بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشمندانی که نقش غذاهای آبزی در سیستم‌های غذایی جهانی را مطالعه می‌کنند، غذاهای آبی که از اقیانوس‌ها یا محیط‌های آب شیرین سرچشمه می‌گیرند، پتانسیل قابل‌توجهی برای کمک به مقابله با چندین چالش جهانی مانند کمبود تغذیه، خطر بیماری، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب‌وهوایی را دارند
کد خبر: ۱۰۹۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵ 27 February 2023

به گزارش تابناک رضوی، یکی از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: اگرچه مردم در سراسر جهان به غذاهای دریایی وابسته هستند و از آن لذت می‌برند، پتانسیل این غذاهای آبی در سودمندی برای مردم و محیط‌ زیست نادیده گرفته می‌شود. با این تحقیق، ما به این احتمالات زیاد و مزایای تغییردهنده‌ای که غذاهای آبی می‌توانند برای زندگی مردم و محیطی که در آن زندگی می‌کنند داشته باشند، توجه می‌کنیم.

دانشمندان دریافتند، غذاهای آبی غنی از بسیاری مواد مغذی ضروری (مانند ویتامین B۱۲ و اسیدهای چرب امگا ۳) هستند که کمبود آنها در سطح جهانی، به ویژه در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا، زیاد است و افزایش مصرف چنین غذاهایی در این مناطق می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی مشکلات سوءتغذیه را کاهش دهد که بیشتر جمعیت آسیب‌پذیر مانند کودکان خردسال، سالمندان و زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که مصرف بیش از حد گوشت قرمز در کشورهای توسعه‌یافته و اروپا منجر به بروز بالای بیماری‌های قلبی‌وعروقی می‌شود، ترویج مصرف بیشتر غذاهای آبی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که تولید غذای آبزی فشار محیطی کمتری نسبت به تولید گوشت بر محیط زیست وارد می‌کند، غذاهای آبی بیشتر می‌تواند منجر به یک سیستم غذایی سازگارتر، پایدارتر با محیط زیست شود.

در نهایت، آبزی‌پروری، دریانوردی و ماهیگیری در صورت توسعه می‌تواند معیشت میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تضمین کند.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار