تجسس در امور شخصی مردم به بهانه امر به معروف و نهی از منکر ممنوع است

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد مرکز خراسان شمالی گفت:هرگونه تجسس در امور شخصی مردم به بهانه امر به معروف و نهی از منکر ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
کد خبر: ۸۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷ 26 August 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،مسلم محمدیاران روز چهارشنبه در نشست خبری در دفتر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد:آمران امر به معروف و ناهیان از منکر به بهانه اجرای این فریضه الهی حق تجسس در امور شخصی مردم و یا تعرض،افترا و توهین به مردم را ندارند.
وی اضافه کرد:اگرچه در قانون امر به معروف و نهی از منکر بخش های مشترک آپارتمان ها،هتل ها، بیمارستان و حتی وسیله نقلیه به عنوان اماکن شخصی محسوب نمی شود،ولی ورود به این اماکن نیز دارای ضوابطی است که باید از سوی آمران رعایت شود.
این مقام قضایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد:اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر در قالب قلبی و لسانی وظیفه همگانی است و نیاز به فرهنگ سازی دارد.
یاران افزود: همچنین در این قانون مجازات هایی برای اشخاصی که مرتکب اعمال مجرمانه نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر شوند نیز تعیین کرده که قابلیت تخفیف یا تعلیق را ندارد.
وی تصریح کرد: با شرایطی که قانون برای مجازات تخلف برای دو طرف مخاطب آمران به معروف و ناهیان از منکر و خود آمر تعیین کرده، نشان می دهد که رویکرد اصلی بر فرهنگ سازی و جلوگیری از جرم است.
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت:براساس قانون امر به معروف و نهی از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده، دستگاه قضایی مکلف به ایجاد شعبه برای رسیدگی به جرایم مرتبط شده که در استان نیز شعبه ویژه تشکیل می شود.
یاران افزود: در این شعبه به صورت ویژه به پرونده های مطروحه رسیدگی و برای متخلفان نیز طبق قانون مجازات تعیین خواهد شد.
وی بار دیگر بر همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر و غلبه فرهنگ سازی را بر برخورد و مجازات تاکید کرد و خواهان گسترش این فریضه دینی در جامعه از سوی رسانه ها شد.
قانون امر به معروف و نهی از منکر 23 فروردین ماه سالجاری پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به دولت برای اجرا ابلاغ شد.
در این قانون ائمه جمعه موقت تهران به انتخاب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به عنوان رییس ستاد،وزیر کشور،وزیر اطلاعات،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،وزیر آموزش و پرورش،وزیر علوم تحقیقات و فناوری،وزیر صنعت،معدن وتجارت،دو نفر از نمایندگان مجلس،نماینده تام الاختیار قوه قضاییه،رییس سازمان صداو سیما،تبلیغات اسلامی،فرمانده نیروی انتظامی،رییس سازمان بسیج، دبیر ستاد ائمه جمعه،دو نفر مجتهد،یک مجتهده و دبیر ستاد اعضای اصلی ستاد امر به معروف در کشور را تشکیل می دهند.
در استان ها نیز زیر مجموعه این دوایر عضو بوده که ریاست آن در مراکز استان ها بر عهده امام جمعه مرکز استان است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار