تربیت دینی با محوریت عاشورا، راه جلوگیری از فساد

همواره پلیس اجتماعی، پزشکان، روانشناسان و پژوهشگران از کاهش چشمگیر حتی تا 50 درصدی جرائم و حتی بیماری هایی نظیر مشکلات اخلاقی و بیماری هایی که بر اثر فسادهای اجتماعی فرد را مبتلا می کنند؛ خبر می دهند.
کد خبر: ۱۱۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳ 20 October 2015
به گزارش تابناک قم، مدت هاست زمین و زمان فریاد می زنند هجمه ای از مفاسد فرهنگی به طرف جوانان ما هجوم آورده و ماهواره و شبکه های اجتماعی را یکی از عوامل اصلی این وضع می دانند.

بی حجابی، بی نمازی، انواع روابط غیر عرفی و غیر شرعی، انواع مشاغل غیر عرفی و غیر شرعی و در نهایت هجوم فساد های اخلاقی که از نگاه های حرام گرفته تا درآمدهای حرام همه و همه را شامل می شود.

بیا بنشینیم کنار داشته های ذهنی مان ببینیم چقدر مشکل از ماهواره و شبکه های اجتماعی بوده است؟ پس نقش انسان ها چیست؟ همه پدر و مادرها صد در صد منفعل هستند؟ اصلا چه کسی ماهواره و شبکه های اجتماعی را به خانه آورده است؟

به نظر نمی آید این دستگاه ها توانایی اداره بشر را داشته باشند بلکه این ما هستیم که با تربیت خوب خود، فرزندانمان را در مسیر درست قرار می دهیم.

اما باید دید ابزارهای تربیتی کدامند؟ البته بحث اصلی ما ابزارهای تربیتی نیستند اما بدیهی است که تربیت صحیحی که ابزارهای صحیحی را با خود همراه داشته باشد، جلوی فساد در جامعه را می گیرد.

تربیت دینی تنها راه مطمئن برای جلوگیری از فساد است

یکی از مهم ترین و در واقع تنها راه صد در صد مطمئن تربیت صحیح و یا جلوگیری از فساد خصوصا مفاسد نوین جامعه امروزی که ارمغان غرب است را می توان دین مداری نامید.

دین و فساد در تعریف بزرگان 

استاد شهید مرتضی مطهری "دين" را پيوندی دوستانه ميان انسان و جهان می داند که در واقع نوعی هماهنگی بين انسان و آرمان های کلی او از جهان هستی است.

آیت الله جوادی آملی در شرح دین می گوید: دين در يک معنی عبارت است از مجموعه باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی نشات گرفته از فطرت انسانی منطق و معيار های عقلانی ("و لدينا کتاب ينطق بالحق" – سوره مومنون ) دين، يعني بهره مندی از يک زندگی هدفمند (انا لله و انا اليه راجعون ) همچنین دین بر نیاز های روانی و موازين عقلانی مبتنی است.

بدیهی است که دین در لغت به معنای راه است و در کلام بزرگان مسیر مستقیم و پر واضح است که فساد نیز دور شدن از حقيقت و اصول، کج روی، کج انديشی و انحرافات اخلاقی است. پس ساده است که دین تنها راه نجات بشر از مفاسد و کج روی هاست.

در همین راستا چندی پیش آیت الله ایمانی اظهار داشت: نتیجه جریان عاشورا این است که اهداف و آرمان و ارزش‌های اسلامی در جامعه نهادینه شود و این حرکت در مقابل موج انحراف و الحادی که به‌سوی جوانان نشانه رفته، به‌عنوان پادزهر استفاده شود و آثار جریان‌های منحرف را خنثی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با یادآوری اینکه طلاب و مبلغان برای نشر فرهنگ عاشورا سختی‌های زیادی را متحمل شدند، عنوان کرد: روحانیون زیادی در گذشته به زندان و تبعید رفتند تا جریان عاشورا را در زمان خودشان تطبیق دهند و از واقعه عاشورا برای حرکت جوامع اسلامی استفاده کردند.

رابطه معنادار محرم و كاهش چشمگير فساد، جرم و جنايت

یکی از ره آوردهای ماه محرم در کشور ما کاهش آمار وقوع جرم و جنایت است که این کاهش رقمی از 30 تا 50 درصد را در میان خبرهای فرماندهان ناجا و سایر نهادهای انتظامی به خود اختصاص داده است.

بدیهی است آیینی که خود راهنمای انسان هاست و بارها در آن بر جلوگیری از انواع مفاسد اخلاقی تاکید شده است؛ خود بازدارنده از جرم و جنایت و فسادهای اجتماعی است به طوری که این را به راحتی می توان در روزهایی که درجه توجه جوامع مسلمان به امور مدهبی بالا می رود؛ دید.

کاهش آسیبهای اجتماعی و جرائمی اعم از شرب خمر، نزاعهای گروهی، سرقت در دهه اول ماه محرم در حالی است که به باور پژوهشگران، هر چه اعتقادات دینی در فرد بالاتر باشد، احتمال وقوع جرایم از سوی او در ماه محرم هم کاهش بیشتری پیدا می کند به این معنا که با افزایش باورهای دینی، خاصیت بازدارندگی جرم در ماه محرم هم افزایش پیدا می کند.

این مسئله شاید بیش از هر چیز نظریه دورکیم (روانشناس غربی) را به ذهن بیاورد نظریه ای که براساس آن قوائد اجتماعی در جامعه مدرن جای دین و مذهب را در زمینه بازدارندگی می گیرد، اما در جامعه ما به رغم وجود قائده اجتماعی و قانون، باز هم این باور های دینی هستند که با تاثیر خود بر بازدارنگی از جرم، جایگاه اعتقادات را در میان ایرانی ها به رخ می کشند.

از سویی پر واضح است جوانی که دل در گرو مولا حسین (ع) دارد و خوب فهمیده است که ایشان به سبب ستیز با ظلم، حفاظت از نماز و احیای امر به معروف و نهی از منکر به میدان پیکار رفته اند و از تربیت صحیحی برخوردار است محال است سمت مفساد اجتماعی و اخلاقی سوق پیدا کند. 

چه خوب است از فضای معنوی این روزها استفاده کنیم و جوانان و نوجوانان خود را به پادزهر جریانات انحرافی و مفاسد اخلاقی، فردی و اجتماعی یعنی تربیت بر محور عاشورا و حوادث ماه محرم واکسینه کنیم.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار