مساجد المان‌های مذهبی شهرها هستند

کد خبر: ۸۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 23 August 2015

استاندار البرز گفت: مساجد المان‌های مذهبی شهرها هستند و هر میزان به مساجد رسیدگی بیشتری شود برای فرهنگ غنی اسلامی و ارزش‌های دینی تلاش شده است.

سید حمید طهایی نقش مسجد را به عنوان نخستین بنای اسلامی، از منظر معماری اصیل ایرانی منطبق با ارزش‌های ناب اسلامی ترسیم کرد و اظهار کرد: از گذشته تا به اکنون فضای معماری مسجد از مقرنس‌ها، کاشی کاری‌ها، نورگیرها و.. به گونه‌ای طراحی شده که فرش را به عرش می‌برده و مناره‌ها و گل‌دسته‌های آن نگاه‌ها را از زمین خاکی به اعلاء و اوج می‌رسانده است.

وی با اشاره نقش کلیدی مساجد در معماری شهرها افزود: همواره مراکز اصلی شهرها و روستا با مرکزیت مساجد شکل گرفته‌اند و همواره در کانون توجه بوده و هستند، چرا که بنای مساجد، منطبق با ارزش‌های انسانی، بر بنای تقوا پایه‌گذاری شده است.

طهایی نقش مساجد را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تببین کرد و ادامه داد: نخستین تشکل‌های مردمی را بعد از انقلاب اسلامی باید از کانون مساجد جستجو کرد؛ به نحوی که از دو بُعد، کارکردهای آن قابل تعریف است، علاوه مرکز ثقل عبادت‌های مردمی، مسجد پایگاهی برای شکل‌گیری فعالیت‌های مردم نیز بوده است.

استاندار البرز با اشاره به تعبیر رئیس جمهور از مسجد خاطرنشان کرد: مساجد به حزب و گروه خاصی تعلق ندارند، بلکه متعلق به همگان هستند.

طهایی گسترش مساجد را مورد تأکید قرار داد و گفت: مساجد المان‌های مذهبی شهرها هستند و هر میزان به مساجد رسیدگی بیشتری شود برای فرهنگ غنی اسلامی و ارزش‌های دینی تلاش شده است، بنابراین از این جهت باید با اختصاص بودجه‌های ویژه و با به کارگیری مشارکت خیرین و مردم در جهت توسعه آنها در ساختار شهری تلاش شود.

شناسایی گلوگاه‌های قاچاق کالا در کشور

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شناسایی گلوگاه‌های قاچاق کالا در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، نشست تخصصی مدیران و اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز بعد از ظهر امروز با حضور معاون مرکزی در این استان برگزار شد.

سید علیرضا گلستانی‌زاده در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: پدیده شوم قاچاق کالا ضربه مهلکی به اقتصاد هر کشور به ویژه تولید آن وارد می‌کند و اگر می‌خواهیم اقتصادی پویا، فعال، پایدار و توسعه یافته داشته باشیم، باید در گام نخست ریشه‌های قاچاق کالا و ارز را شناسایی کرده و بخشکانیم.

وی افزود: در شرایطی که سیاست کلان اقتصادی کشور بر اساس اولویت‌های اقتصاد مقاومتی طراحی و پایه‌گذاری شده است، قاچاق کالا ضربه مهلکی به تولید ملی به عنوان پایه اصلی اقتصاد مقاومتی وارد می‌کند.

این مسئول افزود: در همین راستا ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان‌ها باید با همکاری و هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف، اهداف پیش‌بینی شده را پیگیری کند.

گلستانی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای این ستاد پرداخت و گفت: در سال 93 و در بخش حمل و نقل جاده‌ای، نظارت ویژه‌ای بر میزان مصرف گازوئیل انجام و مشخص گردید که در سال 103 میلیون لیتر گازوئیل توزیع می‌شود و این در حالی است که نیاز کشور کمتر از 50 میلیون لیتر است.

وی افزود: به همین دلیل برای کنترل این مشکل، سهمیه کارت‌های سوخت کاهش یافت و توانستیم مدیریت مناسبی بر میزان توزیع گازوئیل داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: از سوی دیگر در حوزه مصرف بنزین نیز طی سال 92 در مجموع 250 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شد که با کاهش سهمیه‌ها، هم اکنون حدود 200 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود.

گلستانی‌‌زاده همچنین از شناسایی گلوگاه‌های قاچاق کالا در کشور خبر داد و گفت: طرح جامعی در این زمینه در دستور کار قرار دارد و با تکمیل و نهایی شدن آن می‌توانیم گلوگاه‌های قاچاق کالا در کشور را مسدود کنیم.

وی تصریح کرد: البته شیوع قاچاق کالا مرتبط با عوامل اقتصادی در هر جامعه‌ای است که اگر این عوامل شناسایی و برطرف نشود، نمی‌توان به تحقق کامل برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا امیدوار بود.

گلستانی زاده همچنین یادآور شد: 70 درصد توان و برنامه‌های این ستاد در حوزه پیشگیری است و 30 درصد نیز در حوزه برخورد و امیدواریم با کارهای پیشگیرانه، بتوانیم بخش مهمی از معضل قاچاق را برطرف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار