کد خبر: ۵۰۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 30 September 2017

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما به نقل از آران مغان، رود خانه مرزی ارس همواره آن‌قدر پرآب بود که خشک شدن آن به ذهن هیچ‌کس نمی‌رسید، خشکسالی از جنس كاهش آب يا بهتر بگيم كاهش حق آبه استان اردبيل از رودخانه ارس كه اتفاق جدیدی را در مقابل دیدگان ساکنان حواشی ارس به نمایش گذاشته است، اتفاقی تلخ و غیرقابل باور.

پای صحبت بسیاری از مردم و اهالی مغان که می‌نشینیم کمتر از علل کارشناسی و واقعی در صحبتشان در مورد وضعیت آب در رودخانه ارس می‌شنویم چنانکه بسیاری از مردم اين منطقه كاهش حق آبه ارس را علت اصلی كاهش آب رودخانه ارس می‌دانند.

اين روزها اگر گذرتان به رودخانه ارس در منطقه پارس آباد مغان افتاده باشد در مقایسه با ‌سال هاي گذشته آبی ندارد. ‌رودخانه ارس كه زماني پرآب بوده اما حالا خبری از پرآبی نیست. پشت سد ميل مغان هم آب زیاد بود اما حالا پشت اين سد هم کم‌آب است. اما براستي علت كاهش آب رودخانه ارس چيست؟

جواب اين سئوال را شايد مي توان در لابه لاي سخنان مسئولان استان آذربايجان شرقي، اروميه و اردبيل جستجو كرد، آنجايي كه پاي حق آبه ارس ميان اين سه استان باز شد.

آنجايي كه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی يك هفته پيش از تصویب استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر در شورای اقتصاد خبر داد.

غلامرضا هاشمي گفت: با مجوز شورای اقتصاد برای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه مبلغ 688 میلیون یورو تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) پیش بینی شده است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، شركت مذكور جهت انجام صرفه جویی در هزینه‌های اجرایی و هزینه‌های بهره برداری نسبت به یکپارچه سازی طرح‌های سه گانه واقع در منطقه شامل تأمین آب کشاورزی دشت‌های گلفرج، یکانات و هرزندات، آبرسانی به مرند و انتقال آب از ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه اقدام نموده است.

به گفته هاشمي، عملیات اجرایی قسمت مشترک طرح به طول حدود 35 کیلومتر از محل اعتبارات طرح‌های مرزی با اعتباری به مبلغ 6000 میلیارد ریال شروع شده و هم اکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اين سخنان مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در حالي است كه مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در اين باره گفت: هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد و خبرهای مربوط به آن با اهداف خاصی در رسانه‌ها انتشار می‌یابد!

فرهاد سرخوش با اشاره به کذب بودن اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه اظهار داشت: برنامه انتقال آب مربوط به دشت شبستر است و با هدف توسعه و ترویج کشاورزی در آن منطقه و تأمین آب شرب سالم و مورد نیاز بهداشت و صنعت کلان‌شهر تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی و صنعتی کشور و سایر شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط انتقال در شهرستان‌های تبریز، شبستر، مرند و جلفا انجام می‌گیرد.

وی افزود: انتقال آب از ارس به دشت شبستر و در اثنای آن به دریاچه ارومیه توسط مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی مطرح شده و هدف از آن مجاب کردن دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به تخصیص اعتبار برای این طرح است!

بحث حق آبه ارس در حالي است كه رضا کریمی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نيز در اين باره مي گويد: بحث انتقال آب ارس به برخی شهرهای آذربایجان شرقی بحث تازه ای نیست بلکه از سالیان قبل مطرح بوده ولی انتقال آن تنها برای شرب آن هم بر اساس حقابه مقدور است.

وي افزود: انتقال آب رود خانه ارس به برخي شهرهاي تبريز به قصد شرب بر اساس حقابه تعیین شده سه استان مقدور است و هیچ گونه برداشت غیر قانونی و خارج از حقابه از این رودخانه امکان پذیر نیست.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: حقابه استان اردبيل از رودخانه ارس به میزان 49 درصد است و مازاد آن به استان های دیگر از جمله آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با هدف شرب قابل انتقال است.

کریمی اين را هم اضافه كرد: برای انتقال آب ارس به استان آذربایجان شرقی هم دنبال بررسی کارشناسی هستیم که آیا واقعا به منظور تامین آب شرب این طرح اجرا می شود یا با اهداف غیر شرب و اگر با هدف آب شرب نباشد قطعا نمایندگان استان در مجلس جلوی آن را گرفته و مخالفت خود را اعلام خواهیم کرد.

اين سخنان كريمي نماينده مردم اردبيل در حالي است كه صديف بدري ديگر نماينده اردبيل و رئیس مجمع نمایندگان استان به اين موضوع اذعان كرده است كه متاسفانه مسئولین وقت استان از جمله استانداران و مدیرعامل آب منطقه‌ای وقت استان توجه کافی را در مورد اجحاف حق آبه استان نداشته‌اند.

وي افزود: طبق طرح، سهم آب استان آذربایجان شرقی برای تامین آب شرب و صنعتی تبریز، مرند، شبستر و روستاهای اطراف است و نمی‌تواند برای آبیاری بخش کشاورزی دشت تبریز و شبستر استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اينكه به غیر از بحث آب شرب، این پروژه به لحاظ اقتصادی برای صنایع استان‌های یادشده نیز توجیه اقتصادی ندارد، تصريح كرد: متاسفانه در تخصیص جدید، آب شرب شهرها و روستاهای دشت مغان و استان اردبیل مورد توجه واقع نشده است ولی برای استان همسایه این سهم در نظر گرفته است که جای سوال و بازنگری جدی است.

بدري گفت: مقرر شد بعد از بررسی مطالعات طرح توسط مجمع نمایندگان استان، جلسه‌ای در وزارت نیرو تا پایان مهرماه برگزار شود تا در مورد تخصیص کامل سهم استان اردبیل اطمینان کامل حاصل شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبيل تاکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد در حالی که روستاهای دشت مغان و استان اردبیل از کم‌آبی رنج می‌برند، روستاهای استان‌های همسایه از آب رودخانه ارس سیراب شوند و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد آب رودخانه ارس برای آبیاری کشاورزی استان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار متناقض مربوط به حق آبه ارس در حالي از سوي مسوولان استانهاي آذربايجان شرقي، اروميه و اردبيل مطرح است كه تا كنون مردم منطقه مغان هنوز سردرگم مانده اند كه كداميك از حرف هاي مسئولان استاني را باور كنند، که آيا سهم حق آبه اين منطقه كاهش يافته است یا خیر؟

آيا در اين ميان سياست كاري از سوي برخي مسوولان استان حكم كرده تا كاهش حق آبه ارس منطقه را به لقاي رسيدن به مقاصد خويش ترجیح دهند؟

ارس مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از غرب جلفا تا پارس آباد مغان (استان اردبیل) در طول نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد که در زبان آذربایجانی 'آراز' گفته می‌شود، كه پس از طی مسافتی، سرانجام به دریای خزر می‌ریزد.

تصاوير زير از حاشيه رودخانه مرزي ارس در امتداد نقطه صفر مرزي شهرستان پارس آباد مغان توسط خبرنگار آران مغان گرفته شده است كه نشان از كاهش آب اين رودخانه حكايت دارد.

 

////

گزارش از مرتضی بری

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار