آیت‌الله علم‌الهدی:

منافقان افکار خود را بر قرآن تحمیل می‌کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بروز تفکرات انحرافی در دنیا که سبب دست بردن در آیات قرآن می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما با منافقین از اینجا شروع شد که افکار خودشان را بر قرآن و نهج البلاغه تحمیل کردند.
کد خبر: ۶۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹ 15 July 2015
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در جلسه تفسیر قرآن که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به اعلام ولایت حضرت علی(ع) توسط پیامبر و معنای اصلی ولایت، اظهار کرد: معنای اصلی ولایت این است که دو موجود به یکدیگر متصل شوند و ولایت یک چینش اجتماعی به خود بگیرد، بنابراین جامعه‌ای را که اینگونه چیده می شود، جامعه ولایی می‌گویند.

وی افزود: در قرآن آمده است، ولی شما سه نفر هستند، خدا، پیامبر و کسی که در حال رکوع نماز، زکات اعطا می‌کند، بنابراین این‌ها متصل به یکدیگر هستند؛ همچنین ولی خدا به معنای دوست نیست، اما لازمه‌اش دوستی است و وقتی قرار باشد انسان واقعیت را دنبال کند، ولی خدا او را هدایت می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: جامعه ولایی جامعه‌ای است که همه افراد آن در یک چینش قرار دارند و رأس آن خداوند است و باید گفت این ولایت از جانب خدا است؛ همچنین باید در شناخت اسلام دقت بیشتری کنیم، چراکه اصل رسالت پیامبران، انسان‌سازی و بنده‌سازی است.

وی بیان کرد: اگر کسی به اسلام ایمان بیاورد، اما مدیریت پیامبر اکرم(ص) را در زندگی اجتماعی نادیده بگیرد اصلاً پیامبر(ص) را قبول نکرده، همانطور که دین پیامبر(ص) ادامه دارد مدیریت پیامبر هم ادامه دارد و جانشینی پیامبر(ص) هم یک جانشین آسمانی است.

خطیب جمعه مشهد با بیان اینکه مدیریت پیامبر اکرم(ص) یک مدیریت آسمانی است، متذکر شد: ما اگر امروز بخواهیم مردم را به پیامبر دعوت کنیم نخستین شرط آن توحید است، بنابراین اگر جامعه ولایی نداشته باشیم نمی‌توانیم مردم دیگر را هم به اسلام دعوت کنیم و چیزی که امروز موجب پیوستن مردم به اسلام می‌شود این است که بشر در جریان مدیریت اجتماعی خود دچار مشکل است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه مدیریت بشر به دست خود زمینه‌ساز حوادث زیادی شده است، یادآور شد: جایی که خود مردم تعیین‌کننده نتیجه‌ها باشند، منجر به جنگ و جهانخواری می‌شود، همه می‌خواهند ببلعند و بخورند، بنابراین کارنامه مدیریت بشر در سه قرن اخیر، خوردن و بلعیدن است.

وی، مبنای معرفی اسلام به دنیا را جامعه ولایی عنوان کرد و افزود: ما باید با همین مبنا مردم دنیا را به سمت اسلام دعوت کنیم تا زمانی که حجت خدا ظهور کند، بنابراین پروردگار در رأس چینش یک جامعه ولایی قرار دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بروز تفکرات انحرافی در دنیا که موجب دست بردن در آیات قرآن می‌شود، عنوان داشت: یکی از مشکلات ما این است که فکر خود را بر قرآن تحمیل می‌کنیم، بنابراین یکی از مشکلات ما با منافقین از اینجا شروع شد که افکار خودشان را بر قرآن و نهج‌البلاغه تحمیل کرده و به عنوان دین و ایدئولوژی دینی بر جوانان و دنیا تحمیل می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه مولا به معنای ولی است، تأکید کرد: اگر بخواهیم معنای دقیق‌تر آن را بدانیم باید به آیات قرآن مراجعه کنیم، خداوند در قرآن می‌فرماید «ولی انسان‌های مؤمن، خداست، چون آنها را از ظلمت به سوی نور خارج می‌کند» همچنین قرآن می‌گوید کسی که انسان‌ها را از ظلمت به نور خارج می‌کند، ولایت دارد و ولی خدا فقط با چنین ویژگی‌هایی معنا پیدا می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: ما باید با استناد به آیه قرآن معنای ولی خدا را در نظر بگیریم، بنابراین مولای واقعی تمام دنیا، خداوند است، اما برخی خداوند را به عنوان ولی قبول نکردند و از ولایت خدا خارج شدند.

وی با بیان اینکه بحث اعتقاد به ولایت فقیه، پذیرش سلسله ولایت است، گفت: هم‌اکنون نمی‌شود برای مدیریت جامعه، شخصی غیر از مجتهد جامع‌الشرایط را پذیرفت، تاکنون نیز بیش از هزار سال است که مدیریت پیامبر(ص) بین ما نیست و اگر منکر فقیه جامع‌الشرایط شویم از تشییع اهل بیت(ع) خارج می‌شویم.

امام جمعه مشهد در پایان بیان کرد: اگر دستمان از دامن ولایت اهل بیت(ع) کوتاه شود باید پیامبری پیامبر را هم کنار بگذاریم، بنابراین مسئله ولایت و امامت یک مبنای اعتقادی است و بدون یکی از آنها، توحید و نبوت ما باطل خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار