یک متخصص طب اورژانس و عضو کمیسسیون روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: کارکنان فوریت‌های پزشکی در شرایط کرونا سختیهای فراوانی متحمل شدند که جا دارد مسئولین بیشتر این عزیزان را دریابند.
کد خبر: ۹۹۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱ 19 September 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکتر مسعود شهابیان در نشست خبری با موضوع «اورژانس و فوریت‌های پزشکی در شرایط کرونا» که از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، در اپلیکیشن کلاب هاوس برگزار شد، اظهار کرد: کارکنان EMS از عدم اجرای دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مبنی بر ۲۰ درصد کسر موظفی و ۳ روز مرخصی تشویقی کادر درمان درگیر با کرونا گله‌مند هستند. اگر چه گفته می شود که برخی از مطالبات شغلی زمین مانده این همکاران در دست اقدام است اما پیک های سهمگین و متوالی عملا امکان اجرایی شدن بسیاری از این مطالبات را سلب کرده و باید اعتراف کرد که شیفت‌های سنگین پرسنل فوریت‌های پزشکی به خصوص در پیک پنجم فقط با ازخودگذشتگی پرسنل اداره شد.
وی با اشاره به بیست و ششم شهریورماه، که روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی نام دارد و ضن تبریک این روز به فعالان این عرصه گفت: ما اگر می‌توانیم در سال 2021 با خیال راحت در خانه هامون باشیم و بدانیم که اگر اتفاق حاد و اورژانسی برای هر کدام از اعضای خانواده ما افتاد، می‌توانیم شماره 115 را بگیریم و به دنبال آن، عده ای افراد خبره و تحصیلکرده سریعاً به محل منزل ما مراجعه کنند و فورا اقدامات درمان اورژانسی را انجام بدهند و بعد بیمار را به بهترین و مناسب ترین مرکز درمانی ببرند، به دلیل وجود اورژانس پیش بیمارستانی است و به دلیل وجود افرادی است که صادقانه در در ۲۴ ساعت شبانه روز هفت روز هفته خدمت می‌کنند تا شهروندان آرامش لازم را داشته باشند!
وی به تاریخچه شکل گیری خدمات پیش بیمارستانی در کشور اشاره کرد و افزود: در ایران نقطه عطف وجود اورژانس پیش بیمارستانی در ۱۴ آذر ۱۳۵۲ بود زمانی که متاسفانه سقف سالن فرودگاه مهرآباد فرو ریخت و ۱۶ کشته و ۱۱ مجروح به وجود آورد و آن زمان مشخص شد که یک سیستم مشخص برای امداد رسانی و انتقال مصدومین به بیمارستان‌ها مورد نیاز است. بدین ترتیب در سال ۱۳۵۴ مرکز اطلاعات اورژانس در ایران افتتاح شد که ۲۰ آمبولانس و 30 تکنسین داشت جالب اینکه در آن زمان ایران چهارمین کشور بعد از آمریکا ،کانادا و استرالیا در جهان بود که دارای چنین اورژانس پیش‌بیمارستانی بود.
وی افزود: اورژانس کشور در زمان جنگ ایران و عراق اولین ستاد تخلیه مجروحین جنگ را در فرودگاه‌های کشور بنیان نهاد و پایه و بنیان انتقال علمی مصدومان و درست کرد و در پاندمی کرونا نیز جان بیماران زیادی را مدیون خدمات این عزیزان هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار