مدیرکل راهآهن آذربایجان خبر دادجزئیات جدید از حادثه قطار تبریز ـ مشهد/ دخیل بودن خطای انسانی در حادثه قطار تبریز ـ مشهد/ سرنوشت مبهم یک نفرمدیرکل راهآهن آذربایجان جزئیات جدیدی از حادثه قطار تبریز ـ مشهد را تشریح کرد و گفت: قوانین مربوط به نحوه بهرهبرداری از CTC و ATC ابلاغ شده ولی متاسفانه در حادثه قطار تبریز ـ مشهد خطای تکنولوزی وجود ندارد و خطای انسانی دخیل بوده است.
سیدحسن موسوی امروز اظهار داشت: حادثه ریلی اخیر در سه و حتی چهار بخش مورد بررسی قرار گرفته که یک بخش به صورت فنی و تخصصی و مطابق قانون، کمیسیون عالی سوانح راهآهن که اعضای تشکیل دهنده آن خارج از راهآهن بود و در همان دقایق ابتدایی به صحنه وقوع رفته و مورد بررسی قرار دادهاند.
وی افزود: تمام مدارک و مستندات ضبط و ثبت شده و تمام نوارهای ضبط شده از جمله صداهای بیسیم لکوموتیوران و محل کنترل ضبط شده است که با بررسی آنها به یک سری از موارد اولیه دست یافتهاند.
مدیرکل راهآهن آذربایجانشرقی تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور کمیتهای را به ریاست آقای ترکان تشکیل داده که در این کمیته از نیروی متخصص کارشناسان راهآهن بهره گرفته شده و استاندار آذربایجانشرقی نیز جزو عضو اصلی این کمیته هستند.
وی با اشاره به اینکه قوه مقننه کمیسیون عمران را به محل اعزام کرده و از محل کنترل CTC بازدید صورت گرفته و از نحوه عملکرد مسائل فنی راهآهن و از مسائل فنی راهآهن تهران نیز بازدیده کردهاند، گفت: قرار بر این شده است که این گروه نیز گزارشهای خود را تکمیل و ارائه دهند و همچنین قوه قضائیه نیز وارد عمل شده و مقصران شناسایی شده تحت بازجویی قرار گرفته و مورد به صورت کارشناسی و قضایی و حقوقی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
موسوی در تشریح چگونگی رخداد این حادثه گفت: طبق گزارش کمیسیون عالی سوانح، قطار تبریز – مشهد در ساعت 11:50 صبح از تبریز حرکت کرده و بعد از طی مسافت یکهزار و 25 کیلومتر به ایستگاه گرداب میرسد که بعد از آن به سمت ایستگاه هفت خوان ادامه مسیر داده و نزدیک ایستگاه هفت خوان به دلیل برودت هوا، قطار دچار افت فشار هوا شده و توقف میکند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه برای تعمیر و رفع مسائل فنی مشغول بودند، از سمت دیگر قطار سمنان مشهد در ساعت 7:10 به ایستگاه گرداب وارد میشود و به سمت هفت خوان حرکت میکند که البته مابین ایستگاه گرداب و هفت خوان تراکبندی وجود دارد و میتوان از وسط این ریلها دو قطار را رد که این مسیر مجهز به سیستم ATC است.
مدیرکل راهآهن استان با اشاره به اینکه هنوز قطار تبریز به سمت مشهد متوقف بود، قطار سمنان به طرف مشهد طبق روشن شدن سیستم مرکزی نزدیک 6 کیلومتری قطار اولی به صورت اتوماتیک وار توقف میکند و بلافاصله چراغ قرمز میشود، تصریح کرد: با توجه به اینکه قطار دومی متوقف شده و چراغ تراک نیز روشن میشود متوجه میشوند تراک بعدی مشغول بوده و ادامه حرکت امکانپذیر است.
وی افزود: با توجه به اینکه زمان وقوع حادثه در اوایل صبح بوده و کشیک کنترل نیز تعویض شده بود، مسئول قطار سمنان به طرف مشهد از کشیک کنترل دلیل توقف را سئوال میکند ولی CTC Man یا مسئول کنترل به لکوموتیوران دستور حرکت میدهد و حتی پیام دیگری از قطار دوم مبنی بر اینکه قطار به صورت اتوماتیک متوقف شده نیز ارائه میشود ولی مسئول کنترل دستور خارج کردن قطار از سیستم CTC را میدهد تا قطار بتواند حرکت کند.
وی با تأکید بر اینکه چند باری مسؤول کنترل بیتوجه به این مساله و بررسی علل توقف قطار اولی دستور حرکت قطار دومی را صادر میکند، بیان کرد: با توجه به اینکه این دستور را CTC Man نمیتواند به تنهایی بدهد و باید از چند لایه عبور کند و باید کنترل مرکزی تمام جوانب را کنترل و سپس اجازه حرکت به قطار دهد ولی متاسفانه مسؤول کنترل CTC دستور خودسرانه به لکوموتیوران داده است و البته خود لکوموتیوران نیز نباید فقط به دستور CTC Man اکتفا میکرد و قطار را از حالت CTC خارج نمیکرد.
موسوی با بیان اینکه نزدیکی قطار تبریز به طرف مشهد که مسیر قوسی است و تپهها به گونهای است که امکان دید از فاصله دور نبود در 500 متری قطار متوقف شده اقدام به ترمز میکند و فقط 40 کیلومتر از سرعت کاسته شده و با سرعت در حدود 90 کیلومتر واگن انتهایی قطار تبریز مشهد برخورد کرده که بیشترین آسیب را دیده و همچنین واگن یکی مانده به انتها نیز دچار حادثه شده است.
وی خاطرنشان کرد: در همان روز وقوع حادثه آمار افرادی که بیمارستان انتقال یافته و همچنین با انفصال واگنهای آسیب دیده آمار اعزامیها به طرف مشهد تهیه شد که البته برخی از افراد نیز در ایستگاه دامغان پیاده شده و با اتوبوس به سمت مشهد رفته بودند که باز لیست اسامی آنها را نیز در دست داشتیم.
موسوی با اشاره به اینکه تمام اسامی افرادی که در دست داشتیم با اسامی بلیطهای فروخته شده تطبیق داده شد تا اسامی افراد متوفی را تهیه کنیم، اظهار داشت: اگر چه در قطار افراد غیرهمنام و همچنین افراد بدون بلیط نیز بودند که در این زمینه دچار مشکل شدیم ولی در نهایت با توجه به مراجعات به ایستگاه راهآهن تا امروز 48 نفر به صورت قطعی فوت شده و همچنین یک نفر با نام رضا یوسفزاده که اطلاع دادهاند که نه جنازه و نه در لیست مصدومان قرار دارد، وجود دارد که تا به امروز نه به راهآهن و نه به پزشکی قانونی مراجعه شده است.
وی با یادآوری اینکه متاسفانه محل حادثه هم قوسی و ناهموار بود و از این رو در امدادرسانی بسیار با مشکل روبهرو بودیم، ابراز کرد: در این شرایط امکان امدادرسانی با سرعت کمی نسبت به حالتی که خط ریل در کنار جاده باشد را دارد؛ برای اینکه گروه امدادرسانی به محل حادثه بلاک ایستگاه راهآهن گرداب و هفتخوان برسند حدود هفت کیلومتر راهسازی اضطراری صورت گرفته تا بتوان وسائل امداد به محل برسد.
موسوی بیان داشت: مسیر تهران مشهد از دو سال قبل مجهز به سیستم ATC شده و از این رو ضریب ایمنی قطارها بالا رفته بود و تمام افراد خدمترسان داخل قطار و مرکز کنترل آموزشهای لازم را در این زمینه را گذراندهاند و از قوانین مربوط با نحوه بهرهبرداری از CTC و ATC ابلاغ شده ولی متاسفانه در این حادثه خطای تکنولوژی وجود ندارد و خطای انسانی دخیل بوده است.
وی افزود: مطابق قانون دسترسی به شبکه ریلی قانون اتخاذ شده که در آن کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح ریلی علاوه بر بررسی علل اصلی حادثه به پیگیری مسائل پیشگیری در این زمینه نیز رسیدگی میکنند و در این حادثه نیز کمیسیون عالی همه جوانب این حادثه را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد داد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی تاکید کردشناسایی و مجازات مسببان حادثه قطار تبریز ـ مشهدمعاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی با تأکید بر اینکه مسببان حادثه اخیر ریلی شناسایی شده و به مجازات خود خواهند رسید، گفت: نباید دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی در کشور باشیم.
محمدصادق پورمهدي اظهار کرد: همان طور که در جریان هستید از ساعت اولیه حادثه ریلی اخیر، استاندار آذربایجانشرقی مدیریت موضوع را بر عهده گرفته و ما نیز همراه با مجموعه همکاران استانداری و دستگاههای ذیربط در استان این موضوع در سه محور پیگیری شد.
وی افزود: بعد از به دست آوردن اطلاعات از چگونگی قضیه، آمار و ارقامی که به دست آوردیم مصمم به تهیه لیست اسامی مصدومان بودیم و در اولویت کاری قرار دادیم و همچنین محور بعدی در خصوص افرادی بود که جان خودشان را از دست داده بودند تا اقدامات تشخیص هویت و مراسم تدفین آنها و انتقال به شهر مورد پیگیری قرار گرفت.
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی سومین محور را پیگیری موضوع شناسایی مسببین و تسکین روحی بازماندگان جهت اطلاع از اینکه مسؤولان ارشد استان در کنار آنها هستند تا دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم، عنوان کرد و ادامه داد: بخش عمده مصدومان این حادثه که 80 نفر است از بیمارستان ترخیص شده و در این لحظه فقط هفت نفر در بیمارستان سمنان و دامغان بستری بوده و در حال مداوا هستند.
وی خاطرنشان کرد: از ساعات اولیه این حادثه اکیپی از طرف استاندار استان به محل حادثه اعزام شدند تا در بحث مصدومان و متوفیان رسیدگی کنند.
پورمهدی با بیان اینکه برخی از مصدومان به تبریز منتقل شدهاند تا ادامه مداوا در این شهر صورت گیرد، گفت: علوم پزشکی تبریز با همکاری راهآهن استان برای مداوای این عزیزان تمام تلاش خود را انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار و ارقام به دست آمده تا به این لحظه 48 نفر قطعی اعلام شده است، تصریح کرد: در صدد شناسایی هویت این متوفیان از طرف پزشک قانونی هستیم؛ برخی از اجساد به صورت کامل سوخته و امکان شناسایی برای آنها سخت بود؛ از این رو در ارائه نظر قطعی چند روزی تأخیر صورت گرفت در رابطه با این رابطه است.
معاون استاندار آذربایجانشرقی ادامه داد: بعد از DNA برداری مراسم تشییع و تدفین آنها به صورت رسمی انجام خواهد گرفت.
وی در خصوص پیگیری علل اصلی و مسببان این حادثه ابراز کرد: در تهران هیاتی تحت ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شده که در این جلسه استاندار استان نیز حضور داشتند که در این جلسه کمیتهای برای پیگیری این حادثه و ارائه گزارش به رئیس جمهور و دولت تشکیل شده است که خود استاندار آذربایجانشرقی نیز عضو این کمیته هستند.
پورمهدی اضافه کرد: تا یک هفته باید گزارش نهایی به این کمیته ارائه شود؛ البته به دلیل این قضیه مدیرعامل راهآهن کشور نیز استعفا داده و همچنین دولت و مسئولان استان مصممتر برای پیگیری این قضیه ناگوار هستند تا خانوادههایی که آسیب دیده و داغدار حادثه هستند به حق و حقوق خود برسند.
وی با تأکید بر اینکه نباید دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی در کشور باشیم، گفت: مسببان حادثه اخیر ریلی شناسایی شده و به مجازات خود خواهند رسید.
معاون عمرانی استانداری آذربایجانشرقی با یادآوری اینکه برخی از مصدومان در این حادثه گواهی از دادستان و پزشکی قانونی سمنان دریافت کردهاند، تصریح کرد: این عزیزان برای پیگیری مراحل اداری و ادامه مداوا در تبریز نیز با در دست داشتن گواهی و یا معرفی خود ادامه درمان را در تبریز زیرنظر علوم پزشکی انجام دهند.
وی تأکید کرد: علوم پزشکی تبریز متعهد شده که در کمترین زمان مداوای دقیق و مطلوب این حادثه دیدگان را بر عهده گیرد و البته امروز نیز تعدادی از آنها مراجعه کرده و مداوا شدهاند؛ از دیگر مجروحان نیز خواهشمندیم به بیمارستانهایی که تعیین شده مراجعه کرده و به ادامه مداوای خود مشغول شوند.
پورمهدی با بیان اینکه فرمانداری به دیدار 12 خانواده از بازماندگان برای عرض تسلیت و همدردی رفتهاند، گفت: با توجه به اینکه تا دیروز وضعیت دقیق و مشخصی در دست نبود؛ امروز که آمار دقیق ارائه شد به تمام منازل بازماندگان مراجعه شده و عرض تسلیت و اظهار همدردی میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق تأکید استاندار آذربایجانشرقی و همچنین دلخراش بودن این حادثه تا آخرین لحظه پیگیر ماجرا بوده و در کنار بازماندگان خواهیم بود و همچنین دستگاههای مرتبط از جمله علوم پزشکی، راهآهن، هلال احمر در بحث حقوقی و مداوا و کفن و دفن همکاری گسترده دارند.
معاون عمرانی استانداری آذربایجانشرقی به همکاری قابل توجه دادگستری در زمینه هماهنگی برای انتقال اجساد دارند، بیان داشت: در بحث انتقال اجساد از سمنان به تهران و سپس به تبریز دادگستری استان همکاری و تعاملات گستردهای انجام دادهاند و البته باید گفت که انتقال اجساد از شهری به شهر دیگر پروسه اداری فراوانی دارد که به همت مسؤولان دادگستری این امر صورت گرفته و همچنین پیگیری مسائل حقوقی متوفیان در زمینه رسیدگی به شاکی و متشاکی دادگستری تقبل این وظیفه را بر عهده گرفته و به صورت مجدانه پیگیر هستند.
وی ادامه داد: البته تمام سعی خود را خواهیم کرد تا این عزیزان درگیر بروکراسی اداره نشوند و خانواده متوفیان و مصدومان بدانند که تا آخرین لحظه در کنار آنها هستیم و خواهیم بود.
پورمهدی افزود: برای پیگیری همه ابعاد حقوقی حادثه دیدگان از نظر مادی، معنوی و ... تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مقداری از انبوه غم آنها کاسته شود.
وی با بیان نکتهای در زمینه اینکه در بین مردم مسافرت با وسایل مختلفی از جمله هواپیما، قطار و اتوبوس و بعضا کشتی صورت میگیرد که در کشور ما از گذشته ایمنترین مسافرت را با قطار میدانند، ادامه داد: بعد از وقوع این حادثه متأسفانه این اعتماد عمومی از بین رفت و بزرگترین خسارت در کنار خسارت جانی و مالی است.
این مسؤول استانی اضافه کرد: وقتی این اعتماد و سرمایه اجتماعی از بین میرود در جامعه مشکلاتی ایجاد خواهد شد و امید است همکاران وزارت راهوشهرسازی و علی الخصوص راهاهن ان اعتماد را بازگردانند.
وی تشریح کرد: با توجه به اینکه دانش، فناوری و تکنولوژی در دنیا روز به روز پیشرفت میکند ولی نباید از مسائل انسانی و خطای انسانی غافل شویم؛ زیرا همانطور که اعلام شده عامل اصلی این ماجرا خطای انسانی هستند و باید به این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم.
پورمهدی با تأکید بر اینکه در کنار تلخی این ماجرا درس بزرگی نیز برای همه ما شد، گفت: باید نه تنها در استان بلکه در کشور از این مسائل درس بگیریم که در ایمنسازی، تجهیزات، نوسازی و ریلسازی دقت کنیم و مسئولان کشوری باید به این مساله اهتمام ویژه نشان دهند.
وی به مسیر ریلی تبریز ـ میانه اشاره کرد و گفت: این مسیر سالیان سال است که به صورت راکد مانده و از مسئولان خواستاریم عنایت ویژهای به این امر داشته تا هر چه سریع نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنند تا دیگر این مسیر طولانی را نرویم.
معاونت استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه عادت به حرف زدن داریم و در عمل هیچ کاری انجام نمیدهیم، گفت: نباید این خواستهها بر روی کاغذ بمانند ولی باید در بحث پیشگیری و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، دانش روز و استفاده از جداسازی ریلی تلاش کنیم.
وی به پخش برخی از اکاذیب در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: از ساعت اولیه تشکیل جلسه بحران اطلاع رسانی شفاف و به موقع در این زمینه انجام گرفته است و نسبت به مردم مقید و متعهد هستیم و از تمام مردم خواهش میکنم به سایر حاشیهها و مسائل دیگر توجه نکنند و اطلاعات را از طریق رسانههای معتبر و صدا و سیما پخش خواهد شد.
پورمهدی با اشاره به اینکه این حادثه در شهر دیگری رخ داده بود و فقط بخشهای امدادرسانی و پشتیبانی تبعات بعدی موضوع بر عهده ما بود، افزود: وقتی امداد و نجات و مدیریت بر عهده یک استان باشد روند بسیار سریع انجام میگیرد ولی در این ماجرا بخشی از خدمات دهی به استان دیگر مرتبط بود که باید با آنها همکاری و تعامل میکردیم و البته استان سمنان نیز همکاری بسیار ارزندهای در این زمینه از خود نشان دادند. /فارس