لزوم راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی در دانشگاه زابل

سرپرست چهارمین فصل کاوش در تپه ی طالب‌خان ۲ عنوان کرد: به منظور نگهداری اشیا کشف شده در تپه یلدا موزه ی باستان شناسی در دانشگاه زابل راه اندازی شود.
کد خبر: ۳۰۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 08 October 2016
حسینعلی کاوش گفت با توجه به اهمیت آثار باستانی و جایگاه آن در منطقه باید در هر دانشگاه دارای رشته ی باستان شناسی موزه ای در خور شان ایجاد تا علاوه بر حفظ آثار، دانشجویان نیز از وجود آن بهره مند شوند.

کاوش تصریح کرد: به دلیل ارزش ویژه و علمی آثار کشف شده در تپه یلدا با همکاری و مساعدت دانشگاه زابل و سازمان میراث فرهنگی کشور باید در محل دانشگاه موزه ای جهت نگهداری آثار کشف شده برای مدت معلوم ایجاد شود تا این اشیا در یک محل مناسب و امن نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستان مهد تمدن و دارای آثار و بقایای باستانی ارزشمند بوده به طوری که با کاوش هر منطقه و کشف آثار جدید بسیاری از محققان و دیدن هنر و دانش مردمان بسیار دور به شدت شگفت زده می شوند.

کاوش با بیان اینکه، تپه یلدا محوطه‌ای باستانی در در حدود ۱۱ کیلومتری شهر سوخته است ابراز داشت: وجود انواع آثار باستانی باقیمانده از دوره‌های دوم، سوم و چهارم شهر سوخته حکایت از اهمیت بالای این تپه ی باستانی دارد.

سرپرست کاوش در تپه یلدا در پایان بیان داشت: انواع پیکرک های انسانی و حیوانی، فضاهای معماری، استخوان، پیت، مُهرهای مسطح، کوره پخت سفال، اثر حصیر و سفال و اشیای شمارش از جمله مهم ترین آثار کشف شده در تپه یلدا به شمار می رود.
منبع:اوشیدا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار