به گزارش تابناک یزد،نتایج یک پژوهش نشان میدهد كه 51.5 درصد شرکتکنندگان در اين تحقيق، عمدهترین وظیفه روابط عمومی در وضعیت بحران را اطلاعرسانی به موقع از طریق کانالهای ارتباطی میدانند.
نتایج طرح تحقیقي "نقش روابط عمومیهای استان یزد در مدیریت بحران" که توسط "امیرترقی نژاد" پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات اجتماعی انجام شده است نشان میدهد كه 48.5 درصد شرکت کنندگان معتقد هستند نهادهای مسئول در موقع بحران از راهبرد توجیه استفاده میکنند و همچنين 49.2 درصد شرکتکنندگان در پژوهش معتقدند مدل ارتباطی افقی در موارد بحران کاربرد بیشتری دارد.
50 درصد شرکتکنندگان در پژوهش معتقدند اقدام خبری در مرحله هنگام بحران ضروری است و در همين راستا نيز 51.5 درصد شرکتکنندگان در پژوهش عمدهترین وظیفه روابط عمومی در وضعیت بحران را اطلاع رسانی به موقع از طریق کانالهای ارتباطی میدانند و 42.3 درصد هم معتقدند موفقترین کانال ارتباطی، اطلاع رسانی از طریق رادیو و تلویزیون است.
البته 39.2 درصد شرکت کنندگان نيز بر اين باور هستند كه محورهای اصلی فعالیت خبری در هنگام بروز بحران بايد شایعهزدایی باشد.
همچنین بر اساس یافتههاي اين پژوهش 51.5 درصد شرکتکنندگان، مهمترین شیوه تهیه و پردازش اطلاعات را گردآوري اطلاعات خبری و سایر گزارشها از رسانهها میدانند.
57.57 درصد شرکتکنندگان معتقد هستند كه تعامل میان کارکنان و مدیران سازمان در مواقعی که سازمان با بحرانهای بیرونی مواجه است، اهمیت بیشتری دارد.
در انتهاي اين تحقيق پیشنهاد شده که اصلاح ساختار نظام اداری روابط عمومیهای استان و آشنایی آنها با تکنیک و تاکتیک مقوله مدیریت بحران امری ضروری است، اما از همه مهمتر از آنجایی که 69درصد روابطعمومیها در حد متوسط با موضوع بحران آشنا هستند، ضرورت این امر بیشتر محسوس است.
همچنین حفظ انسجام کارکردی و جلوگیری از پراکندگی وظایف و کارکردهای روابط عمومی بین واحدهای مختلف سازمان از دیگر پیشنهادهایی است که توصیه میشود لذا در این خصوص از آنجایی که بیش از 70 درصد کارشناسان به خلاقیت و نوآوری معتقد هستند به نظر میرسد باید با انسجام کارکردی بیشتری وارد حوزه مدیریت بحران شد.
به اعتقاد این پژوهشگر، تلاش برای تغییر نگاه مدیران از درونگرایی به برونگرایی سازمانی، از الگوی اطلاعدهی به اطلاعیابی و از الگوی واکنشی به فراکنشی هم میتواند در مدیریت بحران مثمر ثمر واقع شود بنابراین از آنجایی که بیش از 64درصد با گزینه زیاد معتقد هستند که دسترسی به مدیران ارشد میتواند در حل بحران موثر واقع شود باید در این زمینه مدیران را توجیه كرد.
اين پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات اجتماعی تاكيد ميكند؛ جهت گیری به سمت جایگزینی دیدگاه ارتباط متقارن و دوسویه همسنگ به جای دیدگاههای یک سویه اقناع و تبلیغات، بهرهگیری از دانش و فناوریهای روز در انجام دادن کارکردهای چهارگانه روابط عمومی و تربیت نیروی انسانی حرفهای متناسب با نیازهای روز هم امری ضروری است.
وي اظهار ميكند؛ از آنجایی که بیش از نیمی از مدیران و کارشناسان روابط عمومی ادارات استان در این رشته تحصیل ندارند، به نظر میرسد که درحوزه روابط عمومی باید از اهالی این فن بهره گرفت.
ترقینژاد عنوان ميكند: از آنجایی که مدیران و کارشناسان روابط عمومیهای استان یزد با درصد پایینی با مقوله بحران آشنایی دارند، به نظر میرسد با توجه به شرایط خاص استان یزد، دورههای آموزشی بیشتری دراین خصوص باید از سوی سازمان مدیریت بحران استان با همکاری شواری اطلاعرسانی دولت و شواری هماهنگی ورابط عمومی های استان یزد برگزار شود.
همچنین اقدام خبری و اطلاعرسانی از مقولههای خیلی مهمی بود که اکثر مدیران و کارشناسان روابط عمومی در وضعیت بحران به آن تاکید داشتند لذا از آنجایی که روابط عمومی و همچنین رسانهها با کارکردهای خبری در این خصوص زیاد آشنا نیستند به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی با محوریت سازمان مدیریت بحران با همکاری خانه مطبوعات، شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان یزد و شواری اطلاع رسانی دولت امری ضروری است.