ایجاد مزاحمت برای آمران به امر به معروف جرم است

کد خبر: ۹۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 09 September 2015
استاد حوزه و دانشگاه گفت: طبق قانون اساسی ایجاد هرگونه مزاحمت و مانع برای آمران امر به معروف و نهی از منکر در اداره‌ها و سازمان‌ها جرم محسوب می‌شود و جرم مجرم علیه عامران قابل تخفیف نیست.
خبرگزاری فارس: ایجاد مزاحمت برای آمران به امر به معروف جرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام محمدرضا توانایی ظهر امروز در آموزشی شوراها و یاوران امر به معروف و نهی از منکر اداره‌ها و سازمان‌های گیلان در سالن بانک صادرات این شهر اظهار کرد: مردان و زنان با ایمان امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید مردان و زنان با ایمان دوستدار یکدیگر هستند و به همین دلیل امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و این امر نشان‌ می‌دهد افرادی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند افراد دلسوز جامعه هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی از مشخصه‌های آمران امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: کسانی که دلسوز دیگران هستند در میان جمع به دیگران تذکر نمی‌دهند مگر اینکه لازم باشد.

وی با بیان اینکه نباید با توهین و با لحن نامناسب به افراد تذکر داد، تصریح کرد: آمران امر به معروف افراد منتخب هستند و قرآن کریم آنها را منتخب و طلایه‌داران معرفی می‌کند.

توانایی فعالیت در عرصه امر به معروف را توفیق از جانب خداوند دانست و گفت: خداوند این توفیق را به افرادی داده تا برای بسط و گسترش امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

وی درباره تصویب قانون امر به معروف در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از گذشت 36 سال قانون امر به معروف در اردیبهشت ماه امسال در مجلس تصویب شد و اعتقاد دارم که این قانون مظلوم واقع شده بود.

این استاد حوزه امر به معروف را یک واقعیت شرعی خواند و خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظف به رعایت این قانون هستند و افراد تا روزی که زنده‌اند باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها نیز قوانینی مشابه امر به معروف و نهی از منکر دارند، یادآور شد: در کشور فرانسه قانونی وجود دارد که اگر شهروندی شاهد بروز جرمی باشد و آن را اطلاع ندهد به پرداخت 75 هزار یورو و پنج سال حبس محکوم می‌شود.

توانایی ادامه داد: در کشور آلمان بالاترین نشان را به شخصی می‌دهند که از روحیه شهامت مدنی برخوردار باشد.

وی شهدا را در رأس مسیر امر به معروف دانست و یادآور شد: در دوران انقلاب و دفاع مقدس شهدا برای حفظ قرآن، اسلام، مملکت، انقلاب و ... از جان خود گذشتند و ما نیز باید طبق اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید با یک روحیه مضاعف در صورت لزوم به بالاترین مسئولان دستگاه اجرایی، مدیران و... تذکر دهیم، یادآور شد: بر اساس این قانون ایجاد هر نوع مزاحمت و مانع برای عامران امر به معروف و نهی از منکر در اداره‌ها و سازمان‌ها جرم محسوب می‌شود و مجازاتی مانند حبس به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای امر به معروف نمی‌توان معترض جان و مال افراد شد، اظهار کرد: عامران امر به معروف و نهی از منکر نباید به اسم امر به معروف به شخصیت افراد توهین کنند.

توانایی به نحوه امر به معروف ائمه (ع) اشاره کرد و گفت: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) زمانی که دیدند پیرمردی نحوه وضو گرفتن صحیح را نمی‌داند این موضوع را به صورت آموزشی به وی نشان دادند و از او خواستند که نظرش را درباره وضوی آنها بگوید.

به گفته وی، مجازات فردی که علیه عامران امر به معروف و نهی از منکر در زمان انجام امر به معروف جرمی انجام دهد قابل تخفیف و تعلیق نیست.

به گزارش فارس، در پایان همایش یک‌روزه مذکور حجت‌الاسلام توانای معروف به تشریح روش‌هایی برای اجرای امر به معروف در سازمان‌ها و اداره‌ها پرداخت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار