونگی اجرای برنامه‌ها در حوزه کشاورزی بیان کرد: برای مثال ذکر کرده‌اند که زنجیره ارزش صنایع تبدیلی را تکمیل می‌کنم و بحث یکپارچه‌سازی مدیریت اراضی کشاورزی نیز مطرح شده است. ولی اینکه چگونه و با چه راهکاری قرار است این اقدامات انجام شود بیان نشده است. مگر بعد از اینکه از مجلس رای مثبت دریافت کردند، با دعوت از کسانی که در این زمینه صاحب نظر هستند برای تمام بندهایی که در این برنامه ذکر کرده‌اند راهکار اجرایی پیدا کنند.

وی در خصوص سوابق اجرایی وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: سوابق ایشان بیشتر دانشگاهی بوده است. در رابطه با سابقه اجرایی، ایشان تنها رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هستند که آن‌هم دو سال است تشکیل شده، ولی در این دوسال سوابق اجرایی خوبی داشتند و نشان داده‌اند که به دنبال تحول در این حوزه هستند.

سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: به گمان من با توجه به این برنامه و راهکارهایی که ارائه کردند، اگر به صورت جدی به دنبال حل مشکلات باشند، می‌توانند ۴۰ یا ۵۰ درصد مشکلات را در حوزه کشاورزی حل کنند.

عیدی زاده در رابطه با چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی، گفت: نمی‌توان مورد مشخصی را بیان کرد. در حوزه آب با توجه به بحرانی شدن دشت‌های کشور، با ابر مشکلی مواجه هستیم. در این زمینه دیگر فرصت خطا نداریم. در هر استان دشت‌ها یا ممنوعه است یا ممنوعه بحرانی است.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی از ۳۷ دشتی که در استان وجود دارد، ۳۴ دشت ممنوعه و بحرانی است. ما با یک ابر بحران آب مواجه هستیم و یکی از اولویت‌های اساسی ایشان باید آب و بهره‌وری آن در بخش کشاورزی باشد.

سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، موضوع الگوی کشت است. در حال حاضر کشت به صورت سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و الگوی کشت یکسانی وجود ندارد. بعد از سالیان سال همچنان شاهد این وضعیت هستیم که یک سال قیمت پیاز زیاد می‌شود و سال دیگر قیمت هویج و ... . هیچ برنامه‌ریزی دقیق و مدونی در زمینه الگوی کشت در کشور وجود ندارد. در حالی که می‌توان در استان‌ها براساس مزیت‌های نسبی‌ که وجود دارد، یک برنامه‌ریزی دقیق انجام داد.

عیدی زاده تصریح کرد: زمین‌های خرده مالکی و اقتصاد مقیاس یکی دیگر از مشکلات در حوزه کشاورزی است. اکثر زمین‌های کشاورزی خرده مالکی هستند و قیمت تمام شده محصولات بالا است. همچنین بحث یارانه‌ای که به محصولات کشاورزی تعلق می‌گیرد از دیگر مشکلات موجود است. تا چه زمانی قرار است یارانه به محصولاتی چون سم و کود و ... تعلق بگیرد و از آن طرف بر روی محصولات کشاورزی قیمت‌های دستوری اعمال شود. این موارد تنها بخشی از معضلاتی است که در حوزه کشاورزی وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار