به گزارش «تابناک البرز»؛ اوضاع بازار لاستیک در استان البرز روزهای آشفته ای را تجربه میکند؛ همیشه کمبود و عدم توزیع اجناس، مشکلاتی را برای صاحبان مشاغل به وجود میآورد در حالیکه این بار انباشته شدن تایر در انبارها موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان کامیون در این استان شده است.شیوه جدید عرضه لاستیک خودروهای سنگین، صادر نشدن حواله و انبار شدن بیش از پنج هزار حلقه لاستیک خودروهای سنگین در انبارهای البرز، شبکه عرضه و تقاضا، رانندگان و عرضه کنندگان لاستیک در این استان را با مشکل مواجه کرده است.تورج خاکی فیروز، رئیس اتحادیه رینگ و لاستیک فروشان و خدمات مربوطه در استان البرز میگوید: در طول سالهای گذشته و حتی در زمان جنگ تحمیلی که توزیع لاستیک از سوی اتحادیه کامیونداران انجام می شد مشکلی در این زمینه وجود نداشت اما از زمانی که وزارت کشور و ارگان های دیگر وارد ماجرا شدند مشکلات جدیدی در این زمینه پدیدار شد.رئیس اتحادیه رینگ و لاستیک فروشان استان البرز اظهار می کند: از ابتدای تابستان سال جاری با بخشنامه ای از سوی وزارت کشور، صدور حواله برای کامیون و کامیونتهای درونشهری متوقف و مسؤولیت صدور حواله به شهرداری ها واگذار شد که این موضوع مشکلاتی را به دنبال داشت.وی بیان میکند: در قالب این طرح، رانندگان کامیون زمان ثبتنام باید مدارکی را در سایت مربوطه بارگذاری کنند که ظواهر امر نشان میدهد استقبالی از سوی رانندگان در این مورد صورت نمیگیرد. گفتنی است، پیش از این، سایت مذکور مربوط به صدور سهمیه سوخت بود.یکی از رانندگان خودروهای سنگین در این رابطه می گوید: به هیچ وجه برای ثبتنام به سایت مراجعه نمیکنم زیرا علاوه بر اینکه باید مبلغ 50 هزار تومان واریز کنم قیمت اختصاص یافته به این لاستیکها نیز از تایرهای چینی موجود در بازار آزاد بیشتر است بنابراین دلیلی برای این کار وجود ندارد.به گفته کاویانی، رئیس اتحادیه کامیونداران استان البرز، بر اساس دستورالعمل صادر شده، صدور حواله لاستیک از صنف مربوطه خارج و به شهرداریها واگذار شد. تاکنون حدود چهار هزار نفر در سامانه مذکور ثبتنام کرده اند اما سه ماه است که نتوانستیم لاستیکها را به آن ها تحویل دهیم.
رئیس اتحادیه رینگ و لاستیک فروشان استان البرز تشریح میکند: عمر مفید لاستیک های تولید شده بستگی به شرکت تولیدکننده و مواد مصرفی و شرایط نگهداری آن ها دارد اما به طور کلی اگر در بازه زمانی مشخص، مورد مصرف قرار نگیرند، دیگر قابل استفاده نیستند و به دلیل تنوع شرکت های تولیدکننده، امکان مرجوع شدن آن ها نیز وجود ندارد در نتیجه قیمت بازار آزاد کمتر از مغازه است و مردم به سمت آن سوق داده میشوند.مشکل دیگری که از سوی خاکی فیروز مطرح میشود، انتخاب نمایندگان فروش در استان البرز توسط شرکت های تولیدکننده است زیرا این شرکت ها اطلاعی از جمعیت و نحوه توزیع لاستیک ها ندارند بنابراین رانندگان را برای تهیه و خرید لاستیک با مشکل دوری مسیر روبرو میکنند.اکنون نتیجه طولانی شدن این کشمکش ها، عدم تمایل رانندگان خودروهای سنگین به خرید لاستیک دولتی است. ای کاش این طرح پیش از اجرایی شدن در کشور، به صورت آزمایشی در شهرستانهایی با جمعیت کمتر اجرا میشد تا انبارداران، فروشندگان و رانندگان را با چنین مشکلاتی مواجه نمیکرد و لاستیک ها نیز روی دست دولت نمیماند.