70 درصد املاک دولتی در قم مشکل سند مالکیت دارد

معاون اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی با تأکید بر این‌که نبود آگاهی کافی چالش بزرگ امانتداری اموال در سازمان‌های دولتی است، گفت: بیش از ۷۰ درصد از املاک و مستغلات دولتی از لحاظ اسناد مالکیت مشکلات زیادی دارد.
کد خبر: ۳۲۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳ 01 November 2016
به گزارش تابناک قم، سمیه گودرزی در نشستی با مسئولان و کارشناسان قم با بیان این‌که اموال دولت سرمایه و بیت‌المال مردم است، افزود: بسیاری از اموال دولت در اختیار سازمان‌های دولتی است. 

وی با اشاره به این‌که صرف در اختیار داشتن املاک دولتی به منزله مالکیت آن نیست، اظهار کرد: به دلیل همین طرز تفکر است که بسیاری از املاک دولتی سند مالکیت ندارد. 

گودرزی با بیان این‌که باید امین اموال دولتی باشیم، اضافه کرد: بیشتر املاک و مستغلات دولتی که دارای سند مالکیت است از افراد حقیقی خریده شده است.

آیین‌نامه‌هایی که میراث فرهنگی شده‌اند

گودرزی با اعلام تأسف از مواد قانونی حمایتی از اموال دولتی گفت: به دلیل نبود نظارت کافی و اجرایی نشدن آیین‌نامه‌ها و مصوبه‌های بسیاری از قوانین مرتبط با حفظ املاک و اموال دولتی جز میراث فرهنگی و فراموش‌شده محسوب می‌شود. 

وی با انتقاد از ورود بی‌مورد برخی از سازمان‌های دولتی در تملک و خرید املاک سازمانی افزود: سازمان‌هایی مانند جهادکشاورزی و راه و شهرسازی خود را واگذارکننده املاک به سازمان‌های دولتی می‌دانند؛ در حالی که مسئولیت حقوقی واگذاری فقط بر عهده سازمان اموال دولتی و اوراق بهادار کشور است.

 بارگذاری سامانه سادا

گودرزی با تأکید بر این‌که استان قم در گزارش‌دهی املاک و مستغلات دولتی به سازمان متبوع تقریبا هیچ اقدامی نکرده است، گفت: ضرورت دارد سامانه سادا در سازمان‌های دولتی استان معرفی و اطلاعات مستغلات و املاک آن‌ها به نحو احسن بارگذاری شود.

وی با اعلام این‌که دستگاه‌های دولتی حتی اگر هیچ سند مالکیتی ندارند باید به سازمان اموال دولتی مراجعه کنند، گفت: در این صورت ما می‌توانیم با صدور گواهی بند دال بستر تملک ساختمان و املاک را فراهم کنیم.

تشکیل بانک اطلاعاتی برای املاک

معاون اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار از نبود یک بانک اطلاعاتی کامل و مستقل در حوزه املاک و اموال دولتی ابراز تأسف کرد و افزود: از سال ۸۵ مقرر شده است با ارائه و تکمیل اطلاعات املاک بانک اطلاعاتی تشکیل شود تا دیگر اطلاعات غیرواقعی نداشته باشیم.

گودرزی با تأکید بر این‌که ابتکارهای خوبی برای اجباری شدن دریافت سند مالکیت املاک دولتی طراحی شده است، گفت: براساس طراحی جدید سامانه سادا املاکی که بدون ثبت در این سامانه باشند در پرداخت قبوض انرژی و آب و برق دچار مشکل می‌شوند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار