به گزارش تابناک به نقل از مهر، محمد حسن قائدیها پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان به ریاست استاندار اصفهان اظهار داشت: این شورا هر ماه یکبار در استان تشکیل جلسه میدهد و از این رو آموزش و پرورش استان مسئولیت کمیته مبارزه با مواد مخدر و آسیبهای اجتماعی را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه معاونت تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش استان اصفهان وظیفه مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی را نیز دارد، اضافه کرد: از این رو وظایف آموزش و پرورش در سه سطح دانشآموزان، کارکنان آموزش و پرورش و اولیای دانشآموزان برنامهریزی و اجرایی میشود.
اجرای طرح آموزش مهارتهای مراقبتی به دانشآموزان ابتدایی
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه طرح آموزش مهارتهای مراقبتی به دانشآموزان اول تا ششم ابتدایی ارائه میشود، افزود: در این راستا آموزش مهارتهای شناخت از خود، آموزش مهارتهای ارتباط بین فردی و آموزش معاشرت در جمع اجتماعی به دانشآموزان این پایههای تحصیلی ارایه میشود.
وی ادامه داد: ارتقای مهارتهای انتقادی، ارتقای مهارت سازگاری با شرایط، شناخت و کنترل هیجان و آشنایی با رفتارهای پرخطر نیز از دیگر آموزشهای ارایه شده به دانش آموزان خواهد بود.
قائدیها با اشاره به اینکه طرح مدرسه عاری از خطر نیز ویژه دانشآموزان دوره متوسطه در استان اصفهان اجرایی میشود، اضافه کرد: دراین راستا آموزش در زمینه کاهش زمینههای خطرپذیری دانشآموزان، استفاده از ظرفیت همسالان در آگاه سازی دانشآموزان، معرفی نگرشها و رفتارهای مخاطره آمیز، مهارتهای تصمیم گیری و ترویج پیامهای پیشگیری در زمینه استفاده از انواع مواد مخدر، الکل، خشونت و روابط ناسالم جنسی و ... در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در دوران سال تحصیلی مدارسی تحت عنوان مدارس مراقبت آموزشهایی در خصوص آسیبهای اجتماعی را دنبال میکنند، افزود: در این مدارس از ظرفیتهای محلی و مشارکت و همیاری مردم برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی استفاده میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دانشآموزان مدارس به دو گروه دانشآموزان پرخطر و و در معرض خطر تقسیم بندی میشوند، اضافه کرد: دانشآموزان در معرض خطر بد سرپرست و یا بی سرپرست هستند و از این رو نیاز به مراقبت جدی دارند.
وی با بیان اینکه دانشآموزانی که گرایش به مصرف مواد مخدر و یا دیگر آسیبهای اجتماعی دارند در گروه دانشآموزان پرخطر قرار میگیرند، افزود: از این رو باید توجه داشته باشیم که آموزش پیشگیریهای لازم در آموزش و پرورش امری ضروری است و از این رو باید به هر دو گروه دختران و پسران توجه ویژه داشته باشیم.
قائدیها با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی برای خانواده دانشآموزان نیز گفت: این طرح در قالب همایش همگانی، موردی و یا درخواست از حضور و ارایه مشاوره با خانوادههای خاص در مدارس اجرایی میشود.
وی ادامه داد: برای اولیای دانشآموزان در سه بخش آموزش مهارتهای زندگی، آموزش سبکهای فرزند پروری و روشهای پیشگیری اولیه از اعتیاد ارایه میشود.
برگزاری جشنواره «دانشآموزان نوجوانی سالم است» در اصفهان
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس بررسیهای صورت گرفته نحوه تعامل دانشآموزان با خانواده نقش بسزایی در میزان گرایش آنها به سمت آسیبهای اجتماعی دارد، افزود: در این راستا برگزاری جشنواره «دانشآموز نوجوانی سالم است» در سه سطح مدارس، منطقه و استانی و در قالب رشته برگزار شده است.
وی اضافه کرد: در این جشنواره دانش آموزان در بخشهای روزنامه دیواری، عکاسی، نقاشی، فیلم کوتاه و مقاله نویسی شرکت کردند که در بخش مقاله والدین و معلمان نیز حق شرکت در این جشنواره را داشتند.
قائدیها در ادامه با تاکید بر اینکه پیشگیری از مواد مخدر در جامعه نیاز به عزمی ملی دارد، افزود: در این راستا باید توجه داشت که توجه به نیازهای آموزشی در مدارس و بدنه آموزش و پرورش میتواند نقش اساسی در کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی بهرهوری فضا و تجهیزات در استان اصفهان که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: از این رو این همایش با حضور یک هزار و ۲۰۰ شرکت کننده از سراسر کشور و با ارسال ۲۰۴ و ارایه ۱۴ مقاله و برگزاری کارگاههای تخصصی برگزار شد.
با قاطعیت فروش سوالات هماهنگ و نهایی در مدارس استان را رد میکنم
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فروش سوالات امتحانی در برخی مدارس اصفهان در امتحانات خرداد ماه گفت: با قاطعیت فروش سوالات هماهنگ و نهایی در مدارس استان را رد میکنم و امکان دارد این اتفاق در خصوص امتحانات داخلی رخ داده باشد.
وی در ادامه با ارائه توضیحی در خصوص فعالیت باندی که امسال از تهران راهی استانهای دیگر شدهاند نیز گفت: در این راستا باید یادآور شوم که گروهی سودجو سال گذشته در هنگام برگزاری امتحانات در استان اصفهان با طراحی سربرگی در خصوص امتحانات روز آینده این
سربرگ را در شبکههای اجتماعی قرار میدادند و اعلام میکردند دانش آموزان در صورت تمایل با پرداخت مبلغی میتوانند متن سوالات را دریافت کنند.
قائدیها افزود: در این راستا همین افراد دقایقی پس از برگزاری امتحانات تصویر برگه سوالات را در شبکههای اجتماعی قرار میدادند و دانش آموزان که متوجه مشابهت سوالات موجود در برگه امتحانی با آنچه در شبکه اجتماعی قرار داده است میشدند در مراحل بعدی به این افراد اعتماد می کرده و برای امتحانات بعدی مبلغهایی را به حساب این افراد سودجو واریز میکردند.
وی با بیان اینکه این افراد در استان تهران با همکاری اداره اطلاعات و دادگستری شناسایی و مورد پیگرد قضایی قرار گرفتند، اضافه کرد: از این رو این افراد در سال جاری به استانهای دیگر از جمله اصفهان آمدهاند و فعالیتهایی را انجام دادهاند.
مدیرکل آموزش و پرروش استان اصفهان ادامه داد: در این راستا باید توجه داشت که در حال حاضر با همکاری اداره اطلاعات و دادگستری استان اصفهان پیگیر این اتفاق هستیم.
شناسایی ۱۲ منطقه پرخطر استان در حوزه آسیبپذیری
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مناطق پر خطر آموزشی سطح استان اصفهان در حوزه آموزش و پرورش کدام نقاط تلقی میشود، ابراز داشت: تاکنون ۱۲ منطقه پرخطر در استان اصفهان شناسایی شده است که در این میان میتوان به ۶ ناحیه آموزشی شهر اصفهان، شاهین شهر، زرین شهر، خمینی شهر، کاشان، برخوار و فلاورجان اشاره کرد.
قائدیها با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان نیازمند نقشه خطرپذیری است، افزود: با تدوین این نقشه میتوان نقاط بحرانی و غیر بحرانی استان اصفهان را شناسایی و برنامهریزیهای مناسبی را در این راستا انجام داد.
وی در خصوص ثبت نام دانش آموزان در مدارس نیز ابراز داشت: در این زمینه در حال تدوین سند تحول بنیادین هستیم و این در حالی است که قوانین ثبت نام در حال حاضر مانند املای نانوشته است و املای نانوشته نیز غلط ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه از زمان اجرای طرح ۶-۳-۳ در استان در دوره ابتدایی با کمبود یک ششم فضای آموزشی روبرو بودیم، افزود: کمبود نیروی انسانی نیز از دیگر معضلات آموزشی استان اصفهان است که در این راستا با توجه به آموزش و جابجایی نیروها در دورههای مختلف این نیاز را برطرف کردهایم.
یک سوم مدارس استان تخریبی است
وی با بیان اینکه در ۱۵ آبان سال ۹۳ برای ساماندهی مدارس جلسهای تشکیل شده است، گفت: نتایج به دست آمده از این جلسه بیانگر این بود که بیش از یک سوم مدارس استان اصفهان نیاز به تخریب و بازسازی دارد.
قائدیها در ادامه عدم پیشبینی فضاهای آموزشی در مسکن مهر در سطح استان اصفهان را نیز از مشکلات آموزش و پرورش استان اصفهان عنوان کرد و ابراز داشت: دراین راستا ضروری است که مسئولان به این امر توجه ویژه داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به تغییر حالت خیرین مدرسه ساز از نیمه فعال به حالت فعال، افزود: با فعالیت جهادی خیرین مدرسه ساز میتوان نسبت به ساماندهی فضاهای آموزشی استان اصفهان امیدوار بود.