الگوبرداری از نظام آموزشی منسوخ کشورهای دیگر دلیل شکست آموزش و پرورش ایران

کد خبر: ۶۵۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵ 26 September 2018

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتقاء کیفی نظام آموزشی با استفاده از نخبگان در مدیریت آن امکان‌پذیر است، گفت: اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش نظام آموزشی را از هر الگوی برون‌مرزی دیگری بی‌نیاز می‌کند.

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص انتشار آماری ازسوی سازمان ملل مبنی براینکه آموزش و پرورش ایران رتبه 103 را در میان دیگر کشورها دارد، گفت: یکی از دلایل رو به رو شدن سیستم آموزش و پرورش با مشکلات عدیده الگوبرداری صرف از نظام آموزش و پرورش کشورهای دیگر بدون بومی‌سازی بود به همین دلیل این الگوها پس از مدتی در ایران ناکارآمد شده و حتی آسیب‌هایی به همراه داشته‌اند این درحالی است که اکثر شیوه‌های آموزشی پس از منسوخ شدن در دیگر کشورها در ایران به کار گرفته می‌شدند.

اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش نظام آموزشی را از هر الگوی برون‌مرزی دیگری بی‌نیاز می‌کند

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش نظام آموزشی کشور را از هر الگوی برون‌مرزی دیگری بی‌نیاز و تکلیف مسئولان را مشخص می‌کند، ادامه داد: طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش براساس فرهنگ و نیازهای داخلی تدوین شده است و اگر مسئولان بتوانند آن را به طور کامل اجرا کنند مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

نبود خلاقیت و ایده‌پروری و تکیه بر محفوظات در مدارس را از جمله ایرادات اساسی وارده به سیستم آموزشی
وی نبود خلاقیت و ایده‌پروری و تکیه بر محفوظات در مدارس را از جمله ایرادات اساسی وارده به سیستم آموزشی عنوان کرد و گفت: کشورهای پیشرفته تمام ابعاد رشدی را برای پیشرفت دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌دهند.

ارتقاء کیفی نظام آموزشی با استفاده از نخبگان در مدیریت آموزش و پرورش

عباسی استفاده از نخبگان را در مدیریت آموزش و پرورش و به کارگیری معلمان صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را در ارتقاء کیفی نظام آموزشی بسیار موثر دانست و اضافه کرد: با تغییر شیوه‌های تدریس و آموزشی، تغییر ساختار منابع انسانی و کتب درسی به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

بوروکراسی شدید اداری و عملکرد صرف مطابق با بخشنامه‌های ارسالی ازجمله آفت‌های نظام آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آغاز شده اما هنوز نتایج آن نمود پیدا نکرده است، متمرکز بودن نظام آموزشی، بوروکراسی شدید اداری، عملکرد صرف مطابق با بخشنامه‌های ارسالی از مرکز، نبود انعطاف‌پذیری و خلاقیت، عدم حمایت مالی، نمره محوری و... را از جمله آفت‌های نظام آموزش و پرورش ایران عنوان کرد./

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار