رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد خواستار شد:
شورا‌های اسلامی نباید عملکرد شورا‌های سایر شهر‌های جهان را تقلید کنند، بلکه باید نسبت به بومی کردن روش و عمل آنان و ارزیابی و تطبیق آنها با آموزه‌های اسلامی اهتمام کنند.
کد خبر: ۳۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 22 May 2015

به گزارش تابناک از مشهد ، براتعلی خاکپور، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در اولین همایش ملی نقش آینده  پژوهی در شهر‌های اسلامی گفت: شورا‌های اسلامی شهر به  عنوان یک عنصر از مدیریت شهری در اداره شهر‌ها درسطح ملی نقش مهمی  را به عهده گرفته است.

وی گفت: تبیین  برنامه و مبانی مدیریت شهر‌ها بر اساس آموزه‌های اسلامی، مهم ترین  وظیفه نظام مدیریت شهری و از جمله شورا‌های اسلامی است.
 خاکپور گفت: اصلی ترین وظیفه  شورا‌های اسلامی شهر‌ها که در صفت اسلامی آنها پوشیده است، تبیین، تدوین و معرفی نسخه اسلامی است.
به گفته این استاد دانشگاه فردوسی مشهد، تدوین  مبانی نظری، مبانی علمی، فرهنگ  سازی، مدیریت بحران‌های معنوی و روز آمد نمودن تجارب تاریخی و ایرانی  ازجمله دیگر وظایف شورای شهر است.

وی افزود: شوراهای شهرها در تقلید حداقل از عدم ضدیت و تعارض الگوهای دیگر بلاد با اصول و ارزش‌های اسلامی اطمینان حاصل کنند.

رییس  مرکز پژوهش‌های شورای  اسلامی مشهد تاکید کرد: انتظار این است که شورا‌های اسلامی، شهر‌ها نسخه و الگوی  اسلامی مدیریت و ساخت و توسعه شهر و محیط اسلامی را ارائه نموده و در جهت نمایش جلوه اسلامی مرتبط با  زندگی شهر همت کنند.
 
وی دستیابی به الگوی مناسب مدیریت  شهری، را یکی از چالش‌های جوامع  بشری امروز دانست و افزود: هر جامعه‌ای بنا به اولویت‌ها و ضرورت‌های پیش روی خود در تلاش  برای به روز رسانی الگو‌های توسعه  است.
 
خاکپور خاطرنشان کرد: با توجه به ظهور مشکلات امروز شهر نشینی در شهر‌ها، همچون نا امنی، ترافیک، آلودگی و تراکم  جمعیت، از خود بیگانگی و از بین  رفتن هویت شهر‌ها در اثر الگو برداری غربی ضرورت توجه به الگو‌های  متاثراز فرهنگ  سنتی، عرفی و مذهبی توسط مدیران  شهری ،پیش از پیش احساس می‌شود که  این رویکرد راهکار‌هایی برای  توانمندسازی هویت شهر‌های امروز است.
 
رییس  مرکز پژوهش‌های شورای  اسلامی مشهد گفت: جایگاه شورا در مدیریت  شهری، باید با توجه به فلسفه وجودی  و ابعاد مشارکتی  آن مورد توجه باشد.
وی افزود: جامعه اسلامی متاثر از دین و شریعت، عمده‌ترین  نیاز‌های زندگی مطلوب انسان شامل  اصول بنیادین، انسانی، کالبدی، فرهنگی و هویت بخشی را اصول حقوقی را پاسخ می دهد.
 
خاکپور تاکید کرد: زمینه‌های لازم،  جهت ارائه نسخه اسلامی ،توسط شورای اسلامی شهر تدوین می شود.


 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار