معاون مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در 5 ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل با افزایش سه برابری تماس با اورژانسهای 115 مشهد روبرو بودیم.
کد خبر: ۹۹۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹ 16 September 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکترحسین محزون در در نشست خبری با موضوع «اورژانس و فوریت‌های پزشکی در شرایط کرونا» که از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، در اپلیکیشن کلاب هاوس برگزار شد، افزود: در پنج ماهه ابتدایی سال جاری 548 هزار و 152 تماس با اورژانس 115 گرفته شد که به طور میانگین 3536 تماس به صورت روزانه می‌شود. این آمار حدودا سه برابر سال‌های گذشته است.
وی افزود: از این تماس‌ها 144 هزار و 632 مورد منجر به اعزام آمبولانس شد و 17 هزار و 328 مورد هم مزاحمت‌های تلفنی بود که بی‌مورد با 115 تماس می‌گیرند. این مزاحمت‌های تلفنی حدود 111 تماس به صورت روزانه است. کل ماموریت‌های ما در سال جاری 163 هزار و 436 مورد بوده که شامل بیماران کرونایی و تصادفات می‌شود. هر ماموریت و اعزام اورژانس بین 20 تا 30 میلیون ریال برای ما هزینه دارد.
دکتر محزون با بیان این که 155 هزار تماس هم به‌عنوان مشاوره تلفنی بیماران حاد ثبت شده است، عنوان کرد: اورژانس برای مشاوره تلفنی در موارد عادی نیست و سامانه‌های تلفنی مختلفی مانند 191 و 190 برای این امر وجود دارد. با درگیر کردن و اشغال کردن تلفن اورژانس برای این موارد باعث می‌شود که به سایر بیماران دیر خدمت‌رسانی شود. علاوه بر مشغول کردن خطوط که موجب اختلال در برقراری ارتباط می‌شود، این مزاحمت‌های تلفنی یا تماس‌های بی‌مورد با 115 باعث کاهش کارایی و خستگی نیروها می‌شود.
بیش از 80 ماموریت اورژانس هوایی طی دو سال اخیر در خراسان
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی اورژانس ریلی در دستور کار است ؛ در خصوص اورژانس هوایی بیان کرد: برای سطح یک اورژانس بالگرد اعزام می‌کنیم که در سطح شهر مشهد با توجه به ایستگاه‌های مختلف اورژانسی که وجود دارد بالگرد اعزام نمی‌شود اما در سطح استان اگر فوریت و سطح یک بیماری وجود داشته باشد بالگرد اعزام می‌شود. در سال 98 و 99 به ترتیب 45 و 38 مورد اعزام بالگرد را داشتیم.


حدود 90 آمبولانس فعال در مشهد وجود دارد
وی با تاکید بر این که وضعیت پایگاه‌های اورژانس در سطح شهر مطلوب نیست اما خوب است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در پیک پنجم کرونا، ابتلاء تکنسین‌ها و پرسنل اورژانس به کرونا بود که سبب می‌شد افراد از چرخه خدمت‌رسانی خارج شوند. آمبولانس‌ها و کدهای پرسنل ما مدام در حال اعزام و انتقال بیماران بودند و این مساله باعث نیاز به تعمیرات در خودروها و تجهیزات هم می‌شد. کدی را داشتیم که آمبولانس از هشت صبح که روشن می‌شد، دو نیمه شب خاموش می‌شد و به صورت پی‌درپی بیماران را اعزام می‌کرد. حدود 90 آمبولانس و کدفعال داریم که به طور مستمر در هفت روز هفته و به صورت 24 ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند.
محزون تاکید کرد: تمام استرس‌هایی که در بخش‌های بیمارستانی مانند اورژانس‌ها به پزشکان، پرستاران و... وارد می‌شود، در اورژانس پیش بیمارستانی و همکاران ما که به محل‌های حادثه یا منزل افراد اعزام می‌شوند را یک نفر متحمل می‌شود و خواهش ما این است که این پرسنل بیشتر درک شوند؛ اگر بیماری به بیمارستان ارجاع می‌شود، ممکن است اولویتِ بیمارستان تحویل مریض ما نباشد اما اگر مقدور است زمانی که کد 115 می‌رسد، سریع‌تر تعیین تکلیف کنند تا کد و خودروی آمبولانس آزاد شود و بتواند سریع‌تر به نجات یک بیمار دیگر بپردازد.
معاون مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مردم درخواست کرد: لطفا زمانی که با اورژانس 115 تماس می‌گیرید با آرامش پاسخ اپراتور را بدهید؛ درست است که مریض بدحال دارید اما با عصبانیت پاسخ دادن مشکلی را حل نمی‌کند. درخواست‌های غیرضرور برای سرم تراپی و تزریقات نداشته باشید. راه‌ها برای خودروهای امدادی باز نگه دارید و مقابل منازل خودروهای دیگر را پارک نکنید. از جابه‌جایی مصدوم‌هایی که سر و گردن‌شان آسیب دیده است خودداری کنید و فقط به توصیه‌ها گوش نمایید. آدرس‌های دقیق بدهید، اگرچه سیستم اورژانس به مسیریاب‌های دقیق مجهز است و به محض تماس افراد با اورژانس مکان آن‌ها را ثبت می‌کند اما آدرس‌های غیردقیق موجب اتلاف انرژی و وقت می‌شود.

70 پایگاه دیگر اورژانس در مشهد نیازمندیم

همچنین محمد علیشاهی، مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشست ایراد سخن کرد؛ وی گفت: پنج برابر ظرفیتی که برای ما تعریف شده است در حال خدمت‌رسانی هستیم و ورای تصور ظرفیتی فعالیت می‌کنیم. حدود 70 پایگاه اورژانس دیگر در شهر مشهد نیاز داریم.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای مختلف، شهرداری‌ها کمک‌های فراوانی به نیروهای امدادی می‌کنند و اگر در نظر بگیریم که هر زمان برای هر مسئولی اتفاقی بیافتد، اولین اقدام تماس با 115 است، پس باید بیشتر به این بخش توجه شود. نیاز داریم که حوزه‌های مختلف خارج از دانشگاه علوم پزشکی به این بخش توجه نمایند و مانند آتش نشانی و پلیس بتوانیم اورژانس را هم در شهر توسعه دهیم. همچنین خیّرینی که در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان حضور دارند و کمک می‌کنند اگر مدتی بتوانند به سیستم اورژانس توجه کنند می توانیم در ارتقاء سطح خدمات پیش بیمارستانی موثر باشیم. وی افزود: خیرین علاقمند به همکاری می توانند با تماس با شماره ۳۱۴۴۹۹۳۰ روابط عمومی مرکز اورژانس تماس حاصل نمایند تا راهنمایی لازم در این خصوص به ایشان ارائه شود.
با چالش گران بودن زمین و تهیه آن در شهر مواجهیم
علیشاهی ادامه داد: امروز با چالش گران بودن زمین در سطح مشهد مواجه‌ایم، به‌ویژه تهیه زمین در بافت متراکم شهر که ما را اذیت می‌کند. اگر بتوانیم زمین را تهیه کنیم شاید بشود از مسیرهای دیگر احداث ساختمان را پیش ببریم. در سال‌های اخیر همتی شد و توانستیم حدود 50 درصد پایگاه‌های کانکسی اورژانس در سطح شهر را کاملا جمع کنیم و به پایگاه‌ها و ساختمان تبدیل کنیم.
مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: یکی از چالش‌های دیگر اورژانس درخواست‌های برخی سازمان‌ها است که انتظار دارند برای برخی مراسم‌ها و همایش‌ها آمبولانس ثابت مستقر شود. البته در دوران کرونا همایش‌ها کمتر شده است ولی سیستم‌های بخش خصوصی هم در مشهد هستند که می‌توان از آن‌‌ها هم برای چنین مواردی استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار