تابناک زنجان گزارش می دهد;

یلدا، طولانی ترین شب محرومین / در شب یلدا یادی هم از سفره های خالی کنیم!

در شب یلدا که اغنیاء دیوانه وار به خرید هندوانه، آجیل، انار و...مشغولند، عده ای هستند که از یلدا فقط اسمش را می دانند و خوردن میوه ها و تنقلات شب یلدا به مانند یک رویا برایشان می ماند.
کد خبر: ۳۴۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 21 December 2016
شب یلدا براساس تقویم های ایرانی بلندترین شب سال بوده که با آخرین شب پاییز مصادف شده است، بنابراین برای ما ایرانیان آداب و رسوم خاصی از پیشینیان به یادگار گذاشته شده است که یکی از آن ها دید و بازدید و دور هم جمع شدن است که البته میهمانی ها هم بدون آجیل، شیرینی و میوه تا حدودی امکانپذیر نیست.

با این حال نباید از این موضوع غافل شد، عده ای هستند که یلدا را طولانی ترین شب برای محرومیت خود می دانند.

حال و هوای شب چله، در بین اقشار کم درآمد جامعه گونه ای دیگر است، بعضا خانواده هایی را سراغ داریم که نمی دانند شب چله چیست و چه کارهایی را در آن انجام می دهند.

یک کارگر ساده در یکی از محله های فرودست زنجان می گوید: ما با این دستمزد کمی که می گیریم آن را صرف،کرایه خانه، پول قبض آب، برق و... می کنیم و از خوشی ها و رسومات شب یلدا به دوریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: فرزندان ما در طول سال رنگ میوه و آجیل را هم نمی بینند، و مجبورند در این زندگی قناعت بورزند.

در این رابطه یکی از هم محله ای های این کارگر زحمت کش، شب یلدا را رسمی برای قشر مرفه جامعه دانست و افزود: ما به حدی گرفتاری و کمبود داریم که لحظه ای مجال برای فکر کردن درباره این چیزها را نداریم، کسی که فکرش آزاد است، دغدغه ی این مراسمات و چگونه بر پا کردن آن را خواهد داشت.

محرومان شهر، شب یلدا را در قاب تلویزیون می بینند و صدا و سیما با برگزار کردن جشن ها و مراسمات تشریفاتی، تنها تصویری از خوشی های این شب را مهمان خانه ی بی بضاعتان می کند و دل رنجورشان را آزرده خاطر می سازد.

در این شب که اغنیاء دیوانه وار به خرید هندوانه، آجیل، انار و...مشغولند، عده ای هستند که از یلدا فقط اسمش را می دانند و خوردن میوه ها و تنقلات شب یلدا به مانند یک رویا برایشان می ماند.

علی حسنی یکی از خیرین شهر زنجان است که در رابطه با کمک به محرومان می گوید: این شب ها تنها برای اقشار مرفه جامعه نیست، هر یک از ما می توانیم با اهدای مبلغی ناچیز و کم کردن تشریفات سفره یلدایمان، شادی را به هم شهری های خود هدیه کنیم.

با تابناک زنجان همراه باشید.

گزارشی از : فاطمه شامی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار