تالاب گاوخونی و خشکی 96 درصدی /تهدید زیستگاه طبیعی بین المللی

مرطوب بودن تنها چهار درصد از تالاب بین المللی گاوخونی تهدیدی برای این زیستگاه مهم طبیعی در تبدیل شدن به کانون گرد و غبار در آینده است.
کد خبر: ۹۱۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹ 06 November 2020

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بازدید‌ها و بررسی از تالاب بین المللی گاوخونی مشخص شد که ۹۶ درصد این زیستگاه مهم طبیعی به طور کامل خشک شده است.
منصور شیشه‌فروش افزود: کم آبی‌های چند سال گذشته و قطع جریان زاینده رود از سال ۶۶ در پی کمبود آب، بارش و خشکسالی، احداث سد رودخانه ایزدخواست در سال ۷۷ و تامین نشدن حقابه تالاب از این سد، تخریب گیاهی و چرای بی رویه شتر و بز و تردد ماشین آلات و موتور در این منطقه از جمله عوامل تهدید زیست محیطی برای این تالاب است.
وی گفت: این تالاب بین المللی سال ۱۳۷۵ تحت پوشش تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر قرار گرفت، زیرا به عنوان پیکره بزرگ منحصر به فرد، نقش مهمی در تغذیه آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نگهدای و تثبیت مواد غذایی و دارا بودن زیستگاه‌های متعددی شامل تپه شنی و نیزار، شوره زار، شنزار، تپه ماهور و گزستان و زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری با ارزش را از جمله ویژگی‌های این زیستگاه طبیعی بزرگ برشمرد و گفت: این تالاب در گذشته زیستگاه مناسبی برای خرندگانی از جمله میش و قوچ و بیش از ۲۵ هزار قطعه پرنده بود که در شرایط کنونی حضور ندارند.
منصور شیشه‌فروش، حفاظت از تالاب گاوخونی را با هدف اولیه حفاظت از تنوع زیستی قابل مطرح دانست و گفت: این زیستگاه طبیعی ارزشمند نیازمند طرح جامع احیای تالاب با هدف حفاظت از اکوسیستم و تقویت مدیریت آن است.
وی خشکی ۹۶ درصد این تالاب را عاملی تهدید کننده برای تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار در آینده بیان کرد و افزود: گرد و غبار این تالاب می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر برسد و چند استان دیگر را هم فرا بگیرد بطوریکه در تابستان امسال چند نوبت پدیده گرد و غبار در استان مشاهده شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: منابع طبیعی موظف شده اقدامات و هماهنگی‌های لازم در زمینه مطالعات ۵۰ هزار هکتار از این تالاب با ارزش طبیعی را برای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل بیایان در دستور کار قرار دهد.
منصور شیشه فروش اجرای طرح مدیریت روان‌آب‌ها در وسعت ۴۰۰ هکتار از این تالاب و کشت گیاهان و درختانی نظیر درمنه و تاغ بمنظور جلوگیری از فرسایش بادی در این منطقه را از اقدام ارزشمند در دستور کار منابع طبیعی دانست و افزود: همچنین در اطراف ورزنه هم منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های نهالکاری و کاشت گونه‌های گز و تاغ اقدام کرده تا از حرکت کویر به شهر ورزنه جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار