رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

امت اسلامی نیازمند روابط ایران و مصر است

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: امت اسلامی نیازمند روابط ایران و مصر است.
کد خبر: ۱۴۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 19 December 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مبلغی با بیان اینکه آماده مذاکره برای برقراری روابط خوب با کشورهای عربی هستیم، گفت: امت اسلامی در شرایط کنونی برای از بین بردن اختلافات و مقابله با خطر تروریسم که منطقه را تهدید می‌کند و مداخلات غرب را نیز در پی دارد، نیازمند چنین گفت‌وگوها و روابطی است.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون ارتباط ایران و عربستان سعودی گفت: ایران به دنبال مستحکم‌سازی روابطش با تمام کشورهای عربی است و در این زمینه نیز تلاش می‌کند و در صورت فراهم شدن زمینه، آمادگی و رغبت از سوی عربستان، آماده مذاکره با این کشور نیز است.

حجت‌الاسلام مبلغی یادآور شد: امت اسلام با وجود اختلافات مذهبی، باید در کنار هم زندگی کنند تا فرصت اختلاف افکنی و رخنه در صفوف جامعه را به تروریست‌ها و افراط‌گراها ندهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پاسخ به این سئوال که «چگونه می‌توان با تفکر افراطی جدیدی که اخیراً به اشکال مختلف بروز یافته است، مقابله کرد» اظهار کرد: عدم اقدام دانشمندان و علمای اسلام به ارائه و به کارگیری «اندیشه اسلامی مواجهه تحمل آمیز با اختلافات مذهبی» این فرصت را به اهل جهل داده است تا آنها فضای موجود را مملو از تفکر افراطی بسازند و از اختلافات فکری موجود، به نفع افکارشان که فاقد محتوای دینی صحیح است، سوء استفاده کنند.

مبلغی تصریح کرد: البته در واقع دو مشکل وجود دارد؛ از یک سو عرصه را خالی و بی‌رقیب دیده‌اند و بنا بر این فضا را با افکار غیراسلامی و غیر انسانی خود پر کرده‌اند و از سویی دیگر، مشکل به کاستی‌ها در فعالیت‌های فکری علمای اسلام بر می‌گردد؛ چرا که علمای امت، دیدگاه اسلام را در خصوص همزیستی تشریح نکرده‌اند؛ یعنی توضیح نداده‌اند که هم زیستی در اسلام یک اصل قرآنی است و اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که آن را نقض کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما نیز به امت اسلام توضیح نداده‌ایم که از نظر اسلام، اختلافات فکری مربوط به دنیای اندیشه است و نباید حقیقت زندگی و همزیستی را دستخوش تاثیر قرار دهد و آن را دچار اختلال کند، ما بسیاری از افکار قرآنی را در این زمینه مطرح نکرده‌ایم و حتی در برخی موارد، بی‌آنکه بخواهیم زمینه را برای اجرای مأموریت‌های شیطانی تکفیری‌ها فراهم کرده و آنان را به این سمت، سوق داده‌ایم.

حجت‌الاسلام مبلغی گفت: به مسئله محترم شمردن اختلافات فکری بی‌توجهی کردیم در نتیجه، متأسفانه زمینه برای انجام گناه بزرگ و رفتار غیر اخلاقی برخی افراد فراهم شد و آن گناهِ، توهین به مقدسات یکدیگر است.

وی بیان کرد: من از الازهر می‌خواهم تا کارگروهی متشکل از مذاهب مختلف اسلامی را دعوت کند تا مفاهیم علمی و دقیق را ارائه کنند تا در نتیجه، زندگی اجتماعی توأم با همه افکار مختلف و بدون تکفیر و افراطی‌گری فراهم شود.

عضو شورای مرکزی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری که «چگونه از شما دعوت شد تا در کنفرانس مبارزه با تروریسم که در الازهر برگزار شد، شرکت کنید؟»، خاطرنشان کرد: نامه‌ای از شیخ احمد طیب، شیخ الازهر به دستم رسید که در آن از من خواسته شده بود تا در این کنفرانس شرکت کنم.

وی خاطرنشان کرد: من نقش الازهر را در گردهمایی مسلمانان نقشی ویژه می‌دانم، الازهر مصر در این دعوت، بر همزیستی انسانی و همزیستی اسلامی تاکید کرد.

مبلغی گفت: نفس همنشینی نمایندگان مذاهب مختلف اسلامی و جریان‌های مختلف، زیر یک سقف در این کنفرانس تصویر زیبایی ارائه داد که می‌شود گفت بزرگترین دستاورد این کنفرانس بود.

وی تصریح کرد: جریان‌های مختلفی که همگی هدف مشترک «بررسی راه‌های مبارزه با خشونت و تکفیر» را دنبال کردند، علاوه بر این، ظهور مجدد الازهر در صحنه فعالیت امت اسلامی و دعوت به اعتدال، خود یک پیشرفت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر «روابط دیپلماتیک ایران و مصر» گفت: در روابط میان ایران و مصر، تنش‌هایی وجود دارد اما شرایط کنونی ایجاب می‌کند تا درمانی فوری برای این موضوع اندیشیده شود تا روابط میان دو کشور بهبود یابد، امت اسلامی نیازمند ایجاد تعاون و همکاری میان دولت و ملت هر دو کشور است.

مبلغی افزود: مصر باید در مسائل منطقه حضور ویژه داشته باشد و از سوی دیگر سیاست‌های ایران در منطقه روشن است؛ ایران در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کند ولی مصر نسبت به ایران دیدگاه مثبتی ندارد، این درحالی است که ایران حساسیت ویژه خود را در خصوص مصر علنی کرده و تاکید کرده است که قصد مداخله در امور داخلی این کشور و حوادث آن را ندارد.

وی ادامه داد: هر دو کشور باید این اختلافات را از بین ببرند و من می‌دانم که نظام ایران، آمادگی این کار را دارد و مایل به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و نیز فرستادن سفیر دائم خود به مصر و پذیرفتن سفیر دائم مصر در ایران است اما تنش در روابط دو کشور به نفع هیچ یک از طرفین و به نفع هیچ یک از کشورهای خاورمیانه و امت اسلامی نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار